Ford Ranger Raptor: Nekompromisní sportovní pick-up dorazí do ČR již v polovině roku 2019

Ford představil evropský Ranger Raptor
Ford představil evropský Ranger Raptor, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. dubna 2019 08:45
Sdílej:

Nový Ranger Raptor, nejrobustnější a nejostřejší verze nejprodávanějšího pick-upu v Evropě, míří na evropské trhy. Nekompromisní sportovní pick-up je něco naprosto jiného, než na co jsme od těchto vozidel zvyklí. To ostatně potvrzuje i Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu, který nový Ranger Raptor popsal následovně: „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení."

Historicky první Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropský trh zamíří v polovině roku 2019. Poháněn je bi-turbo variantou vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, která dosahuje výkonu 157 kW (213 koní) a točivého momentu 500 Nm. Motor je spřažen s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou.

Majestátnímu vzhledu, jenž je výsledkem impozantních rozměrů Rangeru a mimořádného stylingu, odpovídá speciální podvozek Ford Performance, optimalizovaný pro rychlou jízdu v terénu. Vynikající výsledky prokazuje rovněž při průchodnosti terénem.

„Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o pick-upech," řekl Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení."

Ford Ranger zůstává nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Jen v prvním čtvrtletí 2019 jich Ford prodal 13 600 kusů, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku znamená navýšení o 15 procent.

Robustní, ale propracovaný

Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám, vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Odpružení je zkonstruované a naladěné v takové podobě, aby zachovávalo naprostou jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 milimetrů vyšší světlou výšku.

Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 procent, zadních o 18 procent. Sportovní tlumiče o průměru 63,5 milimetru jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.

Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o rozměru 332x32 milimetrů vpředu a 332x24 milimetrů vzadu. Přední brzdiče pracují se dvěma pístky o průměru 51 milimetrů, zadní pístky mají průměr 54 milimetrů. Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Měří 838 milimetrů v průměru a 285 milimetrů na šířku. Vyznačují se tuhými bočnicemi a agresivním terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.

Geometrie speciálního podvozku je samozřejmě optimalizována pro jízdu v terénu. Ranger Raptor se pyšní světlou výškou 283 milimetrů a bezkonkurenční brodivostí 850 milimetrů. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5 stupně, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel mají hodnotu shodných 24 stupňů.

Ranger Raptor disponuje také ochranným zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má nový ochranný plát z 2,3 milimetru silné vysokopevnostní oceli.

Připraven na jakýkoliv terén

Ranger Raptor disponuje systémem Terrain Management System se šesti jízdními režimy, jež přizpůsobí charakteristiku vozu různým provozním scénářům: 

Normal – důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání Sport – pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici Tráva/Štěrk/Sníh – pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích Bláto/Písek – optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech Kamení – pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost Baja – pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert Rally

Ford podrobil výkonný motor 2.0 EcoBlue bi-turbo i novou desetistupňovou samočinnou převodovku rozsáhlému testování, které mělo prokázat výdrž agregátu při extrémním zatížení. Při jedné ze zkoušek běželo vysokotlaké i nízkotlaké turbodmychadlo 200 hodin pod takovou zátěží, že se obě žhavila doruda. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně. Při vyšších pístových rychlostech vládne větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximálního výkonu.

Automatická desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Široké rozpětí převodových stupňů se odráží v lepší akceleraci, pohotovějších reakcích a příznivější spotřebě – 8,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 233 g/km.* Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím „pádel" pod volantem.

K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, se stabilizací přívěsu, s asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.

Praktické funkce vždy po ruce

Nový Ranger Raptor je vybaven komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 3, umožňujícím ovládat audiosystém, navigaci a připojené telefony prostřednictvím jednoduchých, konverzačních hlasových pokynů. Součástí SYNC 3 je bezplatná kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ stejně jako softwarové rozhraní SYNC AppLink pro hlasové ovládání podporovaných mobilních aplikací. 

Osmipalcovou dotykovou obrazovku systému SYNC 3 lze ovládat podobnými gesty jako na chytrých telefonech. Navigace má speciální funkci, která při jízdě v odlehlých končinách zaznamenává trasu průjezdu, aby řidič věděl, kudy se případně lze vrátit. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass Connect.

Působivá forma i funkce

Nový Ranger Raptor bude nabízen v modré barvě Ford Performance, černé Shadow, bílé Frozen a šedé Conquer. Exteriér oživují kontrastní akcenty v šedém odstínu Dyno. Agresivní design vozu vychází z požadavků na dynamiku a funkčnost.

Podmanivě působící nová maska je inspirována prvním továrním sportovním terénním pick-upem světa, Fordem F-150 Raptor. Obklopují ji bixenonové světlomety a nový nárazník, uchycený na žebřinovém rámu. V nárazníku jsou zakomponovaná nová LED mlhová světla a funkční otvory, jež zlepšují obtékání vzduchu okolo karoserie.

Ranger Raptor mimo jiné zůstává schopným „pracantem". V modifikovaném zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na kterém lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kilogramů. Vpředu i vzadu se nachází po páru vyprošťovacích ok s nosností 4 635, respektive 3 863 kilogramů. Ložná plocha o velikosti 1 560 x 1 575 milimetrů s přehledem pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr. Díky nové konstrukci uchycení zadního čela se síla potřebná k jeho zavření snížila o 66 procent.

V interiéru se jasně projevuje DNA značky Ford Performance. Kvalitní dílenské zpracování, harmonické barvy a odolné materiály jsou připraveny na nejrozmanitější provozní scénáře, od vyjížděk za kulturou až po výpravy do odlehlých hor. Sedadla jsou tvarována s ohledem na vedení těla při sportovní jízdě v terénu. Jsou v nich použity pěny se dvěma různými stupni tuhosti a potah je z materiálu semišového vzhledu, aby cestující v sedadlech neklouzali.

Po celé kabině lze nalézt dekorační modré švy a kožené detaily. Odlehčená hořčíková řadicí „pádla" v závodním stylu jsou na dosah od sportovního volantu, potaženého perforovanou kůží. Volant má vyznačenou neutrální polohu v horní části věnce, což usnadňuje řidičům orientaci ohledně polohy předních kol při rychlé jízdě v terénu. Navíc je ozdoben vyraženým logem Raptor.

Inspirován pouštními závody

Pojmenování jízdního režimu Baja v novém Rangeru Raptor odkazuje na náročnou vytrvalostní rallye Baja 1 000, která se jezdí na mexickém poloostrově Baja California a patří k nejprestižnějším terénním závodům na světě.

Nový Ranger Raptor navazuje mimo jiné na odkaz původního Fordu F-150 SVT Raptor. Ten v roce 2008 vybojoval na Baja 1 000 třetí místo. Od roku 2010 se začal v USA prodávat jako produkční model.

Stejně jako jeho jmenovci včetně nejnovějšího Fordu F-150 Raptor se také Ranger Raptor podrobil náročnému testování v pouštním terénu v okolí kalifornského městečka Borrego Springs.

„Nový Ranger Raptor nabízí všechno, co by si akční dobrodruh mohl přát," řekl Roeks. „Je to něco jako motokrosová motorka, sněžný skútr a čtyřkolka v jednom – dokonalý dobrodružný pick-up."

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.