Nový Ranger Raptor, nejrobustnější a nejostřejší verze nejprodávanějšího pick-upu v Evropě, míří na evropské trhy. Nekompromisní sportovní pick-up je něco naprosto jiného, než na co jsme od těchto vozidel zvyklí. To ostatně potvrzuje i Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu, který nový Ranger Raptor popsal následovně: „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení."
Historicky první Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropský trh zamíří v polovině roku 2019. Poháněn je bi-turbo variantou vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, která dosahuje výkonu 157 kW (213 koní) a točivého momentu 500 Nm. Motor je spřažen s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou.
Majestátnímu vzhledu, jenž je výsledkem impozantních rozměrů Rangeru a mimořádného stylingu, odpovídá speciální podvozek Ford Performance, optimalizovaný pro rychlou jízdu v terénu. Vynikající výsledky prokazuje rovněž při průchodnosti terénem.
„Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o pick-upech," řekl Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení."
Ford Ranger zůstává nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Jen v prvním čtvrtletí 2019 jich Ford prodal 13 600 kusů, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku znamená navýšení o 15 procent.
Robustní, ale propracovaný
Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám, vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Odpružení je zkonstruované a naladěné v takové podobě, aby zachovávalo naprostou jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 milimetrů vyšší světlou výšku.
Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 procent, zadních o 18 procent. Sportovní tlumiče o průměru 63,5 milimetru jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.
Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o rozměru 332x32 milimetrů vpředu a 332x24 milimetrů vzadu. Přední brzdiče pracují se dvěma pístky o průměru 51 milimetrů, zadní pístky mají průměr 54 milimetrů. Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Měří 838 milimetrů v průměru a 285 milimetrů na šířku. Vyznačují se tuhými bočnicemi a agresivním terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.
Geometrie speciálního podvozku je samozřejmě optimalizována pro jízdu v terénu. Ranger Raptor se pyšní světlou výškou 283 milimetrů a bezkonkurenční brodivostí 850 milimetrů. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5 stupně, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel mají hodnotu shodných 24 stupňů.
Ranger Raptor disponuje také ochranným zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má nový ochranný plát z 2,3 milimetru silné vysokopevnostní oceli.
Připraven na jakýkoliv terén
Ranger Raptor disponuje systémem Terrain Management System se šesti jízdními režimy, jež přizpůsobí charakteristiku vozu různým provozním scénářům:
Normal – důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání Sport – pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici Tráva/Štěrk/Sníh – pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích Bláto/Písek – optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech Kamení – pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost Baja – pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert RallyFord podrobil výkonný motor 2.0 EcoBlue bi-turbo i novou desetistupňovou samočinnou převodovku rozsáhlému testování, které mělo prokázat výdrž agregátu při extrémním zatížení. Při jedné ze zkoušek běželo vysokotlaké i nízkotlaké turbodmychadlo 200 hodin pod takovou zátěží, že se obě žhavila doruda. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně. Při vyšších pístových rychlostech vládne větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximálního výkonu.
Automatická desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Široké rozpětí převodových stupňů se odráží v lepší akceleraci, pohotovějších reakcích a příznivější spotřebě – 8,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 233 g/km.* Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím „pádel" pod volantem.
K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, se stabilizací přívěsu, s asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.
Praktické funkce vždy po ruce
Nový Ranger Raptor je vybaven komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 3, umožňujícím ovládat audiosystém, navigaci a připojené telefony prostřednictvím jednoduchých, konverzačních hlasových pokynů. Součástí SYNC 3 je bezplatná kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ stejně jako softwarové rozhraní SYNC AppLink pro hlasové ovládání podporovaných mobilních aplikací.
Osmipalcovou dotykovou obrazovku systému SYNC 3 lze ovládat podobnými gesty jako na chytrých telefonech. Navigace má speciální funkci, která při jízdě v odlehlých končinách zaznamenává trasu průjezdu, aby řidič věděl, kudy se případně lze vrátit. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass Connect.
Působivá forma i funkce
Nový Ranger Raptor bude nabízen v modré barvě Ford Performance, černé Shadow, bílé Frozen a šedé Conquer. Exteriér oživují kontrastní akcenty v šedém odstínu Dyno. Agresivní design vozu vychází z požadavků na dynamiku a funkčnost.
Podmanivě působící nová maska je inspirována prvním továrním sportovním terénním pick-upem světa, Fordem F-150 Raptor. Obklopují ji bixenonové světlomety a nový nárazník, uchycený na žebřinovém rámu. V nárazníku jsou zakomponovaná nová LED mlhová světla a funkční otvory, jež zlepšují obtékání vzduchu okolo karoserie.
Ranger Raptor mimo jiné zůstává schopným „pracantem". V modifikovaném zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na kterém lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kilogramů. Vpředu i vzadu se nachází po páru vyprošťovacích ok s nosností 4 635, respektive 3 863 kilogramů. Ložná plocha o velikosti 1 560 x 1 575 milimetrů s přehledem pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr. Díky nové konstrukci uchycení zadního čela se síla potřebná k jeho zavření snížila o 66 procent.
V interiéru se jasně projevuje DNA značky Ford Performance. Kvalitní dílenské zpracování, harmonické barvy a odolné materiály jsou připraveny na nejrozmanitější provozní scénáře, od vyjížděk za kulturou až po výpravy do odlehlých hor. Sedadla jsou tvarována s ohledem na vedení těla při sportovní jízdě v terénu. Jsou v nich použity pěny se dvěma různými stupni tuhosti a potah je z materiálu semišového vzhledu, aby cestující v sedadlech neklouzali.
Po celé kabině lze nalézt dekorační modré švy a kožené detaily. Odlehčená hořčíková řadicí „pádla" v závodním stylu jsou na dosah od sportovního volantu, potaženého perforovanou kůží. Volant má vyznačenou neutrální polohu v horní části věnce, což usnadňuje řidičům orientaci ohledně polohy předních kol při rychlé jízdě v terénu. Navíc je ozdoben vyraženým logem Raptor.
Inspirován pouštními závody
Pojmenování jízdního režimu Baja v novém Rangeru Raptor odkazuje na náročnou vytrvalostní rallye Baja 1 000, která se jezdí na mexickém poloostrově Baja California a patří k nejprestižnějším terénním závodům na světě.
Nový Ranger Raptor navazuje mimo jiné na odkaz původního Fordu F-150 SVT Raptor. Ten v roce 2008 vybojoval na Baja 1 000 třetí místo. Od roku 2010 se začal v USA prodávat jako produkční model.
Stejně jako jeho jmenovci včetně nejnovějšího Fordu F-150 Raptor se také Ranger Raptor podrobil náročnému testování v pouštním terénu v okolí kalifornského městečka Borrego Springs.
„Nový Ranger Raptor nabízí všechno, co by si akční dobrodruh mohl přát," řekl Roeks. „Je to něco jako motokrosová motorka, sněžný skútr a čtyřkolka v jednom – dokonalý dobrodružný pick-up."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.