Elektromobily Tesla bývají obecně považovány za velice bezpečné, v případě poškození jejich baterií však může dojít k požáru, který se jen velmi špatně krotí. Záznam bezpečnostní kamery z parkoviště v Šanghaji však ukazuje něco značně znepokojujícího. Zaparkovaná bílá Tesla, která ani nebyla na nabíječce, se zde totiž vzňala prakticky samovolně. A Tesla řeší proč.
Video, které se nedávno objevilo na Twitteru, pochází z podzemního parkoviště v čínské Šanghaji, kde stála kromě jiného i bílá Tesla Model S. Na začátku videa je však vidět, jak z podvozku Tesly vychází bílý kouř, po kterém brzy následuje silná exploze.
Ta na chvíli oslepila i bezpečnostní kamery, nicméně po chvíli je skrze kouř vidět světlo plamenů, které zespoda pohlcují celý elektromobil. Tesla byla požárem zcela zničena a ještě před uhašením se plameny postaraly o zničení i vedle stojící Audi. Ostatně záběry z místa požáru se také objevily na Twitteru.
O případu toho zatím nevíme mnoho, ze záběrů je však evidentní, že vůz nebyl před explozí ani připojen k nabíječce a tak se rozhodně nemůže jednat o vadu nabíjecího zařízení. Vzhledem k dýmu z podvozku je prakticky jasné, že požár vypukl v prostoru baterií, než se rozšířil do kabiny.
O případ už se začala zajímat i samotná automobilka, která reaguje prakticky na každý případ záhadných problémů elektromobilů Tesla. Do Číny už tak měl být vypraven tým odborníků, kteří by se měly pokusit zjistit příčinu. Vyloučit se totiž nedá ani možný útok na majitele vozu, který měl vypadat právě jako závada baterií.
Automobilka Tesla vydala k případu v Šanghaji následující prohlášení „Jakmile jsme se dozvěděli o tomto incidentu v Šanghaji, okamžitě jsme na místo vyslali náš tým. V současnosti se snažíme kontaktovat příslušná oddělení, abychom pochopili celou situaci. Podle současných informací ale nikdo nebyl zraněn."
Update: I just obtained the Full Version of the CCTV footage of the Model S Fire in Shanghai, China. Closer look instead of the one I posted before, full 45 seconds of smoke before it caught on fire. I hope @Tesla can release the investigation report ASAP. pic.twitter.com/PzPB4O46zq
— Jay in Shanghai (@ShanghaiJayin) 22. dubna 2019
Nejedná se o první ani poslední požár elektromobilů Tesla, nicméně většina ostatních byla způsobena silným nárazem, který výrazně poškodil akumulátory v podlaze vozu. Automobilka si je jejich zranitelnosti vědoma a proto při vývoj dbala na to, aby šíření požáru maximálně zpomalila a posádka měla dostatek času na opuštění vozidla.
Aftermath hopefully we will hear from Tesla what truly happened. pic.twitter.com/DuFi0pW9dk
— Jay in Shanghai (@ShanghaiJayin) 21. dubna 2019
Samotné hašení požárů elektromobilů však bývá pro hasiče dost komplikované, neboť hrozí opětovné vznícení Li-Ion akumulátorů a to i několik hodin po uhašení. Výrobci proto doporučují vůz prolívat ohromným množstvím vody a navíc ho následně několik hodin sledovat.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.