Kategorie Kei jidosha je specifikem japonského trhu. Malinká vozidla, která se musí vejít jak do rozměrů daných nařízením, tak do omezení objemu a výkonu, jsou v Japonsku populární zejména kvůli nižším daním a dalším výhodám. To ale neznamená, že musí jít o nudná auta.
Kromě osobních aut se v kategorii Kei vyskytují i užitková vozidla, na které se vztahují totožná pravidla. I přes ně ale vznikla řada populárních modelů, jako Subaru Sambar, Suzuki Carry nebo Daihatsu Hijet. Některé se dříve dostaly i do zahraničí, včetně České republiky, naprostá většina však zůstává striktně domácí záležitostí.
A právě Suzuki Carry, zřejmě nejpopulárnější ze všech japonských Kei náklaďáčků, si nejčastěji jako základ pro své stavby vybírají Japonci toužící po netradičním terénním vozidle. Styl, nazývaný v Japonsku Agetora, spočívá v nahrazení standardního podvozku Suzuki Carry tím ze Suzuki Jimny, plus spoustou off roadových úprav. Karosérie se úprava příliš netýká, většinou si vystačí jen s instalací rozšířených lemů blatníků. Někteří úpravci jsou však schopni Carry vybavit veškerou terénní výbavou, jako ochranné rámy nebo přídavné světlomety.
Výsledek pak může přijít lehce bizarně, malinký náklaďák nebo dodávka stojí na příliš velkých kolech vysoko nad silnicí. Výhodou jsou ale například v podstatě neexistující převisy, díky čemuž má takový stroj lepší nájezdové úhly než původní Jimny. Oproti standardnímu Jimny jsou úpravci schopni podvozek zvýšit i o 20 a více cm. Díky delšímu rozvoru Carry je oproti Jimny údajně lepší i chování při jízdě po silnici.
Stavba Agetora přitom není jen výsadou domácích úpravců, věnují se jím celé firmy, které vám z nového Carry na zakázku postaví terénní mašinu. Z Jimny si většinou ponechají jen nápravy a systém pohonu všech kol, další díly jako zavěšení nebo tlumiče jsou od OEM výrobců a určeny pro mnohem extrémnější použití. Zbytek techniky ale zůstává původní, musí vám tedy vystačit motor o objemu 660 ccm, výkonu 50 koní a 63 Nm. Jak ale dokazují videa z řádění podobných strojů v japonském terénu, vystačí si i s tím. Ostatně Jimny prodávané v Japonsku se také v základu nabízí s velmi podobným motorem, aby se vešlo do regulí třídy Kei. Některé úpravy ale zahrnují i výměnu motoru, za větší G13B o objemu 1,3 litru a výkonu až 100 koní. V takovém případě ale majitel samozřejmě přijde o výhody třídy Kei.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?