Kategorie Kei jidosha je specifikem japonského trhu. Malinká vozidla, která se musí vejít jak do rozměrů daných nařízením, tak do omezení objemu a výkonu, jsou v Japonsku populární zejména kvůli nižším daním a dalším výhodám. To ale neznamená, že musí jít o nudná auta.
Kromě osobních aut se v kategorii Kei vyskytují i užitková vozidla, na které se vztahují totožná pravidla. I přes ně ale vznikla řada populárních modelů, jako Subaru Sambar, Suzuki Carry nebo Daihatsu Hijet. Některé se dříve dostaly i do zahraničí, včetně České republiky, naprostá většina však zůstává striktně domácí záležitostí.
A právě Suzuki Carry, zřejmě nejpopulárnější ze všech japonských Kei náklaďáčků, si nejčastěji jako základ pro své stavby vybírají Japonci toužící po netradičním terénním vozidle. Styl, nazývaný v Japonsku Agetora, spočívá v nahrazení standardního podvozku Suzuki Carry tím ze Suzuki Jimny, plus spoustou off roadových úprav. Karosérie se úprava příliš netýká, většinou si vystačí jen s instalací rozšířených lemů blatníků. Někteří úpravci jsou však schopni Carry vybavit veškerou terénní výbavou, jako ochranné rámy nebo přídavné světlomety.
Výsledek pak může přijít lehce bizarně, malinký náklaďák nebo dodávka stojí na příliš velkých kolech vysoko nad silnicí. Výhodou jsou ale například v podstatě neexistující převisy, díky čemuž má takový stroj lepší nájezdové úhly než původní Jimny. Oproti standardnímu Jimny jsou úpravci schopni podvozek zvýšit i o 20 a více cm. Díky delšímu rozvoru Carry je oproti Jimny údajně lepší i chování při jízdě po silnici.
Stavba Agetora přitom není jen výsadou domácích úpravců, věnují se jím celé firmy, které vám z nového Carry na zakázku postaví terénní mašinu. Z Jimny si většinou ponechají jen nápravy a systém pohonu všech kol, další díly jako zavěšení nebo tlumiče jsou od OEM výrobců a určeny pro mnohem extrémnější použití. Zbytek techniky ale zůstává původní, musí vám tedy vystačit motor o objemu 660 ccm, výkonu 50 koní a 63 Nm. Jak ale dokazují videa z řádění podobných strojů v japonském terénu, vystačí si i s tím. Ostatně Jimny prodávané v Japonsku se také v základu nabízí s velmi podobným motorem, aby se vešlo do regulí třídy Kei. Některé úpravy ale zahrnují i výměnu motoru, za větší G13B o objemu 1,3 litru a výkonu až 100 koní. V takovém případě ale majitel samozřejmě přijde o výhody třídy Kei.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?