Uzavření showroomů může Teslu vyjít draho, za nemovitosti stále dluží 1.6 miliardy dolarů

Tesla
Tesla, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. března 2019 10:06
Sdílej:

Když se Tesla před cca dvěma týdny náhle rozhodla pro uzavření svých dealerství a přechodu výhradně na on-line prodej, mělo to znamenat významné úspory. Jak se ovšem nyní ukazuje, možná si tak zadělala na další finanční pohromu. Podle všeho má totiž na řadu z budou uzavřené dlouhodobé nájemní smlouvy, které vycházejí na milionové částky. A jejich majitelé zřejmě nebudou stát o předčasné ukončení kontraktů.

Aby mohla Tesla nabídnout dlouho slibovaný Model 3 za 35 000 dolarů, musela osekávat náklady kde se jen dalo. A jedním z kroků bylo i zrušení veškerých showroomů a dealerství, o čemž však automobilka dopředu neinformovala ani své zaměstnance. A zatímco podle Elona Muska byl tento krok nezbytný a pomohl osekat šest procent z ceny každého vozidla, podle nejnovějších zpráv možná nebyl tak úplně šťastný.

Web The Drive totiž upozornil na článek Wall Street Journal, který možná našel ve velkém plánu Tesly jeden podstatný háček: na řadu budou a showroomů má totiž Tesla dlouhodobé nájemní smlouvy za téměř 1.6 miliardy dolarů. A zhruba 1.1 miliardy dolarů by mělo být zaplaceno mezi lety 2019 až 2023.

Nabízí se samozřejmě možnost, že Tesla některé smlouvy předčasně vypoví, ovšem na to by nemuseli majitelé budov reagovat zrovna nadšeně a mohli by se bránit soudní cestou. Ostatně Wall Street Journal citoval ve svém článku i Roberta Taubmana, CEO společnosti Taubman Centers Inc., který pronajímá Tesla 8 z jejích 106 budov. Podle jeho slov je Tesla „životaschopnou společností, která dluží mnoha majitelům nemovitostí hodně peněz."

A ačkoliv si Tesla svým rozhodnutím možná trochu zavařila, stále ho lze plně pochopit. Jak se totiž ukázalo, showroomy a dealerství se ukázaly být spíše předraženými billboardy, jak upozornil web The Drive. Podle statistik totiž automobilka prodá až 78 % svých vozidel prostřednictvím internetu a až 82 % majitelů Tesly Model 3 si svůj vůz koupilo bez předchozí testovací jízdy.

Uzavření těchto budov je tak z pohledu Tesly naprosto logickým krokem, zvláště pokud umožnil nabídnout nejlacinější Teslu Model 3 s dlouhodobým ziskem. Zůstává však otázkou, zda vypovězení některých nájemních smluv nezpůsobí Tesle další problémy, které by mohly vést k dalším poklesům akcií a další ztrátě důvěry investorů.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.