Když se Tesla před cca dvěma týdny náhle rozhodla pro uzavření svých dealerství a přechodu výhradně na on-line prodej, mělo to znamenat významné úspory. Jak se ovšem nyní ukazuje, možná si tak zadělala na další finanční pohromu. Podle všeho má totiž na řadu z budou uzavřené dlouhodobé nájemní smlouvy, které vycházejí na milionové částky. A jejich majitelé zřejmě nebudou stát o předčasné ukončení kontraktů.
Aby mohla Tesla nabídnout dlouho slibovaný Model 3 za 35 000 dolarů, musela osekávat náklady kde se jen dalo. A jedním z kroků bylo i zrušení veškerých showroomů a dealerství, o čemž však automobilka dopředu neinformovala ani své zaměstnance. A zatímco podle Elona Muska byl tento krok nezbytný a pomohl osekat šest procent z ceny každého vozidla, podle nejnovějších zpráv možná nebyl tak úplně šťastný.
Web The Drive totiž upozornil na článek Wall Street Journal, který možná našel ve velkém plánu Tesly jeden podstatný háček: na řadu budou a showroomů má totiž Tesla dlouhodobé nájemní smlouvy za téměř 1.6 miliardy dolarů. A zhruba 1.1 miliardy dolarů by mělo být zaplaceno mezi lety 2019 až 2023.
Nabízí se samozřejmě možnost, že Tesla některé smlouvy předčasně vypoví, ovšem na to by nemuseli majitelé budov reagovat zrovna nadšeně a mohli by se bránit soudní cestou. Ostatně Wall Street Journal citoval ve svém článku i Roberta Taubmana, CEO společnosti Taubman Centers Inc., který pronajímá Tesla 8 z jejích 106 budov. Podle jeho slov je Tesla „životaschopnou společností, která dluží mnoha majitelům nemovitostí hodně peněz."
A ačkoliv si Tesla svým rozhodnutím možná trochu zavařila, stále ho lze plně pochopit. Jak se totiž ukázalo, showroomy a dealerství se ukázaly být spíše předraženými billboardy, jak upozornil web The Drive. Podle statistik totiž automobilka prodá až 78 % svých vozidel prostřednictvím internetu a až 82 % majitelů Tesly Model 3 si svůj vůz koupilo bez předchozí testovací jízdy.
Uzavření těchto budov je tak z pohledu Tesly naprosto logickým krokem, zvláště pokud umožnil nabídnout nejlacinější Teslu Model 3 s dlouhodobým ziskem. Zůstává však otázkou, zda vypovězení některých nájemních smluv nezpůsobí Tesle další problémy, které by mohly vést k dalším poklesům akcií a další ztrátě důvěry investorů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?