Kupé se zadním pohonem a silným motorem V8 pod maskou – takových aut je na silnicích stále méně. Naštěstí je tu Lexus a jeho sportovní kupé LC a RC F. Ten právě prošel faceliftem a přichází v ještě extrémnější verzi Track Edition. Čím se tento model od ostatních sportovních vozů vlastně liší?
Racing Coupé z rodiny F
Lexus RC F je členem váženého rodu skutečných sportovních automobilů Lexus označovaných písmenem F. Model se představil na autosalonu v Detroitu roku 2014. Název RC je zkratka slov Racing Coupé, F pochází od okruhu Fuji, kde Lexus zdokonaluje svoje vozy. Nejedná se však pouze o název objektu, ale i o tvar zatáčky 27R, která připomíná právě písmeno F.
Návrat klasického kupé s V8
Roku 2000 dokončil Lexus výrobu první generace sportovního coupé SC. Dvoudveřové auto bylo nahrazeno vozem vyráběným výhradně s karoserií typu cabrio. Motor V8 však zůstal. V důsledku toho Lexus od okamžiku, kdy model SC první generace zmizel z trhu, nenabízel žádné sportovní kupé s osmiválcem tvaru V a pevnou střechou. V současné době je nabídka japonské značky v tomto ohledu širší, protože v roce 2016 se k modelu RC F přidal větší Lexus LC s bezmála identickým, ověřeným motorem V8 pod kapotou.
Vymírající druh
Pětilitrový motor V8 je skutečnou vizitkou Lexusu RC F. Atmosférický motor s tak velkým objemem, náhon pouze na zadní kola a dvoudveřová karoserie typu kupé, to je spojení, s nímž se v motoristickém světě setkáváme stále vzácněji. Lexus RC F se ale nechystá s tímto světem rozloučit, naopak právě prodělal facelift a změnami prošla i pohonná jednotka.
Motor získal modifikovaný systém sání, jehož druhý trakt se nyní otevírá při nižších otáčkách motoru, které činí 2 800 otáček za minutu, zatímco dříve to bylo při 3 600 otáčkách za minutu. Motor Lexusu RC F aktuálně generuje 464 koní, a jeho maximální točivý moment činí 520 Nm. Ačkoli z důvodu omezení spojených s emisí zplodin jeho výkon v poslední době trochu klesl, udrželo si auto svoje skvělé výsledky – i nadále se rozjede z 0 na 100 km/h za cca 4,5 s a je nyní standardně vybaven systémem kontroly startu zlepšujícím zrychlení.
Extrémní Track Edition
Součástí tohoto comebacku je také zcela nová varianta Track Edition. Auto dostalo nový spojler z uhlíkového vlákna vpředu a pevné zadní křídlo z téhož materiálu vzadu. Zvyšuje aerodynamický přítlak o 26 kilogramů oproti klasickému Lexusu RC F. Celá konstrukce je navíc o 70 až 80 kg lehčí, díky širokému použití uhlíkového vlákna, mimo jiné na střeše a masce, i díky tomu, že je výfuk vyroben z titanu. Inženýři se postarali také o snížení neodpružené hmoty díky použití devatenáctipalcových disků z kovaného hliníku a uhlíkovo-keramických brzdových kotoučů. Díky této dietě dokáže Lexus RC F Track Edition zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,1 s a ještě lépe se řídí.
Závodní verze
Lexus postavil také model RC F v závodní verzi GT3. Poprvé se ukázal v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Jeho konstrukce splňuje požadavky FIA pro kategorii GT3. Lexus RC F GT3 je pohání 5,4litrová V osmička o výkonu více než 500 koní, spojená s šestirychlostní závodní sekvenční převodovkou. Celek je umístěn pod lehkou karoserií z kompozitních materiálů, takže hmotnost vozu klesla o bezmála 500 kg. Závodní Lexus si odnáší úspěchy z řady závodů, mimo jiné v sérii Blancpain GT.
Ve službách Santa Clause i policie
V roce 2016 se z Lexusu RC GT3 staly i Santovy sáně. Americká pobočka Lexusu zorganizovala speciální charitativní akci na podporu nadace financující dárky pro děti z chudých rodin. Závodní řidič Scot Pruett, který dlouhá léta spolupracuje s Lexusem, se vtělil do role Santa Clause a v plné rychlosti obkroužil závodní dráhu. Mezitím účastníci této události na sedadle spolujezdce četli seznam dárků sepsaný dětmi. Za každé přečtené přání Lexus poskytl na tyto chvályhodné účely tisíc dolarů. Podařilo se tak shromáždit celých 100 tisíc dolarů. Lexus RC F se osvědčil také v roli radiovozu – luxusní kupé si vybrala policie z Nového Jižního Walesu a Dubaje.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.