Offroady se třemi nápravami jsou v posledních letech nesmírně populární, což ostatně dokazuje existence vozidel jako je Mercedes-AMG G63 6x6, nebo Hennessey VelociRaptor 6x6. A zatímco první zástupce je dílem samotné automobilky, druhý příklad je dílem nezávislé tuningové společnosti, která si vzala do parády extrémní Ford F-150 Raptor.
Ovšem zatímco Hennessey je renomovanou tuningovou společností s velkolepým rozpočtem, mnoha zaměstnanci a přístupem k moderním technologiím, známý ruský YouTuber Vlad z kanálu Garage54 je známý svým originálním přístupem, kreativitou a schopností dosáhnout s minimálním rozpočtem vcelku velkolepých výsledků.
A to je případ i jeho projektu Lady Niva 6x6, která se dá označit za průkopníka mezi finančně dostupnými offroady se třemi nápravami. Celá koncepce je totiž technicky poměrně jednoduchá, ačkoliv věříme, že její zhotovení ve skromných podmínkách nebylo nic snadného.
Základem se stala Lada Niva s prodlouženo čtyřdveřovou karoserií, jejíž zadní část prošla výraznou změnou. Ve zvětšených podbězích je totiž poměrně unikátní čtyřkolová náprava odpružená listovými pružinami, která je ke speciálnímu vnitřnímu rámu připevněna pomocí dvou masivních ložisek. Pro zabránění výrazného kroucení a namáhání navíc náprava dostala několik prvků uchycení.
Zřejmě největší výzvou však bylo samotné zprovoznění pohonu všech šesti kol. Samotná automobilka totiž nikdy s ničím podobným nepočítala a tak stáli mechanici před poměrně náročnou výzvou. Jak je ale z druhého videa patrné, většinu nesnází se jim podařilo překonat a ačkoliv je stále ještě potřeba doladit pár technických detailů, koncept už je provozuschopný.
A protože v Rusku zrovna panovala v době natáčení ta správná zima, nabízelo se obout vůz na dostupné celoroční pneumatiky a vyrazit na první testovací jízdu. Z videa je pak patrné, že zadní náprava funguje skvěle, odpružení nabízí dostatek místa a pohonná soustava skutečně roztáčí všech šest kol. Na obou zadních nápravách jsou navíc instalovány uzávěrky diferenciálu, díky čemuž je jisté, že se vždy bude točit minimálně šest kol.
Největším omezením se tak na první cestě ukázaly být pneumatiky, nedořešené výfukové potrubí uvolňující spaliny do kabiny a také příliš lehká zadní část, kvůli které neměly pneumatiky dostatečnou trakci. Jakmile se však vzadu zavaří podlaha, instalují se sedačky a nádrž, bude mít Niva 6x6 zas o kus blíž k dokonalosti.