Americký speciál Top Gear, který se poprvé objevil na televizních obrazovkách v roce 2007, patří bezesporu do zlatého fondu slavné trojice moderátorů. Během cesty po jihu USA totiž neopomněli zmínit snad ani jeden nepříliš lichotivý stereotyp, urazili koho mohli a ještě se přitom královsky bavili ve vozech, které koupili za 1000 dolarů. Pro většinu z nás byl však nejzajímavější jen jeden.
Řeč je samozřejmě o Chevroletu Camaro z roku 1990, který za 800 dolarů koupil Jeremy Clarkson. Hned prvním jeho omylem, který demonstruje zajímavé rozdíly mezi americkým a evropským trhem, byla představa o významu označení RS. Zatímco v Evropě se zkratka pro Rally Sport používá především pro vrcholné modely, v USA se jednalo o naprostý základ.
Nic to ale neměnilo na tom, že Clarkson si za 800 dolarů, dnes lehce přes 18 000 Kč, pořídil pravý americký „Muscle Car." Pod jeho kapotou byl totiž ukryt 5.0 litrový atmosferický motor V8, který přes 5. stupňovou převodovku posílal všechen výkon na zadní kola. Zde ovšem přichází další úsměvný bod - i přes obrovský objem a 8 válců totiž motor generoval pouze cca 170 koní. Tedy když byl nový.
Clarksonův vůz měl však k dokonalosti rozhodně daleko. Nefungovala klimatizace, díky nefunkčnímu palivoměru zapomněl natankovat, karoserie měla plno vad a v kufru se povalovalo cizí tričko - údajně poslední z obětí. Jak totiž Clarkson několikrát důrazně zopakoval, Camaro bylo oblíbené mezi vrahy. Zřejmě největší a „nejpamětihodnější" vadou však byla promáčklá střecha od mrtvé krávy, kterou Clarkson údajně našel u cesty a přivezl do tábora k večeři. Pamětníci si možná vzpomenou na poprask, jaký scéna vyvolala u ochránců zvířat. Zatímco ostatní se královsky bavili.
Do Česka se vůz samozřejmě nikdy oficiálně nedovážel, přesto nás po nedávném shlédnutí napadlo, za kolik bychom ho na domácím trhu pořídili, tedy pokud bychom ho sehnali. A překvapivě ano! Podobné staré „Ameriky" sice nejsou na našich silnicích příliš obvyklé, především díky kolosální spotřebě a špatné dostupnosti dílů, přesto jich můžete na českém trhu pár sehnat.
Pokud tedy toužíte po Chevroletu Camaro 3. generace s plnotučnou americkou V8, můžete se za ním vypravit například do Mostu. Zde je totiž na prodej kousek z roku 1987 s 58.0 litrovou V8 o výkonu 170 koní, která posílá výkon na zadní kola přes automatickou převodovku. Na první pohled vypadá vůz překvapivě dobře, ačkoliv prodávající doporučuje lehkou renovaci a nový lak. Každopádně za 139 000 Kč to nevypadá vůbec špatně.
Pokud byste chtěli novější kousek se třemi pedály, nabízí se hned kousek od první varianty, v Chomutově. Prodávající sice zmiňuje rok výroby 1999, ovšem třetí generace Camara se vyráběla jen do roku 1992, takže jde pravděpodobně o kousek z roku 1989. Pod kapotou má pouze 2.8 litrový motor V6, pravděpodobně typ LB8, o výkonu 101 kW, tedy cca 137 koní.
Oproti prvnímu kousku už můžeme vidět několik výrazných tuningových zásahů a hlavně vyšší cenu - 149 000 Kč. Majitel však nabízí možnost zapsání úprav do TP a problém by neměla být ani nová STK - v případě podobného vozu určitě bonus.
Vůbec nejlákavější kousek je však momentálně v inzerci společnosti AAA Auto, respektive v její pobočce Mototechna. Mezi všemi lákavými veterány a youngtimery se totiž ukrývá i Camaro 5.0 V8 Z28 z roku 1986, jehož dosud jediný vlastník s ním najel pouze lehce přes 86 000 kilometrů.
Kromě 5.0 litrového motoru V8, který posílá na zadní kola 167 koní, se však vůz může pochlubit i naprosto ukázkovým stavem exteriéru i interiéru, dvoubarevným lakem a zřejmě i původní sadou kol. S tímhle autem už bude pomalu škoda jezdit, neboť se bude minimálně v Česku jednat o perspektivního veterána. Tomu však bohužel odpovídá i cena 376 000 Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?