Moderní vozy se svými komplikovanými elektronickými systémy ulehčují život řidiči, zároveň však dokáží pořádně potrápit, pokud se něco pokazí. Nedávný případ z Číny ale ukazuje, že problémem může být i běžný update sytému, podobně jako to známe z počítačů.
Aktualizace systému Windows se už dávno staly na internetu pojmem, dokáží totiž vyskočit v ten nejméně vhodný moment a zaberou mnohdy drahocenné minuty či hodiny. V případě Windows však můžete přijít maximálně o čas a možná rozdělanou práci, NIO ES8 ale s podobným požadavkem ohrozilo celou posádku.
Čínský řidič se vydal na zkušební jízdu nového elektrického SUV NIO ES8, spolu se zástupcem autosalonu jako spolujezdcem. Během stání v dopravní zácpě na Changan Avenue, jedné z nejrušnějších pekingských ulic, se na displeji infotainmentu vozu zobrazila žádost o over-the-air aktualizaci systému, která je možná díky neustálému připojení vozidla k internetu. Řidič, zjevně ne zcela seznámený s ovládáním vozu, aktualizaci potvrdil, čímž se spustil bizarní incident. Vozidlo se přeplo do módu aktualizace, čímž se znemožnila další jízda a také jakékoliv ovládání.
To mimo jiné znamenalo také uzamčení dveří, takže se posádka nemohla dostat ven a také nemožnost stáhnout okna. U nehybného SUV s uvězněnou posádkou se vystřídalo několik policejních hlídek, logicky však bez jakéhokoliv účinku a bez možnosti situaci nějak řešit. NIO takto blokovalo jednu z nejdůležitějších pekingských spojnic déle než hodinu.
Na veřejnost se informace dostala poté, co zástupce autosalonu sdílel info o incidentu na sociální síti Weibo. Na té se vyjádřila i samotná automobilka NIO, která uvedla že palubní systém ES8 upozorňuje před aktualizací, že může být provedena pouze v případě, že je auto zaparkováno. Chybou však je, že je aktualizace možná i v režimu jízdy, jako to bylo při incidentu v Pekingu. NIO se do budoucna zaměří na úpravu sytému, ať se podobné situace nemohou opakovat.
Ambiciózní čínský startup z Šanghaje byl založen teprve v roce 2014, dnes už však kromě supersportu EP9 vyrábí a prodává na domácím trhu i velké SUV ES8 a menší ES6 a účastní se svým týmem šampionátu Formule E. V loňském roce také NIO úspěšně vniklo na New Yorskou burzu a během pár dní se hodnota jejich akcií zvýšila o více než 100 %.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.