Vodíkové automobily pořád zní jako hudba budoucnosti a není se čemu divit, v současné době jsou na celém světě v nabídce pouhé tři modely. Jak vypadá cestování s vodíkovým Hyundai Nexo se nedávno rozhodli zjistit dva Američani.
Youtubeři Michael Fisher a Joshua Vergara dostali od Hyundai nabídku na půjčení zcela nového Hyundai Nexo na pět dní, během kterých se dvojice vydala na cestu po Kalifornii. Výběr tohoto státu pak není žádnou náhodou, pouze ten totiž disponuje dostatečnou infrastrukturou umožňující se o něco takového pokusit. V celé Kalifornii je dnes 36 vodíkových stanic, i to je však na stát o rozloze 423 tisíc km2 zoufale málo. Mimochodem právě v Kalifornii se začalo s provozem vůbec prvního sériového vozu s palivovými čánky, Hondy FCX-V4 a pouze tam byl zatím k dispozici každý od té doby vyráběný vodíkový vůz.
Hyundai Nexo se začal prodávat v domovské Koreji na jaře 2018 a jen před pár dny byl dodán první kus zákazníkovi v USA. SUV postavené na zcela nové platformě, určené jen pro vozy s palivovými články, disponuje elektrickým motorem o výkonu 120 kW a nádrží na vodík o kapacitě 156 litrů a 6.3 kg. S plnou nádrží vůz dokáže ujet dle výrobce 595 kilometrů.
Dvojice Američanů si naplánovala cestu ze San Diega do Sacramenta, tedy asi 1450 km převážně po scénické U.S. Route 101. Po představení technologií vozu přímo v sídle Hyundai USA se Nexo vydalo na cestu a brzy se ukázal první problém. Vodíkové stanice totiž nejsou rozmístěny po státě zrovna rovnoměrně, většina se jich postavila ve městech a každé doplnění paliva znamená sjet z plánované trasy a zamířit do města, které stanicí disponuje. Oba youtubeři tak museli postupně měnit trasu dle dostupnosti stanic a i tak se jim jednou podařilo dojet k doplnění s posledními necelými 50 kilometry dojezdu na displeji.
Z naplánovaného road tripu se tak musely odstranit některé plánované zastávky a vše bylo podřízeno dojezdu. Delší výlet mimo Kalifornii pak nepřipadá v úvahu, na celý zbytek Spojených států totiž v současnosti připadají jen čtyři další vodíkové stanice, všechny navíc na východním pobřeží. Oproti elektromobilům, které lze v případě nouze nabít z každé zásuvky, zásadní nedostatek, navíc v případě prázdné nádrže neexistuje možnost donést si více vodíku v kanystru, vozidlo musí být odtaženo k nejbližší vodíkové stanici.
Samotný proces doplnění vodíku je velmi podobný tankování benzínu a doplnění nádrže zabere jen asi pět minut. Hyundai oba pánům poskytnul kartu s předplaceným palivem za asi 11 tisíc Kč. Mimochodem každý americký zákazník, který si Nexo pořídí, také dostane poukázky na palivo, v hodnotě až 300 tisíc Kč. Bez poukázek se však ukazuje další nevýhoda vodíku, je totiž stále docela drahý. Plná nádrž Nexa vyjde na asi 2000 Kč, což vzhledem k dojezdu nevypadá tak strašně, v Kalifornii ale vyjde litr benzínu jen na asi 19 korun a to má tento stát nejdražší palivo z celých Spojených států.
Výhodou Nexa je podle youtuberů přesnější odhad dojezdu než u bateriových vozidel, stejně jako ony navíc dokáže Nexo rekuperovat energii při brzdění. Udávaný dojezd 595 kilometrů tak docela odpovídá reálným zkušenostem z výletu.
Poněkud sporná je i ekologie vozu. Samotné Nexo sice neprodukuje vůbec žádné emise, dokonce svým provozem filtruje vzduch z okolí, problémem je však produkce vodíku. 96 % veškerého vodíku je totiž v současnosti vyráběno z methanu, čímž vzniká nezanedbatelné množství CO2. Provozem vodíkového vozu se tak produkce CO2 pouze přesouvá na jiné místo. I tento problém se však dá vyřešit, jakmile bude dostatečně levná ekologičtější produkce vodíku z vody.
Základní Nexo vyjde v Kalifornii po dotacích na 1.31 milionu Kč, jen o 1450 Kč méně než konkurenční Toyota Mirai, verze Limited s vyšší výbavou, kterou pánové dostali na svou cestu, je o 80 tisíc Kč dražší. Za tyto peníze ale zákazník dostane velmi bohatě vybavené SUV se všemi moderními výdobytky, jako jsou například klimatizované sedačky, kamera mrtvého úhlu nebo systém pro automatické parkování.
Nevýhody vlastnictví vodíkového vozu v roce 2018 jsou tedy zřejmé, vpodstatě jediná reálná možnost využití je v okolí měst v Kalifornii, s občasným dobře naplánovaným delším výletem po státě. Zásádním nedostatkem je nedostatečná infrastruktura a pomalé tempo její výstavby, plus vysoká cena paliva. Jakmile se vyřeší tyto problémy, mají vodíková auta šanci stát se plnohodnotnou konkurencí bateriovým elektromobilům.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.