Vodíkové automobily pořád zní jako hudba budoucnosti a není se čemu divit, v současné době jsou na celém světě v nabídce pouhé tři modely. Jak vypadá cestování s vodíkovým Hyundai Nexo se nedávno rozhodli zjistit dva Američani.
Youtubeři Michael Fisher a Joshua Vergara dostali od Hyundai nabídku na půjčení zcela nového Hyundai Nexo na pět dní, během kterých se dvojice vydala na cestu po Kalifornii. Výběr tohoto státu pak není žádnou náhodou, pouze ten totiž disponuje dostatečnou infrastrukturou umožňující se o něco takového pokusit. V celé Kalifornii je dnes 36 vodíkových stanic, i to je však na stát o rozloze 423 tisíc km2 zoufale málo. Mimochodem právě v Kalifornii se začalo s provozem vůbec prvního sériového vozu s palivovými čánky, Hondy FCX-V4 a pouze tam byl zatím k dispozici každý od té doby vyráběný vodíkový vůz.
Hyundai Nexo se začal prodávat v domovské Koreji na jaře 2018 a jen před pár dny byl dodán první kus zákazníkovi v USA. SUV postavené na zcela nové platformě, určené jen pro vozy s palivovými články, disponuje elektrickým motorem o výkonu 120 kW a nádrží na vodík o kapacitě 156 litrů a 6.3 kg. S plnou nádrží vůz dokáže ujet dle výrobce 595 kilometrů.
Dvojice Američanů si naplánovala cestu ze San Diega do Sacramenta, tedy asi 1450 km převážně po scénické U.S. Route 101. Po představení technologií vozu přímo v sídle Hyundai USA se Nexo vydalo na cestu a brzy se ukázal první problém. Vodíkové stanice totiž nejsou rozmístěny po státě zrovna rovnoměrně, většina se jich postavila ve městech a každé doplnění paliva znamená sjet z plánované trasy a zamířit do města, které stanicí disponuje. Oba youtubeři tak museli postupně měnit trasu dle dostupnosti stanic a i tak se jim jednou podařilo dojet k doplnění s posledními necelými 50 kilometry dojezdu na displeji.
Z naplánovaného road tripu se tak musely odstranit některé plánované zastávky a vše bylo podřízeno dojezdu. Delší výlet mimo Kalifornii pak nepřipadá v úvahu, na celý zbytek Spojených států totiž v současnosti připadají jen čtyři další vodíkové stanice, všechny navíc na východním pobřeží. Oproti elektromobilům, které lze v případě nouze nabít z každé zásuvky, zásadní nedostatek, navíc v případě prázdné nádrže neexistuje možnost donést si více vodíku v kanystru, vozidlo musí být odtaženo k nejbližší vodíkové stanici.
Samotný proces doplnění vodíku je velmi podobný tankování benzínu a doplnění nádrže zabere jen asi pět minut. Hyundai oba pánům poskytnul kartu s předplaceným palivem za asi 11 tisíc Kč. Mimochodem každý americký zákazník, který si Nexo pořídí, také dostane poukázky na palivo, v hodnotě až 300 tisíc Kč. Bez poukázek se však ukazuje další nevýhoda vodíku, je totiž stále docela drahý. Plná nádrž Nexa vyjde na asi 2000 Kč, což vzhledem k dojezdu nevypadá tak strašně, v Kalifornii ale vyjde litr benzínu jen na asi 19 korun a to má tento stát nejdražší palivo z celých Spojených států.
Výhodou Nexa je podle youtuberů přesnější odhad dojezdu než u bateriových vozidel, stejně jako ony navíc dokáže Nexo rekuperovat energii při brzdění. Udávaný dojezd 595 kilometrů tak docela odpovídá reálným zkušenostem z výletu.
Poněkud sporná je i ekologie vozu. Samotné Nexo sice neprodukuje vůbec žádné emise, dokonce svým provozem filtruje vzduch z okolí, problémem je však produkce vodíku. 96 % veškerého vodíku je totiž v současnosti vyráběno z methanu, čímž vzniká nezanedbatelné množství CO2. Provozem vodíkového vozu se tak produkce CO2 pouze přesouvá na jiné místo. I tento problém se však dá vyřešit, jakmile bude dostatečně levná ekologičtější produkce vodíku z vody.
Základní Nexo vyjde v Kalifornii po dotacích na 1.31 milionu Kč, jen o 1450 Kč méně než konkurenční Toyota Mirai, verze Limited s vyšší výbavou, kterou pánové dostali na svou cestu, je o 80 tisíc Kč dražší. Za tyto peníze ale zákazník dostane velmi bohatě vybavené SUV se všemi moderními výdobytky, jako jsou například klimatizované sedačky, kamera mrtvého úhlu nebo systém pro automatické parkování.
Nevýhody vlastnictví vodíkového vozu v roce 2018 jsou tedy zřejmé, vpodstatě jediná reálná možnost využití je v okolí měst v Kalifornii, s občasným dobře naplánovaným delším výletem po státě. Zásádním nedostatkem je nedostatečná infrastruktura a pomalé tempo její výstavby, plus vysoká cena paliva. Jakmile se vyřeší tyto problémy, mají vodíková auta šanci stát se plnohodnotnou konkurencí bateriovým elektromobilům.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.