Vodíkové automobily pořád zní jako hudba budoucnosti a není se čemu divit, v současné době jsou na celém světě v nabídce pouhé tři modely. Jak vypadá cestování s vodíkovým Hyundai Nexo se nedávno rozhodli zjistit dva Američani.
Youtubeři Michael Fisher a Joshua Vergara dostali od Hyundai nabídku na půjčení zcela nového Hyundai Nexo na pět dní, během kterých se dvojice vydala na cestu po Kalifornii. Výběr tohoto státu pak není žádnou náhodou, pouze ten totiž disponuje dostatečnou infrastrukturou umožňující se o něco takového pokusit. V celé Kalifornii je dnes 36 vodíkových stanic, i to je však na stát o rozloze 423 tisíc km2 zoufale málo. Mimochodem právě v Kalifornii se začalo s provozem vůbec prvního sériového vozu s palivovými čánky, Hondy FCX-V4 a pouze tam byl zatím k dispozici každý od té doby vyráběný vodíkový vůz.
Hyundai Nexo se začal prodávat v domovské Koreji na jaře 2018 a jen před pár dny byl dodán první kus zákazníkovi v USA. SUV postavené na zcela nové platformě, určené jen pro vozy s palivovými články, disponuje elektrickým motorem o výkonu 120 kW a nádrží na vodík o kapacitě 156 litrů a 6.3 kg. S plnou nádrží vůz dokáže ujet dle výrobce 595 kilometrů.
Dvojice Američanů si naplánovala cestu ze San Diega do Sacramenta, tedy asi 1450 km převážně po scénické U.S. Route 101. Po představení technologií vozu přímo v sídle Hyundai USA se Nexo vydalo na cestu a brzy se ukázal první problém. Vodíkové stanice totiž nejsou rozmístěny po státě zrovna rovnoměrně, většina se jich postavila ve městech a každé doplnění paliva znamená sjet z plánované trasy a zamířit do města, které stanicí disponuje. Oba youtubeři tak museli postupně měnit trasu dle dostupnosti stanic a i tak se jim jednou podařilo dojet k doplnění s posledními necelými 50 kilometry dojezdu na displeji.
Z naplánovaného road tripu se tak musely odstranit některé plánované zastávky a vše bylo podřízeno dojezdu. Delší výlet mimo Kalifornii pak nepřipadá v úvahu, na celý zbytek Spojených států totiž v současnosti připadají jen čtyři další vodíkové stanice, všechny navíc na východním pobřeží. Oproti elektromobilům, které lze v případě nouze nabít z každé zásuvky, zásadní nedostatek, navíc v případě prázdné nádrže neexistuje možnost donést si více vodíku v kanystru, vozidlo musí být odtaženo k nejbližší vodíkové stanici.
Samotný proces doplnění vodíku je velmi podobný tankování benzínu a doplnění nádrže zabere jen asi pět minut. Hyundai oba pánům poskytnul kartu s předplaceným palivem za asi 11 tisíc Kč. Mimochodem každý americký zákazník, který si Nexo pořídí, také dostane poukázky na palivo, v hodnotě až 300 tisíc Kč. Bez poukázek se však ukazuje další nevýhoda vodíku, je totiž stále docela drahý. Plná nádrž Nexa vyjde na asi 2000 Kč, což vzhledem k dojezdu nevypadá tak strašně, v Kalifornii ale vyjde litr benzínu jen na asi 19 korun a to má tento stát nejdražší palivo z celých Spojených států.
Výhodou Nexa je podle youtuberů přesnější odhad dojezdu než u bateriových vozidel, stejně jako ony navíc dokáže Nexo rekuperovat energii při brzdění. Udávaný dojezd 595 kilometrů tak docela odpovídá reálným zkušenostem z výletu.
Poněkud sporná je i ekologie vozu. Samotné Nexo sice neprodukuje vůbec žádné emise, dokonce svým provozem filtruje vzduch z okolí, problémem je však produkce vodíku. 96 % veškerého vodíku je totiž v současnosti vyráběno z methanu, čímž vzniká nezanedbatelné množství CO2. Provozem vodíkového vozu se tak produkce CO2 pouze přesouvá na jiné místo. I tento problém se však dá vyřešit, jakmile bude dostatečně levná ekologičtější produkce vodíku z vody.
Základní Nexo vyjde v Kalifornii po dotacích na 1.31 milionu Kč, jen o 1450 Kč méně než konkurenční Toyota Mirai, verze Limited s vyšší výbavou, kterou pánové dostali na svou cestu, je o 80 tisíc Kč dražší. Za tyto peníze ale zákazník dostane velmi bohatě vybavené SUV se všemi moderními výdobytky, jako jsou například klimatizované sedačky, kamera mrtvého úhlu nebo systém pro automatické parkování.
Nevýhody vlastnictví vodíkového vozu v roce 2018 jsou tedy zřejmé, vpodstatě jediná reálná možnost využití je v okolí měst v Kalifornii, s občasným dobře naplánovaným delším výletem po státě. Zásádním nedostatkem je nedostatečná infrastruktura a pomalé tempo její výstavby, plus vysoká cena paliva. Jakmile se vyřeší tyto problémy, mají vodíková auta šanci stát se plnohodnotnou konkurencí bateriovým elektromobilům.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.