Designér Ken Okuyama, zodpovědný za design mnoha slavných italských strojů se poslední roky věnuje stavbě vozů pod vlastní značkou. Dvě z jeho posledních kreací jsou teď na prodej a nabízí unikátní design ve spojení s úchvatnou technikou.
Ken Okuyama se proslavil zejména svojí prací pro studio Pininfarina, kde se podepsal především pod design Enzo Ferrari, Maseratti Quatroporte 5. generace a také unikátního Ferrari P4/5 by Pininfarina. Zkušenosti však má také s prací pro Porsche, kde se podílel na designu Porsche 966 a Boxster. V roce 2006 se však vrátil zpět do rodného Japonska, kde založil vlastní designové studio, se kterým se podílel mimo jiné na designu nových jednotek Šinkanzen.
Především ale o dva roky později představil první automobil pod vlastním značkou, spider Kode7. Vůz připomínající Ariel Atom se poté dokonce vyráběl v omezené sérii 218 kusů. Dalším modelem nové značky byl elektrický Kode8 a Kode9, inspirovaný britskými sporťáky.
Dnes nabízené vozidlo je zatím posledním automobilovým výtvorem japonského designéra a vzniklo pouze v jednom kuse v roce 2017. Na základě Lamborghini Aventador vznikla radikální karosérie, očividně inspirovaná u italské automobilky ale dovedená do většího extrému. Čisté a jednoduché linky klínovité karosérie mají dle slov autora tvořit protiklad všem moderním sportovním vozům.
Pod karbonovou karosérií se skrývá neupravený motor z Aventadoru, atmosfericky plněný dvanáctiválec o objemu 6.5 litru a výkonu 700 koní. Díky použití lehkých materiálů váží vůz jen 1550 kg, téměř o 200 kg méně než standardní Aventador.
Vůz je v současné době na prodej v domovském Japonsku, pro místní vůz trochu netradičně s volantem na levé straně. Cena je neveřejná a bude sdělena pouze zájemcům, ale jak to u podobných vozů bývá, pokud se musíte ptát, nemáte na to.
Kromě Kode0 se na stejném webu nabízí i předchozí Okuyamův výtvor, spider Kode57 z roku 2016. Ten je pro změnu postaven na základě Ferrari 599 a pod otevřenou karosérií nabízí dvanáctiválec o objemu 6 litrů a výkonu 630 koní. Červený vůz zaujme stylingem připomínajícím Enzo Ferrari a také unikátnímí výklopnými sebevražednými dveřmi. Stejně jako Kode 0 i Kode 57 nemá udanou cenu, vzhledem k tomu že staršího vozu vzniklo celých pět kusů však jistě bude o něco nižší.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.