Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani synovi, že mu zatím stačí moped. Je jen málo věcí, které by jim na Vánoce udělaly větší radost, než klíče od vozu - třeba i ne úplně nového. A možná by nakonec ani nemusel tolik stát: právě na konci roku jsou totiž ceny ojetých aut nejnižší v celém roce.
„V AAA AUTO před koncem roku pravidelně snižujeme ceny, takže v tomto období jsou naše vozy skutečně dostupnější než během roku,“ potvrzuje generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. „Řada zákazníků už toho využívá a čeká s výměnou vozu na období kolem Vánoc. Dárek pod stromeček – třeba v podobě zánovního vozu – nadělují nejen svým blízkým, ale často i sami sobě.“
Vzestupný trend prodeje ojetých vozů na konci roku potvrzují aktuální statistiky: v posledních pěti letech se zvyšuje meziročně v průměru o 11 procent. „Je to logické, hospodářství i lidem se v posledních letech v zásadě daří, proto jsou i jejich Vánoce čím dál bohatší,“ poznamenala Karolína Topolová. „Letos zatím poptávce navíc nahrávají i dosud poměrně nízké úrokové sazby.“
A jaký praktický dárek v podobě nového vozu vybrat? Pro dospívající v AAA AUTO doporučují nenáročné vozy s levným provozem, třeba modely Škoda Fabia, Hyundai i30 nebo Kia Ceed. „Zejména Hyundai i30 a Kia Ceed kombinují skvělý poměr ceny, hodnoty a roku výroby,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
„Partnerka by mohla pod stromečkem ocenit klíčky od Škody Octavie Combi, Hyundaie ix35 nebo Volkswagenu Touran, což jsou všechno skvělé rodinné vozy. A důchodcům usnadní život Ford Fusion, Hyundai ix20, Dacia Duster nebo Suzuki Vitara. Záleží na rozpočtu, ale ve všech případech se jedná o vozy s vysokým (ale ne příliš vysokým) posezem, takže se do nich dobře nastupuje a vystupuje. Navíc mají předpoklad dlouhověkého provozu s minimálními náklady na servis a charakteristikou motorů odpovídají tomu, na co jsou starší motoristé celý život zvyklí,“ dodává Petr Vaněček.
Na webu i na pobočkách AAA AUTO, které jsou s výjimkou státních svátků otevřeny každý den minimálně od 9.00 do 21.00 hodin, si mohou zákazníci vybírat ze stovek vozů. „Na předvánoční i povánoční prodej jsme dobře připraveni a nemusí se bát jinde panující hektické nákupní atmosféry. Všechny naše vozy jsou také velmi dobře nasvětleny, takže je zimní počasí ani brzká tma při výběru nijak neomezují,“ ujišťuje Petr Vaněček.
„Pokud si vyberou, není důvod nic zdržovat a vše se dá vyřídit během jednoho dne. Ale spěchat s výběrem auta jen proto, že je zrovna levnější, by nebylo rozumné. Právě v zimě doporučujeme pořádnou zkušební jízdu s naším pracovníkem, který pomůže kvalifikovanou radou nejen ohledně technických parametrů, ale možností financování a pojištění. “
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.