Koupě ojetého vozu je vždy spojena s riziky, které majitelé nových automobilů řešit nemusí. Řadě z nich se dá předejít pečlivému výběru, ovšem v některých případech nemáme jinou možnost, než z nároků slevit. Jak tedy postupovat po koupi automobilu, abychom měli s jeho provozem co nejméně starostí? Pojďme se podívat na několik užitečných bodů.
Trh s ojetými automobily je obrovský a nabízí tak řadu možností. Někdo si zde pořídí svůj první automobil, jiní si zde plní sny o voze prémiové třídy, který by si jako nový nemohli dovolit. Současně se však ke koupi vozu „z druhé ruky" vztahuje řada dalších kroků, rizik a úskalí, která majitelé nových automobilů řešit nemusí.
Co je tedy potřeba udělat po pořízení ojetého vozu? Důkladná kontrola, ideálně s mechanikem, by měla proběhnout ještě před podpisem kupní smlouvy. Ani po pořízení vozu však práce nekončí. Jak upozornil web CarFromJapan.com, majitelé ojetých vozidel by rozhodně neměli opomenout ani následující kroky:
Vyřídit papírování
Hned prvním krokem by mělo být vyřízení veškerého papírování a právních formalit, mezi které patří převod vozu, sjednání pojištění či připojištění nebo úhrada všech poplatků. Pokud ale kupujete vůz od autobazaru, existuje velká šance, že vám s těmito formalitami prodejce pomůže.
Najít a opravit menší problémy
Jakmile máte vůz doma, je vhodné zaměřit se na veškeré drobnosti, které vyžadují pozornost. Ať už jde o výměnu prasklých žárovek, čištění interiéru nebo doplnění chybějících drobností v příslušenství. Zkrátka všechny drobné opravy, které zvládnete bez pomoci a s minimem úsilí. Jakmile totiž začnete vůz používat, je velice pravděpodobné, že už se k nim nedostaneme.
Svěřit vůz důvěryhodnému mechanikovi
Pokud jste vybírali vůz skutečně pečlivě, pravděpodobně jste si s sebou vzali k jeho prohlídce i zkušeného mechanika. Nezapomínejte ale ani na prohlídku po koupi automobilu, která bude bezesporu důkladnější a váš mechanik bude mít lepší prostor k odhalení méně patrných problémů. Navíc můžete mechanika požádat i o provedení prací z následujících bodů.
Výměna kapalin a filtrů
Po koupi ojetého automobilu se vyplatí provést výplach, doplnění nebo výměnu všech provozních kapalin. Nenechte se uchlácholit tvrzením o nedávné výměně oleje a raději ji proveďte znovu a to s použitím kvalitních olejů. Stejně tak nepodceňujte stáří a stav chladící kapaliny, při jejíž výměně můžete rovnou provést výplach celého chladícího okruhu. Během pohybu v motorovém prostoru také nezapomeňte znovu zkontrolovat jakékoliv případné úniky.
Důkladná prohlídka brzd
V předchozím bodě jsme úmyslně vynechali ještě jednu důležitou kapalinu, kterou je kapalina brzdová. Ta má zásadní vliv na správnou funkci brzd a tak nemusí být na škodu provést ani její výměnu. Spolu s tím se doporučuje provést i kompletní kontrolu brzd na obou nápravách a případně provést výměnu dosluhujících dílů. Vzhledem k důležitosti brzd ale doporučujeme svěřit tyto práce skutečným odborníkům.
Výměna filtrů
Pokud jste vyměňovali motorový olej, je pravděpodobné, že jste spolu s ním vyměnili i olejový filtr. Vaší pozornosti by však neměly uniknout ani filtry zbývající. Kabinový filtr výrazně ovlivňuje kvalitu vzduchu v interiéru, vzduchový filtr kvalitu a množství vzduchu nasávaného do motoru a filtr palivový se stará o zachycení drobných nečistot v palivu, které by mohly poškodit motor.
Kontrola pneumatik
Jediná věc, která zajišťuje kontakt mezi vozovkou a automobilem, je pneumatika. Pokud jste si tedy nezkontrolovali její stav před koupí, rozhodně tak učiňte nyní. Kromě stavu ojetí si zkontrolujte i jeho rovnoměrnost, kdy byla pneumatika vyrobena, zda je na voze pneumatika správných rozměrů a a na jaký tlak by měla být nahuštěna. To všechno totiž může zásadním způsobem ovlivnit jízdní vlastnosti vašeho vozu.
Profesionální čištění
Řada lidí sice myslí po koupi vozu na údržbu techniky, ovšem málokoho už napadne nechat vůz vyčistit. Nikdo z nás přitom netuší, co všechno předchozí majitel ve vašem novém voze prováděl a co všechno zde po něm zbylo. Pro pocit maximální čistoty proto doporučujeme vůz poctivě vydrhnout, případně si za to připlatit u profesionálů. Ti totiž vědí na co se zaměřit a navíc používají techniku a speciální přípravky, které zajistí vynikající výsledky.
Pročtení uživatelského manuálu
Knížkou s nápisem „Uživatelský manuál" je z výroby vybaven snad každý automobil, ovšem málokterý motorista jí kdy otevře. Pokud ale chcete svůj vůz poznat a vědět jak reagovat v případě poruchy, kde co najít a jak správně postupovat při opravě, rozhodně doporučujeme si tuto knížku prolistovat. A pokud vám v autě chybí, zkuste kontaktovat výrobce, případně se podívejte na internetu.
Koupě automobilu bývá radostnou událostí, nenechte si ji proto pokazit podceněním některého z kroku, který je vhodné po koupi automobilu podniknout. Současně na tyto kroky myslete i před koupí vozu a vyhraďte si na ně část vašeho rozpočtu. Pokud bude vůz v dobrém stavu, pravděpodobně vám ještě peníze zbudou. Pokud se ale objeví problémy, je dobré být na ně připraven.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.