Koupě ojetého vozu je vždy spojena s riziky, které majitelé nových automobilů řešit nemusí. Řadě z nich se dá předejít pečlivému výběru, ovšem v některých případech nemáme jinou možnost, než z nároků slevit. Jak tedy postupovat po koupi automobilu, abychom měli s jeho provozem co nejméně starostí? Pojďme se podívat na několik užitečných bodů.
Trh s ojetými automobily je obrovský a nabízí tak řadu možností. Někdo si zde pořídí svůj první automobil, jiní si zde plní sny o voze prémiové třídy, který by si jako nový nemohli dovolit. Současně se však ke koupi vozu „z druhé ruky" vztahuje řada dalších kroků, rizik a úskalí, která majitelé nových automobilů řešit nemusí.
Co je tedy potřeba udělat po pořízení ojetého vozu? Důkladná kontrola, ideálně s mechanikem, by měla proběhnout ještě před podpisem kupní smlouvy. Ani po pořízení vozu však práce nekončí. Jak upozornil web CarFromJapan.com, majitelé ojetých vozidel by rozhodně neměli opomenout ani následující kroky:
Vyřídit papírování
Hned prvním krokem by mělo být vyřízení veškerého papírování a právních formalit, mezi které patří převod vozu, sjednání pojištění či připojištění nebo úhrada všech poplatků. Pokud ale kupujete vůz od autobazaru, existuje velká šance, že vám s těmito formalitami prodejce pomůže.
Najít a opravit menší problémy
Jakmile máte vůz doma, je vhodné zaměřit se na veškeré drobnosti, které vyžadují pozornost. Ať už jde o výměnu prasklých žárovek, čištění interiéru nebo doplnění chybějících drobností v příslušenství. Zkrátka všechny drobné opravy, které zvládnete bez pomoci a s minimem úsilí. Jakmile totiž začnete vůz používat, je velice pravděpodobné, že už se k nim nedostaneme.
Svěřit vůz důvěryhodnému mechanikovi
Pokud jste vybírali vůz skutečně pečlivě, pravděpodobně jste si s sebou vzali k jeho prohlídce i zkušeného mechanika. Nezapomínejte ale ani na prohlídku po koupi automobilu, která bude bezesporu důkladnější a váš mechanik bude mít lepší prostor k odhalení méně patrných problémů. Navíc můžete mechanika požádat i o provedení prací z následujících bodů.
Výměna kapalin a filtrů
Po koupi ojetého automobilu se vyplatí provést výplach, doplnění nebo výměnu všech provozních kapalin. Nenechte se uchlácholit tvrzením o nedávné výměně oleje a raději ji proveďte znovu a to s použitím kvalitních olejů. Stejně tak nepodceňujte stáří a stav chladící kapaliny, při jejíž výměně můžete rovnou provést výplach celého chladícího okruhu. Během pohybu v motorovém prostoru také nezapomeňte znovu zkontrolovat jakékoliv případné úniky.
Důkladná prohlídka brzd
V předchozím bodě jsme úmyslně vynechali ještě jednu důležitou kapalinu, kterou je kapalina brzdová. Ta má zásadní vliv na správnou funkci brzd a tak nemusí být na škodu provést ani její výměnu. Spolu s tím se doporučuje provést i kompletní kontrolu brzd na obou nápravách a případně provést výměnu dosluhujících dílů. Vzhledem k důležitosti brzd ale doporučujeme svěřit tyto práce skutečným odborníkům.
Výměna filtrů
Pokud jste vyměňovali motorový olej, je pravděpodobné, že jste spolu s ním vyměnili i olejový filtr. Vaší pozornosti by však neměly uniknout ani filtry zbývající. Kabinový filtr výrazně ovlivňuje kvalitu vzduchu v interiéru, vzduchový filtr kvalitu a množství vzduchu nasávaného do motoru a filtr palivový se stará o zachycení drobných nečistot v palivu, které by mohly poškodit motor.
Kontrola pneumatik
Jediná věc, která zajišťuje kontakt mezi vozovkou a automobilem, je pneumatika. Pokud jste si tedy nezkontrolovali její stav před koupí, rozhodně tak učiňte nyní. Kromě stavu ojetí si zkontrolujte i jeho rovnoměrnost, kdy byla pneumatika vyrobena, zda je na voze pneumatika správných rozměrů a a na jaký tlak by měla být nahuštěna. To všechno totiž může zásadním způsobem ovlivnit jízdní vlastnosti vašeho vozu.
Profesionální čištění
Řada lidí sice myslí po koupi vozu na údržbu techniky, ovšem málokoho už napadne nechat vůz vyčistit. Nikdo z nás přitom netuší, co všechno předchozí majitel ve vašem novém voze prováděl a co všechno zde po něm zbylo. Pro pocit maximální čistoty proto doporučujeme vůz poctivě vydrhnout, případně si za to připlatit u profesionálů. Ti totiž vědí na co se zaměřit a navíc používají techniku a speciální přípravky, které zajistí vynikající výsledky.
Pročtení uživatelského manuálu
Knížkou s nápisem „Uživatelský manuál" je z výroby vybaven snad každý automobil, ovšem málokterý motorista jí kdy otevře. Pokud ale chcete svůj vůz poznat a vědět jak reagovat v případě poruchy, kde co najít a jak správně postupovat při opravě, rozhodně doporučujeme si tuto knížku prolistovat. A pokud vám v autě chybí, zkuste kontaktovat výrobce, případně se podívejte na internetu.
Koupě automobilu bývá radostnou událostí, nenechte si ji proto pokazit podceněním některého z kroku, který je vhodné po koupi automobilu podniknout. Současně na tyto kroky myslete i před koupí vozu a vyhraďte si na ně část vašeho rozpočtu. Pokud bude vůz v dobrém stavu, pravděpodobně vám ještě peníze zbudou. Pokud se ale objeví problémy, je dobré být na ně připraven.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.