Silničáři se připravili na příchod zimy. Stejně jako v předchozích letech se dopředu zásobili sypacím materiálem, některé kraje investovaly i do nové techniky, někde mají ale problém s nedostatkem řidičů. Pohotovost silničářů pro zimní údržbu platí od 1. listopadu do konce března, v tomto období jsou povinni vyjet kvůli sněžení v zákonem stanovených lhůtách. V některých regionech museli vyjet už na konci října, sníh pokryl silnice na Šumavě či v Krkonoších.
Silničáři ale připomínají, že sníh není jediným nebezpečím v zimním období. Pokud řidiči jedou ráno po černé vozovce, zvláště při teplotě kolem nuly, může vozovka namrzat, což zvyšuje nebezpečí dopravní nehody. Nebezpečnější než sníh je podle nich déšť či namrzání vozovky, tedy jevy, které nejsou na první pohled patrné.
Přestože poslední zimy bývají teplejší s menším množstvím sněhu, silničáři si dělají zásoby posypových materiálů stále stejné, ve skladech jich mají desetitisíce tun. "Laikovi se může zdát, že jsou zimy mírnější. Ale nejde jen o sníh, ale o námrazu, namrzající mlhy. Třeba loňská zima byla ve srovnání s předchozími 20 lety průměrná," řekl ČTK provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.
Sjízdnost silnic zajišťují většinou krajské a okresní správy a údržby silnic (SÚS). Například v Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském, Pardubickém či Královéhradeckém kraji mají ale na starosti silnice první třídy a vybrané úseky dálnic soukromé firmy. Třeba v Pardubickém kraji mají také zajištěny drobné zemědělce a stavební či dopravní společnosti pro výpomoc s pluhováním v případě vydatného sněžení a na likvidaci možného kalamitního stavu.
Nedostatek řidičů posypových vozů začínají pociťovat na jižní Moravě. Zatímco Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje čeká větší odliv do důchodu v nejbližších letech, Brněnské komunikace už sáhly k opatření, kdy nabízejí absolvování řidičského kurzu i těm pracovníkům, kteří běžně s nákladními auty nejezdí. Řidiči chybějí i na některých základnách v Karlovarském kraji, zejména v Mariánských Lázních, kvalifikované síly chybí i v Plzeňském kraji, kde průměrná mzda pracovníka činí 33.000 Kč měsíčně.
Rozpočet je ve většině krajů podobný jako v předchozí sezóně. Například Liberecký kraj stojí zimní údržba přes 119 milionů korun, Olomoucký kolem 160 milionů korun a v Královéhradeckém kraji v minulé zimě stála přibližně 200 milionů korun a silničáři ji hodnotili jako průměrnou.
Leckde čeká na svůj první výjezd i nová nebo vylepšená technika. Třeba Správa a údržba silnic Plzeňského kraje letos nakoupila za více než 21 milionů korun čtyři nákladní auta Mercedes Arocs včetně nástaveb pro zimní údržbu. Za jednotky milionů korun pak dále tři užitková vozidla Ford Transit, jeden traktorový bagr a vibrační válec. Všechna auta pro zimní údržbu už mají GPS sledování kvůli operativnosti a rozhodování dispečera. Silničáři v Královéhradeckém kraji investovali do nové techniky zhruba 40 milionů korun. Nakoupili dva sypače, dva traktory a pět nakladačů. Budou mít také k dispozici dva nové meteorologické hlásiče v Kněžnici na Jičínsku a u Horek u Staré Paky.
Některé úseky silnic jsou i letos vymezeny jako neudržované. Jde o silnice s minimálním provozem a velmi obtížnou udržovatelností. Místa jsou opatřena dopravními značkami, které řidiče na neudržovaný úsek předem upozorní. Silničáři v Karlovarském kraji na ně letos upozorní trojjazyčnými výstražnými značkami. Zapadlá auta na silnicích, kam silničáři běžně nejezdí, tam každoročně způsobují velké problémy hlavně v Krušných horách.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?