Silničáři se připravili na příchod zimy. Stejně jako v předchozích letech se dopředu zásobili sypacím materiálem, některé kraje investovaly i do nové techniky, někde mají ale problém s nedostatkem řidičů. Pohotovost silničářů pro zimní údržbu platí od 1. listopadu do konce března, v tomto období jsou povinni vyjet kvůli sněžení v zákonem stanovených lhůtách. V některých regionech museli vyjet už na konci října, sníh pokryl silnice na Šumavě či v Krkonoších.
Silničáři ale připomínají, že sníh není jediným nebezpečím v zimním období. Pokud řidiči jedou ráno po černé vozovce, zvláště při teplotě kolem nuly, může vozovka namrzat, což zvyšuje nebezpečí dopravní nehody. Nebezpečnější než sníh je podle nich déšť či namrzání vozovky, tedy jevy, které nejsou na první pohled patrné.
Přestože poslední zimy bývají teplejší s menším množstvím sněhu, silničáři si dělají zásoby posypových materiálů stále stejné, ve skladech jich mají desetitisíce tun. "Laikovi se může zdát, že jsou zimy mírnější. Ale nejde jen o sníh, ale o námrazu, namrzající mlhy. Třeba loňská zima byla ve srovnání s předchozími 20 lety průměrná," řekl ČTK provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.
Sjízdnost silnic zajišťují většinou krajské a okresní správy a údržby silnic (SÚS). Například v Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském, Pardubickém či Královéhradeckém kraji mají ale na starosti silnice první třídy a vybrané úseky dálnic soukromé firmy. Třeba v Pardubickém kraji mají také zajištěny drobné zemědělce a stavební či dopravní společnosti pro výpomoc s pluhováním v případě vydatného sněžení a na likvidaci možného kalamitního stavu.
Nedostatek řidičů posypových vozů začínají pociťovat na jižní Moravě. Zatímco Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje čeká větší odliv do důchodu v nejbližších letech, Brněnské komunikace už sáhly k opatření, kdy nabízejí absolvování řidičského kurzu i těm pracovníkům, kteří běžně s nákladními auty nejezdí. Řidiči chybějí i na některých základnách v Karlovarském kraji, zejména v Mariánských Lázních, kvalifikované síly chybí i v Plzeňském kraji, kde průměrná mzda pracovníka činí 33.000 Kč měsíčně.
Rozpočet je ve většině krajů podobný jako v předchozí sezóně. Například Liberecký kraj stojí zimní údržba přes 119 milionů korun, Olomoucký kolem 160 milionů korun a v Královéhradeckém kraji v minulé zimě stála přibližně 200 milionů korun a silničáři ji hodnotili jako průměrnou.
Leckde čeká na svůj první výjezd i nová nebo vylepšená technika. Třeba Správa a údržba silnic Plzeňského kraje letos nakoupila za více než 21 milionů korun čtyři nákladní auta Mercedes Arocs včetně nástaveb pro zimní údržbu. Za jednotky milionů korun pak dále tři užitková vozidla Ford Transit, jeden traktorový bagr a vibrační válec. Všechna auta pro zimní údržbu už mají GPS sledování kvůli operativnosti a rozhodování dispečera. Silničáři v Královéhradeckém kraji investovali do nové techniky zhruba 40 milionů korun. Nakoupili dva sypače, dva traktory a pět nakladačů. Budou mít také k dispozici dva nové meteorologické hlásiče v Kněžnici na Jičínsku a u Horek u Staré Paky.
Některé úseky silnic jsou i letos vymezeny jako neudržované. Jde o silnice s minimálním provozem a velmi obtížnou udržovatelností. Místa jsou opatřena dopravními značkami, které řidiče na neudržovaný úsek předem upozorní. Silničáři v Karlovarském kraji na ně letos upozorní trojjazyčnými výstražnými značkami. Zapadlá auta na silnicích, kam silničáři běžně nejezdí, tam každoročně způsobují velké problémy hlavně v Krušných horách.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.