Před několika týdny zasáhl území USA hurikán Michael, který napáchal obrovské škody. S jeho následky se dodnes potýkají tisíce lidí, kterým pomáhají profesionálové i dobrovolníci. K dobrovolníkům se řadí i organizace BAJA, což je vlastně spolek majitelů Jeepů z oblasti Bay Area. Ti se věnují zejména rozvoru potravin a zásob do odlehlých oblastí, ovšem před pár dny proměnili své vozy na jeřáb a postavili s nimi převrácený dům zpět na základy.
Dereck a Andrea Clifton, pár žijící ve floridském Panama City, patří ke stovkám lidí, kterým vzal hurikán Michael střechu nad hlavou. Oběma se sice podařilo uniknout před hurikánem do Mississippi, ovšem jejich dům skončil po náporu větru o rychlosti až 241 km/h převrácený na střeše.
Když se vrátili zpět z Mississippi, čekal na ně pohled hrůzy. V domě, který ležel na střeše a zavalil minimálně dva automobily, totiž zůstaly spousty jejich osobních věcí. Bylo tedy jasné, že budou muset někomu zaplatit, aby dům opět vrátil zpátky „na základy."
Jak vypověděl Dereck v rozhovoru pro Jalopnik, v domě zůstala řada nenahraditelných věcí, ke kterým měl hluboký vztah - například rodinné fotografie a další rodinné poklady. Navíc bylo nutné dům připravit na odstranění z pozemku, aby mohl začít se stavbou nového. Náklady na převrácení a odtažení domů si spočítal na cca 12 000 dolarů, tedy cca 272 000 Kč.
Ještě před najmutím profesionální firmy se však Dereck svěřil se svým problémem jednomu ze svých přátel. Ten pak oslovil své přátele z Jeep klubu BAJA a zeptal se jich, zda by se nechtěli pokusit společnými silami dostat dům zpátky na základy. A výsledek můžete vidět na videu dole v článku.
Reakce lidí z BAJA klubu byla svižná a během minulého týdne se na pozemku objevilo cca 30 lidí, kteří přijeli s více jak tuctem Jeepů, jak uvedl Johnathan Jones, prezident BAJA klubu, v rozhovoru pro Jalopnik. Už předtím se totiž lidé z BAJA klubu snažili pomoci obětem hurikánu Michael například tím, že do nedostupných oblastí vozili svými Jeepy potraviny, vodu, oblečení a další zásoby.
Před samotným pokusem dostat dům zpátky na základy proběhl malý bezpečnostní briefing, poté se cca 10 až 12 Jeepů postavilo před dům a pomocí kurt byla uchycena lana navijáků k rámu převráceného domu. Když pak všechny navijáky zabraly, dům se prý dal až s překvapivou lehkostí do pohybu. Celá operace navrácení domu na základy tak trvala cca jen 8 minut.
Pomoc lidí z BAJA Jeep klubu tím ale rozhodně neskončila. Poté ještě pomohli manželskému páru s vynášením věcí z trosek a jejich úklidem do přístřešku. Manželé sice během hurikánu přišli o mnoho cenností, včetně dokladů a osobních věcí, ovšem pozitivní zprávou je, že již získali povolení ke stavbě domu nového.
Lidé z BAJA klubu nechtěli za pomoc ani cent a tak Dereck nakonec zaplatil jen 2 500 dolarů za odstranění trosek starého domu. Celá událost v něm zanechala hodně silné pocity a také touhu jednou si Jeep pořídit a stát se členem podobného společenství, které se snaží pomáhat bez ohledu na rizika. Nyní ho sice čekají velké investice do nového domu, ale časem se mu třeba jeho sen splní.
Johnathan Jones, prezident BAJA Jeep klubu, pak v rozhovoru pro Jalopnik uvedl, že mnoho členů klubu pomáhalo i jinak. Někteří odtahovali spadané stromy z cest, jiní ubytovali ostatní členy klubu, kteří během hurikánu také přišli o střechu nad hlavou. Jedním z nich je i samotný Johnatan, který spolu s dalším necelým tuctem lidí přišel o svou nemovitost. I tak ale vyrazil ven a snažil se pomáhat:. „Věříme, že život s Jeepem znamená, že si vzájemně pomáháme. Máme už takový žebříček hodnot."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.