Registrační značky jsou nezbytným doplňkem každého automobilu, bez kterého nemáme na silnicích co pohledávat. V opačném případě totiž řidiči bez registrační značky hrozí nejen vysoká pokuta, ale také možnost zákazu řízení. Co ale dělat v momentě, kdy vám značku někdo ukradne, nebo vám z vozu odpadne během jízdy?
O nezbytnosti registrační značky nejspíš každý ví, málokdo už si ale uvědomuje jakému riziku se vystavuje, když ve voze s chybějící značkou vyjede na silnice. Pokud si ho totiž všimnou policisté, rázem může být o několik tisíc korun lehčí a v nejhorším případě se může dokonce rozloučit s řidičským oprávněním až na jeden rok.
Samotná krádež registrační značky působí na většinu lidí jako naprostý nesmysl, neboť tenký kousek plechu má naprosto mizivou hodnotu a její krádež by policisté nejspíše řešili jako přestupek. Výjimkou by byla jedině krádež značek na přání, kde hodnota tabulek překračuje hodnotu 5 000 Kč a stává se tak trestným činem.
I v případě odcizení obyčejných registračních značek však neodkládejte urychlenou návštěvu policie, která vám může ušetřit další nepříjemnosti. Ukradené registrační značky totiž bývají častým doplňkem lidí, kteří se pohybují na hraně zákona. Brzy by se tak vaše fotografie mohly objevovat na fotografiích z rychlostního měření nebo na záznamech z čerpacích stanic, kde by mohly být zneužity v jednom z mnoha případů ujetí bez placení.
Policisté vám po sepsání záznamu vystaví potvrzení o krádeži, se kterým se můžete vzápětí vydat na magistrát nebo obecní úřad s rozšířenou působností. Rozhodně ale neriskujte cestu autem bez značek - raději zvolte jiný automobil, případně hromadnou dopravu. S sebou si samozřejmě nezapomeňte vzít malý a velký technický průkaz a doklad totožnosti.
Úředníci z registru vozidel s vámi vyplní záznam, značky zablokují a na místě vám vystaví nové. Připravte se ale, že za dvojici tabulek zaplatíte 450 korun. Jedině po absolvování tohoto kolečka a nasazení nových registračních značek budete moci znovu vyrazit na silnice. Nezapomeňte také kontaktovat svou pojišťovnu, která vám bude muset vystavit novou zelenou kartu s aktuální registrační značkou.
Pokud by ale někdo s vědomím chybějící registrační značky vyjel na silnice, vystavuje se riziku vysoké sankce. Policisté totiž podobné případy neřeší na místě, ale rovnou je posílají do správního řízení. Tam pak řidiči hrozí pokuta v rozmezí 5 až 10 000 korun a dokonce i možnost zákazu řízení v rozmezí 6 až 12 měsíců.
Může se ale také stát, že značka na vašem automobilu nechybí před jízdou, ale upadne až během jízdy. V takovém případě bude záležet hlavně na přístupu policistům, kterým bude potřeba dokázat, že v momentě vyjetí na silnice ještě auto obě značky mělo. Ideální by bylo mít na to svědky či audio-vizuální materiál, pevně ale věříme, že v případě slušného jednání vám policisté nebudou dělat potíže. I takové náhody a nehody se na našich silnicích zkrátka dějí.
V takovém případě budete muset odstavit svůj automobil (rozhodně nepokoušejte štěstí a nepokračujte v jízdě) a opět vás bude čekat výlet na registr vozidel, kam si opět budete muset přinést velký i malý technický průkaz, občanský průkaz a případně i poškozenou či zbylou tabulku registrační značky. Značku vám opět vydají na počkání a poplatek bude činit stejných 450 korun - 200 Kč za každou tabulku a 50 Kč správní poplatek.
Dalším případem, kdy by vám jízda bez registrační značky mohla projít, jsou případy krajní nouze či nutné obrany. V obou případech je ale nutné důsledně zvážit, zda situaci nelze řešit jinak - bez porušení zákona. Pokud bychom totiž situaci vyhodnotili mylně, budeme za své skutky plně odpovědní.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?