V boji proti stáčení tachometrů od pondělka značně přituhne. Od 1. října bude platit novela zákona, která zakazuje manipulaci s tachometrem pod pokutou 500 000 korun. Za posledních 15 let, kdy obchodníci na tento podvod upozorňují, je to poprvé, kdy zákon jasně označil manipulaci se stavem najetých kilometrů za nelegální praktiku. Spolu s podrobnější kontrolou stavů tachometrů na STK a veřejně přístupnou databází najetých kilometrů ministerstva dopravy, kde nyní stačí pro získání historie vozu znát jen VIN, je to během krátké doby další z důležitých kroků ke zvýšení transparentnosti trhu ojetin. Poslední dva kroky – národní databáze stavů tachometrů a její zapojení do celoevropské výměny dat – jsou však zatím před námi.
„O zákaz stáčení jsme usilovali už od začátku tisíciletí, kdy se tento podvod začal objevovat v masovém měřítku zejména u ojetin z dovozu. Přesvědčit politiky, že jde o problém, kterým by se měli zabývat, nebylo lehké. Nakonec se to však podařilo a pro manipulátory, kteří tvrdili, že si na tachometru mohou nastavit číslo, které je příjemné na pohled, doba jejich beztrestného podvádění končí,“ říká generální ředitelka jedny z největší sítě autocenter Karolína Topolová.
Stáčení tachometrů má devastující vliv na důvěryhodnost celého trhu ojetin a vytahuje peníze z kapes spotřebitelů, kteří platí za uměle vylepšené ojeté vozy zbytečně víc, než by museli. „Pokud nevíte, kolik má vůz skutečně najeto, věnujete mu úplně jinou, zpravidla nevyhovující servisní péči. Vůz pak může ohrozit bezpečnost vaši i ostatních účastníků silničního provozu. Pokud se následně zjistí manipulace s tachometrem, prodáte ho se ztrátou. Doufám, že zákaz stáčení toto riziko alespoň u aut s tuzemským původem sníží. U dovozových ojetin však problém zůstává dál,“ uvedla Karolína Topolová.
Opravdu účinným řešením bude až zavedení národní databáze najetých kilometrů podle vzoru belgického Car Passu, kterému povinně posílají údaje tisíce firem, které přicházejí do styku s automobily – od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby. „Až po zapojení takového systému s údaji o kilometrech z celého životního cyklu vozu do mezinárodní výměny dat se podaří stáčení vymýtit. Jistě k tomu přispějí i nové technologie, související s postupným zaváděním autonomně řízených vozů, u kterých budou data o ujetých vzdálenostech k dispozici už z povahy systému,“ uzavřela Topolová.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?