Od 1. října zákaz manipulace s tachometrem, hrozí až půl milionu pokuta! Čekalo se 15 let

AutoRoad.cz, 27. září 2018, 12:38 Google+

V boji proti stáčení tachometrů od pondělka značně přituhne. Od 1. října bude platit novela zákona, která zakazuje manipulaci s tachometrem pod pokutou 500 000 korun. Za posledních 15 let, kdy obchodníci na tento podvod upozorňují, je to poprvé, kdy zákon jasně označil manipulaci se stavem najetých kilometrů za nelegální praktiku. Spolu s podrobnější kontrolou stavů tachometrů na STK a veřejně přístupnou databází najetých kilometrů ministerstva dopravy, kde nyní stačí pro získání historie vozu znát jen VIN, je to během krátké doby další z důležitých kroků ke zvýšení transparentnosti trhu ojetin. Poslední dva kroky – národní databáze stavů tachometrů a její zapojení do celoevropské výměny dat – jsou však zatím před námi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

„O zákaz stáčení jsme usilovali už od začátku tisíciletí, kdy se tento podvod začal objevovat v masovém měřítku zejména u ojetin z dovozu. Přesvědčit politiky, že jde o problém, kterým by se měli zabývat, nebylo lehké. Nakonec se to však podařilo a pro manipulátory, kteří tvrdili, že si na tachometru mohou nastavit číslo, které je příjemné na pohled, doba jejich beztrestného podvádění končí,“ říká generální ředitelka jedny z největší sítě autocenter Karolína Topolová.

Stáčení tachometrů má devastující vliv na důvěryhodnost celého trhu ojetin a vytahuje peníze z kapes spotřebitelů, kteří platí za uměle vylepšené ojeté vozy zbytečně víc, než by museli. „Pokud nevíte, kolik má vůz skutečně najeto, věnujete mu úplně jinou, zpravidla nevyhovující servisní péči. Vůz pak může ohrozit bezpečnost vaši i ostatních účastníků silničního provozu. Pokud se následně zjistí manipulace s tachometrem, prodáte ho se ztrátou. Doufám, že zákaz stáčení toto riziko alespoň u aut s tuzemským původem sníží. U dovozových ojetin však problém zůstává dál,“ uvedla Karolína Topolová.

Opravdu účinným řešením bude až zavedení národní databáze najetých kilometrů podle vzoru belgického Car Passu, kterému povinně posílají údaje tisíce firem, které přicházejí do styku s automobily – od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby. „Až po zapojení takového systému s údaji o kilometrech z celého životního cyklu vozu do mezinárodní výměny dat se podaří stáčení vymýtit. Jistě k tomu přispějí i nové technologie, související s postupným zaváděním autonomně řízených vozů, u kterých budou data o ujetých vzdálenostech k dispozici už z povahy systému,“ uzavřela Topolová.

Vytisknout

Diskuze: Od 1. října zákaz manipulace s tachometrem, hrozí až půl milionu pokuta! Čekalo se 15 let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Canatu 3D Touch Surface

Převratný prvek interiéru? Tahle drobnost může podstatně zvýšit bezpečnost na…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud