Solné pláně Bonneville v severním Utahu jsou místem, kde se lidé svými pokusy o dosažení maximální rychlosti snaží zapsat do historie. Každý takový pokus ovšem přináší i obrovské riziko nehody, které většinou končí tragicky. O tom se na vlastní kůži přesvědčil i Robert Dalton, zkušený závodní jezdec, který se po nehodě svého vozu v rychlosti 687 km/h podruhé narodil.
Robert Dalton vyrazil na solné pláně v Bonneville se svým závodním speciálem Flashpoint Streamliner, který pohání výkonný motor Hemi. Během první jízdy dosáhl Dalton působivé rychlosti 436 mil v hodině, tedy cca 701.6 km/h, ovšem za měřeným úsekem jeho rychlost vzrostla dokonce až na 451 mph (725.8 km/h). A ačkoliv se jeho nejvyšší rychlost nezapočítávala, i jeho měřený záznam by stačil na zápis nového rekordu pro vozidla poháněná pístovým motorem.
Aby však rekord mohl být uznán, musel Dalton absolvovat dva měřené pokusy, přičemž na ten druhý se vyráží v opačném směru. Za výsledek se pak počítá průměrný čas zjištěný z obou jízd. Během druhé jízdy se však stalo něco, čeho se každý jezdec podobných závodních speciálů obává. V rychlosti hraničící s polovinou rychlosti zvuku totiž Streamlineru praskla levá zadní pneumatika.
Je téměř nemožné představit si, jaké pocity musel zažívat pilot, když v takové rychlosti ztratil kontrolu nad vozem. My sice nemáme záběry z kabiny, členové závodního týmu však zveřejnili video natáčené ze závodní plochy, kde je jasně vidět exploze pneumatiky i následné roztočení-se závodního speciálu. Ten se po solné plání začal točit a odskakovat skoro jako plochý kámen hozený na vodní hladinu.
Z auta začaly téměř okamžitě odlétat kusy plechů, díky kterým měla karoserie aerodynamický tvar a snadněji se prořezávala odporem vzduchu. Přitom byl ještě stále slyšet řev motoru, který je upraven pro spalování nitromethanu. Brzdná dráha nabouraného vozu se odhaduje na více jak jednu míli, tedy přes 1.6 kilometrů.
Zní to až neuvěřitelně, ale Dalton vyvázl z vozu bez zranění a dokonce se nechal vyfotit vedle toho, co z auta zbylo. Jeho obrovským štěstím bylo, že šasi vozu a jeho ochranná klec vydržely náraz i následné smýkání po solné pláni. Jeho tým pak k fotografii, na které se opírá o vrak, uvedl následující: „Bob říkal, že chtěl stejně udělat pár změn v tom, jak je karoserie uchycena k rámu." Tenhle chlap je prostě drsňák do morku kosti.
Většina lidí by se nejspíš po podobném zážitku sesypala a několik dnů nechtěla na závody ani pomyslet. Robert Dalton se ale podle všeho nenechá ničím zastavit na své mnohaleté cestě k dosažení nových rychlostních rekordů chce pokračovat.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.