Solné pláně Bonneville v severním Utahu jsou místem, kde se lidé svými pokusy o dosažení maximální rychlosti snaží zapsat do historie. Každý takový pokus ovšem přináší i obrovské riziko nehody, které většinou končí tragicky. O tom se na vlastní kůži přesvědčil i Robert Dalton, zkušený závodní jezdec, který se po nehodě svého vozu v rychlosti 687 km/h podruhé narodil.
Robert Dalton vyrazil na solné pláně v Bonneville se svým závodním speciálem Flashpoint Streamliner, který pohání výkonný motor Hemi. Během první jízdy dosáhl Dalton působivé rychlosti 436 mil v hodině, tedy cca 701.6 km/h, ovšem za měřeným úsekem jeho rychlost vzrostla dokonce až na 451 mph (725.8 km/h). A ačkoliv se jeho nejvyšší rychlost nezapočítávala, i jeho měřený záznam by stačil na zápis nového rekordu pro vozidla poháněná pístovým motorem.
Aby však rekord mohl být uznán, musel Dalton absolvovat dva měřené pokusy, přičemž na ten druhý se vyráží v opačném směru. Za výsledek se pak počítá průměrný čas zjištěný z obou jízd. Během druhé jízdy se však stalo něco, čeho se každý jezdec podobných závodních speciálů obává. V rychlosti hraničící s polovinou rychlosti zvuku totiž Streamlineru praskla levá zadní pneumatika.
Je téměř nemožné představit si, jaké pocity musel zažívat pilot, když v takové rychlosti ztratil kontrolu nad vozem. My sice nemáme záběry z kabiny, členové závodního týmu však zveřejnili video natáčené ze závodní plochy, kde je jasně vidět exploze pneumatiky i následné roztočení-se závodního speciálu. Ten se po solné plání začal točit a odskakovat skoro jako plochý kámen hozený na vodní hladinu.
Z auta začaly téměř okamžitě odlétat kusy plechů, díky kterým měla karoserie aerodynamický tvar a snadněji se prořezávala odporem vzduchu. Přitom byl ještě stále slyšet řev motoru, který je upraven pro spalování nitromethanu. Brzdná dráha nabouraného vozu se odhaduje na více jak jednu míli, tedy přes 1.6 kilometrů.
Zní to až neuvěřitelně, ale Dalton vyvázl z vozu bez zranění a dokonce se nechal vyfotit vedle toho, co z auta zbylo. Jeho obrovským štěstím bylo, že šasi vozu a jeho ochranná klec vydržely náraz i následné smýkání po solné pláni. Jeho tým pak k fotografii, na které se opírá o vrak, uvedl následující: „Bob říkal, že chtěl stejně udělat pár změn v tom, jak je karoserie uchycena k rámu." Tenhle chlap je prostě drsňák do morku kosti.
Většina lidí by se nejspíš po podobném zážitku sesypala a několik dnů nechtěla na závody ani pomyslet. Robert Dalton se ale podle všeho nenechá ničím zastavit na své mnohaleté cestě k dosažení nových rychlostních rekordů chce pokračovat.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?