Pro zájemce o koupi automobilu je bezpečnost vozu většinou klíčovým prvkem. Program nezávislého testování nových automobilů Euro NCAP dnes zveřejnil výsledky nárazových zkoušek čtveřice letošních modelů – Audi A6, dodávky Fordu Tourneo, malého SUV Suzuki Jimny a SUV Volkswagen Touareg.
Před několika dny prošla nová auta přísným testováním. Absolvovala zkoušky ochrany dospělých cestujících i dětských pasažérů, zkoušku ochrany zranitelných účastníků silničního provozu a testování prvků aktivní bezpečnosti. Ze série náročných testů si vozy Audi A6 a Volkswagen Touareg odnesly maximální hodnocení, tedy pět hvězd. O hvězdu méně získal Ford Tourneo. Pouhé tři hvězdy si odnesl vůz Suzuki Jimny.
Euro NCAP testuje bezpečnost nových automobilů už 21 let a je při tom přísnější než homologační zkoušky. „Motoristi potřebují spolehlivé a přesné informace týkající se bezpečnosti provozu jednotlivých automobilů. Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů. V počátcích program čelil odporu některých automobilek, protože odhalil do té doby neznámé závažné bezpečnostní nedostatky několika bestsellerů,“ komentuje testy Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Postupem doby automobilky pochopily marketingový přínos dobrých výsledků v nezávislých crashtestech, takže vyvíjejí čím dál bezpečnější vozy.“
Pěti hvězdičkami hodnocený vůz Audi si ve většině zkoušek vedl velmi dobře. Při čelním nárazu byly téměř všechny tělesné partie dětí i dospělých chráněny nejhůře uspokojivě. Audi potěšilo funkčností autonomního krizového brzdění v případě detekování chodců. Dobře si vedlo i v případě, kdy chodec za nízkého osvětlení či v noci přecházel vozovku.
Rovněž Volkswagen (VW) měl velmi dobré výsledky. Zatímco Audi mělo navrch po stránce ochrany dospělých a chodců, VW bodoval v ochraně dětí. Ve srovnání s Audi je na tom VW o něco lépe s vybaveností systémy aktivní bezpečnosti.
O hvězdu hůře hodnocený Ford chránil dospělé stejně dobře jako Audi a VW. Body ale ztrácel za méně spolehlivě fungující autonomní krizové brzdění při detekování chodců v noci a cyklisty přejíždějícího napříč silnicí.
„Model Suzuki Jimny získal v programu Euro NCAP jen tři hvězdičky, protože má horší vybavenost systémy aktivní bezpečnosti a slabou ochranu pasažérů při čelním nárazu,“ vysvětluje nízké hodnocení Hana Hoffmannová. Přísnost současných testů Euro NCAP dokazuje i fakt, že ještě před dvěma lety by model Suzuki získal pětihvězdičkové hodnocení. Od té doby byly bezpečnostní standardy značně zvýšeny.
Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje. Výsledky stovek testovaných vozů najdou spotřebitelé zdarma ve veřejně přístupné databázi na www.dtest.cz/crashtesty. Zisk nejvyššího počtu pěti hvězd je prestižní záležitost. Letos maxima dosáhly také modely Ford Focus, Volvo XC40 nebo Nissan Leaf.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.