Česká revoluce v motorech? Cimrmanův šestitakt se nepovedl, divadlo nakonec vozí VW Crafter

-mao / AutoRoad.cz, 16. září 2018, 11:30 Google+

Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter.

Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter. | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Není tajemstvím, že získat vstupenky na představení Divadla Járy Cimrmana v jeho domovské scéně je skoro jako zázrak. Šance vidět některé z děl mistra Cimrmana je proto často větší na výjezdních představeních, na která soubor pravidelně vyráží do divadel v celé České republice. A takové cesty se neobejdou bez dopravy kulis, kostýmů, světel a dalších rekvizit. To bude mít na starosti nový Volkswagen Crafter se zvýšenou střechou, díky které vůz pojme vše, co „Cimrmani“ na představení potřebují.

„Tento divadelní soubor je český klenot. Nesmírně nás proto těší, že divadelní hry největšího českého génia se k divákům budou dostávat tak trochu i naším přičiněním,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.

Z nové dodávky, navíc stylově popsané sloganem „Jára Cimrman ležící, spící, jezdící“, má radost i zakládající člen divadla Zdeněk Svěrák. „Určitě by ho ocenil i Jára Cimrman, který se automobilismu také věnoval. Sestrojil například lesní automobil nazvaný Škaredá středa, který byl poháněný parou a zhotovený ze starých zemědělských strojů. Do provozu byl uveden na Škaredou středu roku 1912. A Jára Cimrman by zcela jistě ocenil i motor, který náš nový Volkswagen pohání, ačkoliv byl spíš zastáncem pětitaktního motoru, který pracoval ve fázích sání, stlačení, výbuch, výfuk a odpočinek.

Cimrman později tento motor vylepšil o mazací dobu šestou, ale při svých pokusech zjistil, že mazání pivem není u strojů vhodné. U sebe ovšem pozoroval pozitivnější vliv na výkon. Věřím, že naši řidiči mazací fázi vynechají,“ uvedl Zdeněk Svěrák při přebírání Volkswagenu Crafter. Symbolický klíč, kterým byla odemčena spolupráce mezi divadlem Járy Cimrmana a zástupci divize Volkswagen Užitkové vozy pak bude jistě zařazen do rekvizit divadla.

 „Hlavní, co od takového vozu vyžadujeme, je spolehlivost. Pokud totiž automobil s veškerým vybavením nedojede, znamená to, že se představení ruší. Jsem přesvědčený, že s novým Crafterem se nám nic takového nepřihodí,“ říká Robert Bárta, řidič, kulisák, technik i herec, který svoji funkci v Divadle Járy Cimrmana zastává už více než čtyřicet let. I proto si pamatuje jeho začátky, kdy slavní divadelníci vlastní dodávku neměli a dopravu museli objednávat přes ČSAD. „Na základě objednávky přijeli řidič se závozníkem s Avií, kteří se k našim věcem často nechovali moc pěkně. Někdy bylo lepší se nedívat. Jeden čas jsme pak používali i východoněmeckou dodávku Barkas, kterou už si vybaví jen opravdoví pamětníci. Ta měla zase nevýhodu v tom, že se do ní nevešlo všechno, takže jsme část vybavení stejně museli vozit dalšími auty,“ vzpomíná na divadelní začátky Robert Bárta.

Dnes je doba jiná, takže Volkswagen Crafter najednou odveze celý technický tým složený ze tří lidí i veškeré vybavení. Díky speciálně objednané vysoké střeše se kulisy dovnitř pohodlně vejdou, díky důmyslnému systému úchytů se nepoškodí a při nakládání a vykládání je ani není nutné příliš zvedat. „Jedno z našich přání bylo, že nechceme pohon všech kol, což v sobě ukrývá vyšší nakládací hranu nákladového prostoru. Pohon jedné nápravy nám stačí i na zasněžené cesty. Už to máme vyzkoušené, takže víme, že s dvoukolkou s dostatečně silným motorem zvládneme i zimní divadelní zájezdy do Krkonoš,“ dodává Bárta, podle kterého nový Crafter čeká roční porce patnácti až dvaceti tisíc kilometrů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Česká revoluce v motorech? Cimrmanův šestitakt se nepovedl, divadlo nakonec vozí VW Crafter

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Do Česka míří mrazy, víte co s kapalinou v ostřikovačích?

TMS-65U  Zdroj: wikimedia.orq/Mil.ru, Creative Commons Attribution 4.0

Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

Společnost Bridgehill se pochlubila zajímavým produktem, který by mohl hasičům výrazně usnadnit práci

Hašení hořících aut bez vody? V Norsku přišli s překvapivě elegantním řešením

Allyn Pierce riskoval během záchrany pacientů život a upekl svou Toyotu Tundra (Facebook/Allyn Pierce)

Zdravotník během záchrany pacientů upekl svou Toyotu, automobilka mu již slíbila novou

Díky silnější regeneraci energie lze Teslu Model 3 dobít i během tažení (YouTube/TechForum)

Jak dobít elektromobil bez nabíječky? Tesla opět předvádí překvapivé možnosti

Rusové se rozhodli překonat uzavřený most v převleku za autobus

V Rusku zavřeli most pro pěší. Parta lidí originálně zákaz obešla

reklama
reklama

Doporučujeme

Lexus RX450h

TEST: Lexus RX450h - návykový luxus z jiného světa!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

  2. Tesla Model 3 v závodech deklasovala konkurenci, pak se ale stalo něco nepochopitelného

  3. Souboj o nejrychlejší SUV? Souboj čtyř titánů měl jednoznačného vítěze

  4. Italský elegán s americkým motorem? Iso Grifo kdysi okouzlilo svět, dnes ho lidé nepoznávají

  5. Kalifornští hasiči zachránili vzácný Shelby Mustang před plameny

  6. Zapomenutý soupeř Lady Niva? Sověti mohli mít dva úspěšné terénní vozy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud