Česká revoluce v motorech? Cimrmanův šestitakt se nepovedl, divadlo nakonec vozí VW Crafter

mao / AutoRoad.cz, 16. září 2018, 11:30 Google+

Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter.

Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter. | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Není tajemstvím, že získat vstupenky na představení Divadla Járy Cimrmana v jeho domovské scéně je skoro jako zázrak. Šance vidět některé z děl mistra Cimrmana je proto často větší na výjezdních představeních, na která soubor pravidelně vyráží do divadel v celé České republice. A takové cesty se neobejdou bez dopravy kulis, kostýmů, světel a dalších rekvizit. To bude mít na starosti nový Volkswagen Crafter se zvýšenou střechou, díky které vůz pojme vše, co „Cimrmani“ na představení potřebují.

„Tento divadelní soubor je český klenot. Nesmírně nás proto těší, že divadelní hry největšího českého génia se k divákům budou dostávat tak trochu i naším přičiněním,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.

Z nové dodávky, navíc stylově popsané sloganem „Jára Cimrman ležící, spící, jezdící“, má radost i zakládající člen divadla Zdeněk Svěrák. „Určitě by ho ocenil i Jára Cimrman, který se automobilismu také věnoval. Sestrojil například lesní automobil nazvaný Škaredá středa, který byl poháněný parou a zhotovený ze starých zemědělských strojů. Do provozu byl uveden na Škaredou středu roku 1912. A Jára Cimrman by zcela jistě ocenil i motor, který náš nový Volkswagen pohání, ačkoliv byl spíš zastáncem pětitaktního motoru, který pracoval ve fázích sání, stlačení, výbuch, výfuk a odpočinek.

Cimrman později tento motor vylepšil o mazací dobu šestou, ale při svých pokusech zjistil, že mazání pivem není u strojů vhodné. U sebe ovšem pozoroval pozitivnější vliv na výkon. Věřím, že naši řidiči mazací fázi vynechají,“ uvedl Zdeněk Svěrák při přebírání Volkswagenu Crafter. Symbolický klíč, kterým byla odemčena spolupráce mezi divadlem Járy Cimrmana a zástupci divize Volkswagen Užitkové vozy pak bude jistě zařazen do rekvizit divadla.

 „Hlavní, co od takového vozu vyžadujeme, je spolehlivost. Pokud totiž automobil s veškerým vybavením nedojede, znamená to, že se představení ruší. Jsem přesvědčený, že s novým Crafterem se nám nic takového nepřihodí,“ říká Robert Bárta, řidič, kulisák, technik i herec, který svoji funkci v Divadle Járy Cimrmana zastává už více než čtyřicet let. I proto si pamatuje jeho začátky, kdy slavní divadelníci vlastní dodávku neměli a dopravu museli objednávat přes ČSAD. „Na základě objednávky přijeli řidič se závozníkem s Avií, kteří se k našim věcem často nechovali moc pěkně. Někdy bylo lepší se nedívat. Jeden čas jsme pak používali i východoněmeckou dodávku Barkas, kterou už si vybaví jen opravdoví pamětníci. Ta měla zase nevýhodu v tom, že se do ní nevešlo všechno, takže jsme část vybavení stejně museli vozit dalšími auty,“ vzpomíná na divadelní začátky Robert Bárta.

Dnes je doba jiná, takže Volkswagen Crafter najednou odveze celý technický tým složený ze tří lidí i veškeré vybavení. Díky speciálně objednané vysoké střeše se kulisy dovnitř pohodlně vejdou, díky důmyslnému systému úchytů se nepoškodí a při nakládání a vykládání je ani není nutné příliš zvedat. „Jedno z našich přání bylo, že nechceme pohon všech kol, což v sobě ukrývá vyšší nakládací hranu nákladového prostoru. Pohon jedné nápravy nám stačí i na zasněžené cesty. Už to máme vyzkoušené, takže víme, že s dvoukolkou s dostatečně silným motorem zvládneme i zimní divadelní zájezdy do Krkonoš,“ dodává Bárta, podle kterého nový Crafter čeká roční porce patnácti až dvaceti tisíc kilometrů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Česká revoluce v motorech? Cimrmanův šestitakt se nepovedl, divadlo nakonec vozí VW Crafter

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada Peter Turbo

Pět působivých konceptů Lada, které mohly ohromit svět. Nikdy však nedostaly šanci

Nissan Leaf

Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

Hyundai Kona

Američtí odborníci vybírali nejlepší SUV, cenu si odvezl crossover Hyundai Kona

ARO 16

ARO 16 - Rumunskému crossoveru nepřála doba a manželka diktátora

YouTuber se rozhodl vyzkoušet jízdu s povolenými šrouby u kol

Co se stane, pokud špatně dotáhnete šrouby na kole? Známý YouTuber to vyzkoušel v praxi

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Jaké automobily si Američané nechávají déle než 15 let? Mezi 15 vozy je 10 stejné značky

reklama
reklama

Doporučujeme

Lexus RX450h

TEST: Lexus RX450h - návykový luxus z jiného světa!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota omylem odhalila novou Supru, vypadá i zní naprosto famózně!

  2. Populární rapper Post Malone se pochlubil novou hračkou, má šest kol a 600 koní

  3. Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

  4. Největší bojové vozidlo historie? Ruskou 60-tunovou tříkolku poháněly motory ze vzducholodě

  5. Pioneer přišel s elegantním způsobem, jak proměnit mobil v nadupaný infotainment systém

  6. Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud