Divadlo Járy Cimrmana začátkem října oslaví jednapadesát let existence. Do druhé padesátky soubor vstupuje s novým vozem, který kulisy a další technické vybavení vozí za diváky po celé republice. Tímto vozem je nový Volkswagen Crafter.
Není tajemstvím, že získat vstupenky na představení Divadla Járy Cimrmana v jeho domovské scéně je skoro jako zázrak. Šance vidět některé z děl mistra Cimrmana je proto často větší na výjezdních představeních, na která soubor pravidelně vyráží do divadel v celé České republice. A takové cesty se neobejdou bez dopravy kulis, kostýmů, světel a dalších rekvizit. To bude mít na starosti nový Volkswagen Crafter se zvýšenou střechou, díky které vůz pojme vše, co „Cimrmani“ na představení potřebují.
„Tento divadelní soubor je český klenot. Nesmírně nás proto těší, že divadelní hry největšího českého génia se k divákům budou dostávat tak trochu i naším přičiněním,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.
Z nové dodávky, navíc stylově popsané sloganem „Jára Cimrman ležící, spící, jezdící“, má radost i zakládající člen divadla Zdeněk Svěrák. „Určitě by ho ocenil i Jára Cimrman, který se automobilismu také věnoval. Sestrojil například lesní automobil nazvaný Škaredá středa, který byl poháněný parou a zhotovený ze starých zemědělských strojů. Do provozu byl uveden na Škaredou středu roku 1912. A Jára Cimrman by zcela jistě ocenil i motor, který náš nový Volkswagen pohání, ačkoliv byl spíš zastáncem pětitaktního motoru, který pracoval ve fázích sání, stlačení, výbuch, výfuk a odpočinek.
Cimrman později tento motor vylepšil o mazací dobu šestou, ale při svých pokusech zjistil, že mazání pivem není u strojů vhodné. U sebe ovšem pozoroval pozitivnější vliv na výkon. Věřím, že naši řidiči mazací fázi vynechají,“ uvedl Zdeněk Svěrák při přebírání Volkswagenu Crafter. Symbolický klíč, kterým byla odemčena spolupráce mezi divadlem Járy Cimrmana a zástupci divize Volkswagen Užitkové vozy pak bude jistě zařazen do rekvizit divadla.
„Hlavní, co od takového vozu vyžadujeme, je spolehlivost. Pokud totiž automobil s veškerým vybavením nedojede, znamená to, že se představení ruší. Jsem přesvědčený, že s novým Crafterem se nám nic takového nepřihodí,“ říká Robert Bárta, řidič, kulisák, technik i herec, který svoji funkci v Divadle Járy Cimrmana zastává už více než čtyřicet let. I proto si pamatuje jeho začátky, kdy slavní divadelníci vlastní dodávku neměli a dopravu museli objednávat přes ČSAD. „Na základě objednávky přijeli řidič se závozníkem s Avií, kteří se k našim věcem často nechovali moc pěkně. Někdy bylo lepší se nedívat. Jeden čas jsme pak používali i východoněmeckou dodávku Barkas, kterou už si vybaví jen opravdoví pamětníci. Ta měla zase nevýhodu v tom, že se do ní nevešlo všechno, takže jsme část vybavení stejně museli vozit dalšími auty,“ vzpomíná na divadelní začátky Robert Bárta.
Dnes je doba jiná, takže Volkswagen Crafter najednou odveze celý technický tým složený ze tří lidí i veškeré vybavení. Díky speciálně objednané vysoké střeše se kulisy dovnitř pohodlně vejdou, díky důmyslnému systému úchytů se nepoškodí a při nakládání a vykládání je ani není nutné příliš zvedat. „Jedno z našich přání bylo, že nechceme pohon všech kol, což v sobě ukrývá vyšší nakládací hranu nákladového prostoru. Pohon jedné nápravy nám stačí i na zasněžené cesty. Už to máme vyzkoušené, takže víme, že s dvoukolkou s dostatečně silným motorem zvládneme i zimní divadelní zájezdy do Krkonoš,“ dodává Bárta, podle kterého nový Crafter čeká roční porce patnácti až dvaceti tisíc kilometrů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?