Vietnam nikdy nebyl známý výrobou vozidel, ačkoliv i zde pár továren stojí. Ty však všechny montují pouze vozy zahraničních značek pro lokální trh, pokusy o vlastní vietnamskou značku už proběhly také, zahraniční vozy s lokálními názvy však nikdy moc úspěchu nesklidily.
To se však rozhodl změnit Phạm Nhật Vượng, nejbohatší Vietnamec a majitel skupiny VinGroup, která se věnuje všemu od developerských projektů až po natáčení animovaných filmů.
Minulý rok proto založil automobilku VinFast, s úmyslem vyrábět konkurenceschopná vozidla pro celý svět. Že nepůjde jen o plané sliby dokázal ve stejný rok, kdy oslovil čtyři známá italské studia a nechal vytvořit návrhy pro celou paletu modelů. O vzhledu prvních dvou pak počátkem letošního roku na internetu hlasovalo 62 tisíc Vietnamců, kteří vybrali návrhy studia Pininfarina.
To pak ve spolupráci s Italdesign a týmem VinFast vytvořilo za rekordně krátkou dobu 11 měsíců dvojici nových modelů, jejichž fotografie vám dnes můžeme ukázat. SUV a sedan se mají veřejnosti poprvé představit na nadcházejícím autosalonu v Paříži a aby se vše stihlo, vyžádal si Phạm Nhật Vượng přeskočení fáze hliněného modelu.
Mezitím na severním pobřeží Vietnamu probíhá výstavba nové továrny, kde by se nové modely mohly začít vyrábět už příští rok. S tím má kromě lokálního týmu pomoci mimo jiné i designér David Lyon, pracující původně pro GM a další členové vrcholného managementu amerického kolosu. To ostatně není náhoda, počátkem tohoto roku VinFast převzal všechny vietnamská aktiva GM, včetně továrny u Hanoje a stal se oficiálním zástupcem značky pro vietnamský trh. Kromě toho na voze spolupracují i firmy jako Bosch, Magna nebo Siemens. Počítá se však minimálně s 50 % lokálních komponentů pro každý vůz.
Především se však VinFast podařilo pro své modely získat platformy od BMW, konkrétně z končících generací X5 a 5 Series, jak lze ostatně poznat i ze snímků. Vozy budou poháněny dvoulitrovými motory BMW N20 s výkonem 175 nebo 227 koní a vybrat půjde z pohonu zadních nebo všech kol. Německá technika, spolu s nízkou cenou, by podle VinFast mohla přesvědčit klienty z celého světa ke koupi jejich vozu.
Design obou představených vozů zřetelně ukazuje původ v Německu, zároveň si však u odborné veřejnosti design získal spíše pozitivní reakce, zejména pro zcela novou značku je povedený a vyspělý. Maska chladiče s logem V je doplněná lehce nesouměrnou maskou, která v pravé části tvoří písmeno F, odkazující na značku vozu. Fotky interiéru doposud nejsou k dispozici, více detailů se dozvíme až na pařížském autosalonu.
Plány automobilky však nekončí u těchto dvou modelů, právě naopak. Jako první model samostatné značky by se do prodeje měl dostat přepracovaný Opel Karl, jehož licenci VinFast odkoupil nedávno. Poté přijdou na řadu vozy s čistě elektrickým pohonem, včetně autobusu nebo dodávky. Především ale slíbil výrobu velmi dostupného elektrického minivozu s prodejní cenou kolem 300 tisíc Kč, na jehož vývoji se momentálně spolupracuje s německou vývojářskou firmou EDAG. Eventuálně se počítá s roční produkcí až 500 tisíc vozů značky VinFast a až milionem elektrických skútrů, které jsou stále zdaleka nejpopulárnějším dopravním prostředkem ve Vietnamu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.