Vietnam nikdy nebyl známý výrobou vozidel, ačkoliv i zde pár továren stojí. Ty však všechny montují pouze vozy zahraničních značek pro lokální trh, pokusy o vlastní vietnamskou značku už proběhly také, zahraniční vozy s lokálními názvy však nikdy moc úspěchu nesklidily.
To se však rozhodl změnit Phạm Nhật Vượng, nejbohatší Vietnamec a majitel skupiny VinGroup, která se věnuje všemu od developerských projektů až po natáčení animovaných filmů.
Minulý rok proto založil automobilku VinFast, s úmyslem vyrábět konkurenceschopná vozidla pro celý svět. Že nepůjde jen o plané sliby dokázal ve stejný rok, kdy oslovil čtyři známá italské studia a nechal vytvořit návrhy pro celou paletu modelů. O vzhledu prvních dvou pak počátkem letošního roku na internetu hlasovalo 62 tisíc Vietnamců, kteří vybrali návrhy studia Pininfarina.
To pak ve spolupráci s Italdesign a týmem VinFast vytvořilo za rekordně krátkou dobu 11 měsíců dvojici nových modelů, jejichž fotografie vám dnes můžeme ukázat. SUV a sedan se mají veřejnosti poprvé představit na nadcházejícím autosalonu v Paříži a aby se vše stihlo, vyžádal si Phạm Nhật Vượng přeskočení fáze hliněného modelu.
Mezitím na severním pobřeží Vietnamu probíhá výstavba nové továrny, kde by se nové modely mohly začít vyrábět už příští rok. S tím má kromě lokálního týmu pomoci mimo jiné i designér David Lyon, pracující původně pro GM a další členové vrcholného managementu amerického kolosu. To ostatně není náhoda, počátkem tohoto roku VinFast převzal všechny vietnamská aktiva GM, včetně továrny u Hanoje a stal se oficiálním zástupcem značky pro vietnamský trh. Kromě toho na voze spolupracují i firmy jako Bosch, Magna nebo Siemens. Počítá se však minimálně s 50 % lokálních komponentů pro každý vůz.
Především se však VinFast podařilo pro své modely získat platformy od BMW, konkrétně z končících generací X5 a 5 Series, jak lze ostatně poznat i ze snímků. Vozy budou poháněny dvoulitrovými motory BMW N20 s výkonem 175 nebo 227 koní a vybrat půjde z pohonu zadních nebo všech kol. Německá technika, spolu s nízkou cenou, by podle VinFast mohla přesvědčit klienty z celého světa ke koupi jejich vozu.
Design obou představených vozů zřetelně ukazuje původ v Německu, zároveň si však u odborné veřejnosti design získal spíše pozitivní reakce, zejména pro zcela novou značku je povedený a vyspělý. Maska chladiče s logem V je doplněná lehce nesouměrnou maskou, která v pravé části tvoří písmeno F, odkazující na značku vozu. Fotky interiéru doposud nejsou k dispozici, více detailů se dozvíme až na pařížském autosalonu.
Plány automobilky však nekončí u těchto dvou modelů, právě naopak. Jako první model samostatné značky by se do prodeje měl dostat přepracovaný Opel Karl, jehož licenci VinFast odkoupil nedávno. Poté přijdou na řadu vozy s čistě elektrickým pohonem, včetně autobusu nebo dodávky. Především ale slíbil výrobu velmi dostupného elektrického minivozu s prodejní cenou kolem 300 tisíc Kč, na jehož vývoji se momentálně spolupracuje s německou vývojářskou firmou EDAG. Eventuálně se počítá s roční produkcí až 500 tisíc vozů značky VinFast a až milionem elektrických skútrů, které jsou stále zdaleka nejpopulárnějším dopravním prostředkem ve Vietnamu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?