Vietnamské BMW? Nová značka představuje vozy, o jejichž vzniku rozhodovala veřejnost

VinFast
VinFast, foto: VinFast
-mdo , AutoRoad.cz 19. září 2018 13:20
Sdílej:

Vietnam nikdy nebyl známý výrobou vozidel, ačkoliv i zde pár továren stojí. Ty však všechny montují pouze vozy zahraničních značek pro lokální trh, pokusy o vlastní vietnamskou značku už proběhly také, zahraniční vozy s lokálními názvy však nikdy moc úspěchu nesklidily.

To se však rozhodl změnit Phạm Nhật Vượng, nejbohatší Vietnamec a majitel skupiny VinGroup, která se věnuje všemu od developerských projektů až po natáčení animovaných filmů.

Minulý rok proto založil automobilku VinFast, s úmyslem vyrábět konkurenceschopná vozidla pro celý svět. Že nepůjde jen o plané sliby dokázal ve stejný rok, kdy oslovil čtyři známá italské studia a nechal vytvořit návrhy pro celou paletu modelů. O vzhledu prvních dvou pak počátkem letošního roku na internetu hlasovalo 62 tisíc Vietnamců, kteří vybrali návrhy studia Pininfarina.

To pak ve spolupráci s Italdesign a týmem VinFast vytvořilo za rekordně krátkou dobu 11 měsíců dvojici nových modelů, jejichž fotografie vám dnes můžeme ukázat. SUV a sedan se mají veřejnosti poprvé představit na nadcházejícím autosalonu v Paříži a aby se vše stihlo, vyžádal si  Phạm Nhật Vượng přeskočení fáze hliněného modelu.

Mezitím na severním pobřeží Vietnamu probíhá výstavba nové továrny, kde by se nové modely mohly začít vyrábět už příští rok. S tím má kromě lokálního týmu pomoci mimo jiné i designér David Lyon, pracující původně pro GM a další členové vrcholného managementu amerického kolosu. To ostatně není náhoda, počátkem tohoto roku VinFast převzal všechny vietnamská aktiva GM, včetně továrny u Hanoje a stal se oficiálním zástupcem značky pro vietnamský trh. Kromě toho na voze spolupracují i firmy jako Bosch, Magna nebo Siemens. Počítá se však minimálně s 50 % lokálních komponentů pro každý vůz.

Především se však VinFast podařilo pro své modely získat platformy od BMW, konkrétně z končících generací X5 a 5 Series, jak lze ostatně poznat i ze snímků. Vozy budou poháněny dvoulitrovými motory BMW N20 s výkonem 175 nebo 227 koní a vybrat půjde z pohonu zadních nebo všech kol. Německá technika, spolu s nízkou cenou, by podle VinFast mohla přesvědčit klienty z celého světa ke koupi jejich vozu.

Design obou představených vozů zřetelně ukazuje původ v Německu, zároveň si však u odborné veřejnosti design získal spíše pozitivní reakce, zejména pro zcela novou značku je povedený a vyspělý. Maska chladiče s logem V je doplněná lehce nesouměrnou maskou, která v pravé části tvoří písmeno F, odkazující na značku vozu. Fotky interiéru doposud nejsou k dispozici, více detailů se dozvíme až na pařížském autosalonu.

Plány automobilky však nekončí u těchto dvou modelů, právě naopak. Jako první model samostatné značky by se do prodeje měl dostat přepracovaný Opel Karl, jehož licenci VinFast odkoupil nedávno.  Poté přijdou na řadu vozy s čistě elektrickým pohonem, včetně autobusu nebo dodávky. Především ale slíbil výrobu velmi dostupného elektrického minivozu s prodejní cenou kolem 300 tisíc Kč, na jehož vývoji se momentálně spolupracuje s německou vývojářskou firmou EDAG. Eventuálně se počítá s roční produkcí až 500 tisíc vozů značky VinFast a až milionem elektrických skútrů, které jsou stále zdaleka nejpopulárnějším dopravním prostředkem ve Vietnamu.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?