Vietnam nikdy nebyl známý výrobou vozidel, ačkoliv i zde pár továren stojí. Ty však všechny montují pouze vozy zahraničních značek pro lokální trh, pokusy o vlastní vietnamskou značku už proběhly také, zahraniční vozy s lokálními názvy však nikdy moc úspěchu nesklidily.
To se však rozhodl změnit Phạm Nhật Vượng, nejbohatší Vietnamec a majitel skupiny VinGroup, která se věnuje všemu od developerských projektů až po natáčení animovaných filmů.
Minulý rok proto založil automobilku VinFast, s úmyslem vyrábět konkurenceschopná vozidla pro celý svět. Že nepůjde jen o plané sliby dokázal ve stejný rok, kdy oslovil čtyři známá italské studia a nechal vytvořit návrhy pro celou paletu modelů. O vzhledu prvních dvou pak počátkem letošního roku na internetu hlasovalo 62 tisíc Vietnamců, kteří vybrali návrhy studia Pininfarina.
To pak ve spolupráci s Italdesign a týmem VinFast vytvořilo za rekordně krátkou dobu 11 měsíců dvojici nových modelů, jejichž fotografie vám dnes můžeme ukázat. SUV a sedan se mají veřejnosti poprvé představit na nadcházejícím autosalonu v Paříži a aby se vše stihlo, vyžádal si Phạm Nhật Vượng přeskočení fáze hliněného modelu.
Mezitím na severním pobřeží Vietnamu probíhá výstavba nové továrny, kde by se nové modely mohly začít vyrábět už příští rok. S tím má kromě lokálního týmu pomoci mimo jiné i designér David Lyon, pracující původně pro GM a další členové vrcholného managementu amerického kolosu. To ostatně není náhoda, počátkem tohoto roku VinFast převzal všechny vietnamská aktiva GM, včetně továrny u Hanoje a stal se oficiálním zástupcem značky pro vietnamský trh. Kromě toho na voze spolupracují i firmy jako Bosch, Magna nebo Siemens. Počítá se však minimálně s 50 % lokálních komponentů pro každý vůz.
Především se však VinFast podařilo pro své modely získat platformy od BMW, konkrétně z končících generací X5 a 5 Series, jak lze ostatně poznat i ze snímků. Vozy budou poháněny dvoulitrovými motory BMW N20 s výkonem 175 nebo 227 koní a vybrat půjde z pohonu zadních nebo všech kol. Německá technika, spolu s nízkou cenou, by podle VinFast mohla přesvědčit klienty z celého světa ke koupi jejich vozu.
Design obou představených vozů zřetelně ukazuje původ v Německu, zároveň si však u odborné veřejnosti design získal spíše pozitivní reakce, zejména pro zcela novou značku je povedený a vyspělý. Maska chladiče s logem V je doplněná lehce nesouměrnou maskou, která v pravé části tvoří písmeno F, odkazující na značku vozu. Fotky interiéru doposud nejsou k dispozici, více detailů se dozvíme až na pařížském autosalonu.
Plány automobilky však nekončí u těchto dvou modelů, právě naopak. Jako první model samostatné značky by se do prodeje měl dostat přepracovaný Opel Karl, jehož licenci VinFast odkoupil nedávno. Poté přijdou na řadu vozy s čistě elektrickým pohonem, včetně autobusu nebo dodávky. Především ale slíbil výrobu velmi dostupného elektrického minivozu s prodejní cenou kolem 300 tisíc Kč, na jehož vývoji se momentálně spolupracuje s německou vývojářskou firmou EDAG. Eventuálně se počítá s roční produkcí až 500 tisíc vozů značky VinFast a až milionem elektrických skútrů, které jsou stále zdaleka nejpopulárnějším dopravním prostředkem ve Vietnamu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.