Pokud dnes na silnicích nebo dálnicích dojíždíte do kolony stojících vozidel, měli byste se automaticky řadit tak, aby mezi pravým a přiléhajícím pruhem vznikla ulička umožňující bezpečný průjezd záchranářských vozidel. Česko však bylo tímto přístupem, ačkoliv byl dobře míněným, naprostou výjimkou mezi státy EU. Dnes však Senát schválil novelu zákona, díky kterému bude od října povinnost vytvářet záchrannou uličku stejná jako v zahraničí.
Díky novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes Senát schválil, tak řidiče od října čeká povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Tedy stejně, jako je tomu v ostatních evropských státech.
„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.
Zjednodušeně řečeno tak budou vozidla v levém (rychlém) pruhu uhýbat doleva a vozidla v pravém a středním pruhu doprava. Záchranářská ulička tedy pokaždé vznikne mezi levým a ostatními pruhy silnice. Řidiči však nesmí zapomínat, že uličku je potřeba vytvářet včas, tedy již při dojíždění do kolony. Pokud již automobil stojí a nemá před sebou dostatek místa, jakékoliv manévrování je poměrně komplikované.
V senátem schválené novele zákona se pak uvádí, že do prostoru záchranářské uličky smějí vjet: „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích." Za neoprávněný vjezd do uličky pak hrozí pokuta až 2500 Kč.
Ve schválené novele zákona se pak také objevila novinka, díky které budou moci vozidla integrovaného záchranného sboru využívat i majáky červené barvy a to kvůli lepší viditelnosti. Červené světlo má totiž delší vlnovou délku a za špatné viditelnosti ho řidiči lépe uvidí.
Senátem schválená novela zákona teď poputuje na hrad, kde ji čeká už jen podpis prezidenta republiky. Novinky, které mají platit od října, by navíc měla doprovázet i osvětová kampaň BESIPu, který podle tiskové zprávy ministerstva dopravy „připomene zásady vytváření záchranářské uličky a její význam pro včasné poskytnutí pomoci."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.