Pokud dnes na silnicích nebo dálnicích dojíždíte do kolony stojících vozidel, měli byste se automaticky řadit tak, aby mezi pravým a přiléhajícím pruhem vznikla ulička umožňující bezpečný průjezd záchranářských vozidel. Česko však bylo tímto přístupem, ačkoliv byl dobře míněným, naprostou výjimkou mezi státy EU. Dnes však Senát schválil novelu zákona, díky kterému bude od října povinnost vytvářet záchrannou uličku stejná jako v zahraničí.
Díky novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes Senát schválil, tak řidiče od října čeká povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Tedy stejně, jako je tomu v ostatních evropských státech.
„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.
Zjednodušeně řečeno tak budou vozidla v levém (rychlém) pruhu uhýbat doleva a vozidla v pravém a středním pruhu doprava. Záchranářská ulička tedy pokaždé vznikne mezi levým a ostatními pruhy silnice. Řidiči však nesmí zapomínat, že uličku je potřeba vytvářet včas, tedy již při dojíždění do kolony. Pokud již automobil stojí a nemá před sebou dostatek místa, jakékoliv manévrování je poměrně komplikované.
V senátem schválené novele zákona se pak uvádí, že do prostoru záchranářské uličky smějí vjet: „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích." Za neoprávněný vjezd do uličky pak hrozí pokuta až 2500 Kč.
Ve schválené novele zákona se pak také objevila novinka, díky které budou moci vozidla integrovaného záchranného sboru využívat i majáky červené barvy a to kvůli lepší viditelnosti. Červené světlo má totiž delší vlnovou délku a za špatné viditelnosti ho řidiči lépe uvidí.
Senátem schválená novela zákona teď poputuje na hrad, kde ji čeká už jen podpis prezidenta republiky. Novinky, které mají platit od října, by navíc měla doprovázet i osvětová kampaň BESIPu, který podle tiskové zprávy ministerstva dopravy „připomene zásady vytváření záchranářské uličky a její význam pro včasné poskytnutí pomoci."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.