Pokud dnes na silnicích nebo dálnicích dojíždíte do kolony stojících vozidel, měli byste se automaticky řadit tak, aby mezi pravým a přiléhajícím pruhem vznikla ulička umožňující bezpečný průjezd záchranářských vozidel. Česko však bylo tímto přístupem, ačkoliv byl dobře míněným, naprostou výjimkou mezi státy EU. Dnes však Senát schválil novelu zákona, díky kterému bude od října povinnost vytvářet záchrannou uličku stejná jako v zahraničí.
Díky novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes Senát schválil, tak řidiče od října čeká povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Tedy stejně, jako je tomu v ostatních evropských státech.
„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.
Zjednodušeně řečeno tak budou vozidla v levém (rychlém) pruhu uhýbat doleva a vozidla v pravém a středním pruhu doprava. Záchranářská ulička tedy pokaždé vznikne mezi levým a ostatními pruhy silnice. Řidiči však nesmí zapomínat, že uličku je potřeba vytvářet včas, tedy již při dojíždění do kolony. Pokud již automobil stojí a nemá před sebou dostatek místa, jakékoliv manévrování je poměrně komplikované.
V senátem schválené novele zákona se pak uvádí, že do prostoru záchranářské uličky smějí vjet: „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích." Za neoprávněný vjezd do uličky pak hrozí pokuta až 2500 Kč.
Ve schválené novele zákona se pak také objevila novinka, díky které budou moci vozidla integrovaného záchranného sboru využívat i majáky červené barvy a to kvůli lepší viditelnosti. Červené světlo má totiž delší vlnovou délku a za špatné viditelnosti ho řidiči lépe uvidí.
Senátem schválená novela zákona teď poputuje na hrad, kde ji čeká už jen podpis prezidenta republiky. Novinky, které mají platit od října, by navíc měla doprovázet i osvětová kampaň BESIPu, který podle tiskové zprávy ministerstva dopravy „připomene zásady vytváření záchranářské uličky a její význam pro včasné poskytnutí pomoci."
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.