Pokud dnes na silnicích nebo dálnicích dojíždíte do kolony stojících vozidel, měli byste se automaticky řadit tak, aby mezi pravým a přiléhajícím pruhem vznikla ulička umožňující bezpečný průjezd záchranářských vozidel. Česko však bylo tímto přístupem, ačkoliv byl dobře míněným, naprostou výjimkou mezi státy EU. Dnes však Senát schválil novelu zákona, díky kterému bude od října povinnost vytvářet záchrannou uličku stejná jako v zahraničí.
Díky novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes Senát schválil, tak řidiče od října čeká povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Tedy stejně, jako je tomu v ostatních evropských státech.
„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.
Zjednodušeně řečeno tak budou vozidla v levém (rychlém) pruhu uhýbat doleva a vozidla v pravém a středním pruhu doprava. Záchranářská ulička tedy pokaždé vznikne mezi levým a ostatními pruhy silnice. Řidiči však nesmí zapomínat, že uličku je potřeba vytvářet včas, tedy již při dojíždění do kolony. Pokud již automobil stojí a nemá před sebou dostatek místa, jakékoliv manévrování je poměrně komplikované.
V senátem schválené novele zákona se pak uvádí, že do prostoru záchranářské uličky smějí vjet: „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích." Za neoprávněný vjezd do uličky pak hrozí pokuta až 2500 Kč.
Ve schválené novele zákona se pak také objevila novinka, díky které budou moci vozidla integrovaného záchranného sboru využívat i majáky červené barvy a to kvůli lepší viditelnosti. Červené světlo má totiž delší vlnovou délku a za špatné viditelnosti ho řidiči lépe uvidí.
Senátem schválená novela zákona teď poputuje na hrad, kde ji čeká už jen podpis prezidenta republiky. Novinky, které mají platit od října, by navíc měla doprovázet i osvětová kampaň BESIPu, který podle tiskové zprávy ministerstva dopravy „připomene zásady vytváření záchranářské uličky a její význam pro včasné poskytnutí pomoci."
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.