Pokud dnes na silnicích nebo dálnicích dojíždíte do kolony stojících vozidel, měli byste se automaticky řadit tak, aby mezi pravým a přiléhajícím pruhem vznikla ulička umožňující bezpečný průjezd záchranářských vozidel. Česko však bylo tímto přístupem, ačkoliv byl dobře míněným, naprostou výjimkou mezi státy EU. Dnes však Senát schválil novelu zákona, díky kterému bude od října povinnost vytvářet záchrannou uličku stejná jako v zahraničí.
Díky novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes Senát schválil, tak řidiče od října čeká povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Tedy stejně, jako je tomu v ostatních evropských státech.
„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.
Zjednodušeně řečeno tak budou vozidla v levém (rychlém) pruhu uhýbat doleva a vozidla v pravém a středním pruhu doprava. Záchranářská ulička tedy pokaždé vznikne mezi levým a ostatními pruhy silnice. Řidiči však nesmí zapomínat, že uličku je potřeba vytvářet včas, tedy již při dojíždění do kolony. Pokud již automobil stojí a nemá před sebou dostatek místa, jakékoliv manévrování je poměrně komplikované.
V senátem schválené novele zákona se pak uvádí, že do prostoru záchranářské uličky smějí vjet: „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích." Za neoprávněný vjezd do uličky pak hrozí pokuta až 2500 Kč.
Ve schválené novele zákona se pak také objevila novinka, díky které budou moci vozidla integrovaného záchranného sboru využívat i majáky červené barvy a to kvůli lepší viditelnosti. Červené světlo má totiž delší vlnovou délku a za špatné viditelnosti ho řidiči lépe uvidí.
Senátem schválená novela zákona teď poputuje na hrad, kde ji čeká už jen podpis prezidenta republiky. Novinky, které mají platit od října, by navíc měla doprovázet i osvětová kampaň BESIPu, který podle tiskové zprávy ministerstva dopravy „připomene zásady vytváření záchranářské uličky a její význam pro včasné poskytnutí pomoci."
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?