Pokud se chceme vyhnout ošklivým popáleninám a podrážděním kůže způsobenými slunečními paprsky, chráníme se před každým delším pobytem na slunci speciálními ochrannými (opalovacími) krémy . Pokud ale sedíme uvnitř automobilu, řada z nás si na opalovací krém ani nevzpomene. Takové jednání je ale chybné a vystavujeme se jím mnoha zdravotním rizikům.
Během léta většina z nás cestuje nalehko a tak pokud jsme venku, chráníme se opalovacími krémy. Jak se ale situace mění, pokud budeme cestovat uvnitř automobilu? Můžeme skrze čelní nebo boční skla utrpět spáleniny od sluníčka?
Jednoduchá odpověď by zněla ne, slunce nás uvnitř auta spálit nemůže, ovšem svět není jednoduchý a tak se pojďme podívat na celou pravdu, která je nepatrně komplikovanější.
Abychom mohli pochopit celý problém, je potřeba si připomenout základy o UV záření, která dopadají na naši planetu a jejichž působení je během průchodu ozonovou vrstvou planety značně oslabeno. Skrze atmosféru na nás dopadá záření UV A a UV B, přičemž právě druhému jmenovanému vděčíme za opálení, ale i za spáleniny od slunce.
Čelní sklo automobilu, které je kvůli bezpečnosti laminované, dokáže celkem spolehlivě odrazit UVA i UVB paprsky. Boční okna už však takovou schopnost nemají a zablokovat dokáží již jen paprsky UVB. Dobrou zprávou tedy je, že se uvnitř automobilu nespálíme.
Tou horší je však skutečnost, že skrze boční okénka a zadní sklo jsme neustále vystaveni přívalu UVA záření. To je navíc schopné pronikat hluboko do kůže, poškozuje ji a časem může vést i ke vzniku rakoviny kůže. Web The News Wheel pak ve svém článku dokonce cituje americkou dermatologickou organizace American Academy of Dermatology, podle které se až u 53 % amerických pacientů s rakovinou kůže vyskytla rakovina na levé straně těla. Spoluautorka studie, doktorka Susan T. Butler, pak uvádí: „Nárůst rakoviny kůže na levé straně těla může být spojována s vystavením UV záření během jízdy autem."
Dobrou zprávou však je, že obrana není nijak náročná. Jak jsme již uváděli výše, čelní sklo dokáže odrážet UVA i UVB paprsky zejména díky laminování. Pokud tedy často cestujete jedním vozem, jednoduše si nechte na boční skla aplikovat folii blokující UVA záření. Tuto službu dnes nabízí téměř všechny společnosti, které nabízí polep vozu foliemi, nebo aplikaci tmavých fólií na okna.
Tím vůbec nejjednodušším co můžete udělat je ale namazat se opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Ten vás ochrání nejen před UVA zářením pronikajícím do auta bočními a zadním oknem, ale i před UVB záření, kterému se vystavujete v momentě, kdy z auta vystoupíte.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.