Pokud se chceme vyhnout ošklivým popáleninám a podrážděním kůže způsobenými slunečními paprsky, chráníme se před každým delším pobytem na slunci speciálními ochrannými (opalovacími) krémy . Pokud ale sedíme uvnitř automobilu, řada z nás si na opalovací krém ani nevzpomene. Takové jednání je ale chybné a vystavujeme se jím mnoha zdravotním rizikům.
Během léta většina z nás cestuje nalehko a tak pokud jsme venku, chráníme se opalovacími krémy. Jak se ale situace mění, pokud budeme cestovat uvnitř automobilu? Můžeme skrze čelní nebo boční skla utrpět spáleniny od sluníčka?
Jednoduchá odpověď by zněla ne, slunce nás uvnitř auta spálit nemůže, ovšem svět není jednoduchý a tak se pojďme podívat na celou pravdu, která je nepatrně komplikovanější.
Abychom mohli pochopit celý problém, je potřeba si připomenout základy o UV záření, která dopadají na naši planetu a jejichž působení je během průchodu ozonovou vrstvou planety značně oslabeno. Skrze atmosféru na nás dopadá záření UV A a UV B, přičemž právě druhému jmenovanému vděčíme za opálení, ale i za spáleniny od slunce.
Čelní sklo automobilu, které je kvůli bezpečnosti laminované, dokáže celkem spolehlivě odrazit UVA i UVB paprsky. Boční okna už však takovou schopnost nemají a zablokovat dokáží již jen paprsky UVB. Dobrou zprávou tedy je, že se uvnitř automobilu nespálíme.
Tou horší je však skutečnost, že skrze boční okénka a zadní sklo jsme neustále vystaveni přívalu UVA záření. To je navíc schopné pronikat hluboko do kůže, poškozuje ji a časem může vést i ke vzniku rakoviny kůže. Web The News Wheel pak ve svém článku dokonce cituje americkou dermatologickou organizace American Academy of Dermatology, podle které se až u 53 % amerických pacientů s rakovinou kůže vyskytla rakovina na levé straně těla. Spoluautorka studie, doktorka Susan T. Butler, pak uvádí: „Nárůst rakoviny kůže na levé straně těla může být spojována s vystavením UV záření během jízdy autem."
Dobrou zprávou však je, že obrana není nijak náročná. Jak jsme již uváděli výše, čelní sklo dokáže odrážet UVA i UVB paprsky zejména díky laminování. Pokud tedy často cestujete jedním vozem, jednoduše si nechte na boční skla aplikovat folii blokující UVA záření. Tuto službu dnes nabízí téměř všechny společnosti, které nabízí polep vozu foliemi, nebo aplikaci tmavých fólií na okna.
Tím vůbec nejjednodušším co můžete udělat je ale namazat se opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Ten vás ochrání nejen před UVA zářením pronikajícím do auta bočními a zadním oknem, ale i před UVB záření, kterému se vystavujete v momentě, kdy z auta vystoupíte.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.