Pokud se chceme vyhnout ošklivým popáleninám a podrážděním kůže způsobenými slunečními paprsky, chráníme se před každým delším pobytem na slunci speciálními ochrannými (opalovacími) krémy . Pokud ale sedíme uvnitř automobilu, řada z nás si na opalovací krém ani nevzpomene. Takové jednání je ale chybné a vystavujeme se jím mnoha zdravotním rizikům.
Během léta většina z nás cestuje nalehko a tak pokud jsme venku, chráníme se opalovacími krémy. Jak se ale situace mění, pokud budeme cestovat uvnitř automobilu? Můžeme skrze čelní nebo boční skla utrpět spáleniny od sluníčka?
Jednoduchá odpověď by zněla ne, slunce nás uvnitř auta spálit nemůže, ovšem svět není jednoduchý a tak se pojďme podívat na celou pravdu, která je nepatrně komplikovanější.
Abychom mohli pochopit celý problém, je potřeba si připomenout základy o UV záření, která dopadají na naši planetu a jejichž působení je během průchodu ozonovou vrstvou planety značně oslabeno. Skrze atmosféru na nás dopadá záření UV A a UV B, přičemž právě druhému jmenovanému vděčíme za opálení, ale i za spáleniny od slunce.
Čelní sklo automobilu, které je kvůli bezpečnosti laminované, dokáže celkem spolehlivě odrazit UVA i UVB paprsky. Boční okna už však takovou schopnost nemají a zablokovat dokáží již jen paprsky UVB. Dobrou zprávou tedy je, že se uvnitř automobilu nespálíme.
Tou horší je však skutečnost, že skrze boční okénka a zadní sklo jsme neustále vystaveni přívalu UVA záření. To je navíc schopné pronikat hluboko do kůže, poškozuje ji a časem může vést i ke vzniku rakoviny kůže. Web The News Wheel pak ve svém článku dokonce cituje americkou dermatologickou organizace American Academy of Dermatology, podle které se až u 53 % amerických pacientů s rakovinou kůže vyskytla rakovina na levé straně těla. Spoluautorka studie, doktorka Susan T. Butler, pak uvádí: „Nárůst rakoviny kůže na levé straně těla může být spojována s vystavením UV záření během jízdy autem."
Dobrou zprávou však je, že obrana není nijak náročná. Jak jsme již uváděli výše, čelní sklo dokáže odrážet UVA i UVB paprsky zejména díky laminování. Pokud tedy často cestujete jedním vozem, jednoduše si nechte na boční skla aplikovat folii blokující UVA záření. Tuto službu dnes nabízí téměř všechny společnosti, které nabízí polep vozu foliemi, nebo aplikaci tmavých fólií na okna.
Tím vůbec nejjednodušším co můžete udělat je ale namazat se opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Ten vás ochrání nejen před UVA zářením pronikajícím do auta bočními a zadním oknem, ale i před UVB záření, kterému se vystavujete v momentě, kdy z auta vystoupíte.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.