Pokud se chceme vyhnout ošklivým popáleninám a podrážděním kůže způsobenými slunečními paprsky, chráníme se před každým delším pobytem na slunci speciálními ochrannými (opalovacími) krémy . Pokud ale sedíme uvnitř automobilu, řada z nás si na opalovací krém ani nevzpomene. Takové jednání je ale chybné a vystavujeme se jím mnoha zdravotním rizikům.
Během léta většina z nás cestuje nalehko a tak pokud jsme venku, chráníme se opalovacími krémy. Jak se ale situace mění, pokud budeme cestovat uvnitř automobilu? Můžeme skrze čelní nebo boční skla utrpět spáleniny od sluníčka?
Jednoduchá odpověď by zněla ne, slunce nás uvnitř auta spálit nemůže, ovšem svět není jednoduchý a tak se pojďme podívat na celou pravdu, která je nepatrně komplikovanější.
Abychom mohli pochopit celý problém, je potřeba si připomenout základy o UV záření, která dopadají na naši planetu a jejichž působení je během průchodu ozonovou vrstvou planety značně oslabeno. Skrze atmosféru na nás dopadá záření UV A a UV B, přičemž právě druhému jmenovanému vděčíme za opálení, ale i za spáleniny od slunce.
Čelní sklo automobilu, které je kvůli bezpečnosti laminované, dokáže celkem spolehlivě odrazit UVA i UVB paprsky. Boční okna už však takovou schopnost nemají a zablokovat dokáží již jen paprsky UVB. Dobrou zprávou tedy je, že se uvnitř automobilu nespálíme.
Tou horší je však skutečnost, že skrze boční okénka a zadní sklo jsme neustále vystaveni přívalu UVA záření. To je navíc schopné pronikat hluboko do kůže, poškozuje ji a časem může vést i ke vzniku rakoviny kůže. Web The News Wheel pak ve svém článku dokonce cituje americkou dermatologickou organizace American Academy of Dermatology, podle které se až u 53 % amerických pacientů s rakovinou kůže vyskytla rakovina na levé straně těla. Spoluautorka studie, doktorka Susan T. Butler, pak uvádí: „Nárůst rakoviny kůže na levé straně těla může být spojována s vystavením UV záření během jízdy autem."
Dobrou zprávou však je, že obrana není nijak náročná. Jak jsme již uváděli výše, čelní sklo dokáže odrážet UVA i UVB paprsky zejména díky laminování. Pokud tedy často cestujete jedním vozem, jednoduše si nechte na boční skla aplikovat folii blokující UVA záření. Tuto službu dnes nabízí téměř všechny společnosti, které nabízí polep vozu foliemi, nebo aplikaci tmavých fólií na okna.
Tím vůbec nejjednodušším co můžete udělat je ale namazat se opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Ten vás ochrání nejen před UVA zářením pronikajícím do auta bočními a zadním oknem, ale i před UVB záření, kterému se vystavujete v momentě, kdy z auta vystoupíte.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).