Pokud se chceme vyhnout ošklivým popáleninám a podrážděním kůže způsobenými slunečními paprsky, chráníme se před každým delším pobytem na slunci speciálními ochrannými (opalovacími) krémy . Pokud ale sedíme uvnitř automobilu, řada z nás si na opalovací krém ani nevzpomene. Takové jednání je ale chybné a vystavujeme se jím mnoha zdravotním rizikům.
Během léta většina z nás cestuje nalehko a tak pokud jsme venku, chráníme se opalovacími krémy. Jak se ale situace mění, pokud budeme cestovat uvnitř automobilu? Můžeme skrze čelní nebo boční skla utrpět spáleniny od sluníčka?
Jednoduchá odpověď by zněla ne, slunce nás uvnitř auta spálit nemůže, ovšem svět není jednoduchý a tak se pojďme podívat na celou pravdu, která je nepatrně komplikovanější.
Abychom mohli pochopit celý problém, je potřeba si připomenout základy o UV záření, která dopadají na naši planetu a jejichž působení je během průchodu ozonovou vrstvou planety značně oslabeno. Skrze atmosféru na nás dopadá záření UV A a UV B, přičemž právě druhému jmenovanému vděčíme za opálení, ale i za spáleniny od slunce.
Čelní sklo automobilu, které je kvůli bezpečnosti laminované, dokáže celkem spolehlivě odrazit UVA i UVB paprsky. Boční okna už však takovou schopnost nemají a zablokovat dokáží již jen paprsky UVB. Dobrou zprávou tedy je, že se uvnitř automobilu nespálíme.
Tou horší je však skutečnost, že skrze boční okénka a zadní sklo jsme neustále vystaveni přívalu UVA záření. To je navíc schopné pronikat hluboko do kůže, poškozuje ji a časem může vést i ke vzniku rakoviny kůže. Web The News Wheel pak ve svém článku dokonce cituje americkou dermatologickou organizace American Academy of Dermatology, podle které se až u 53 % amerických pacientů s rakovinou kůže vyskytla rakovina na levé straně těla. Spoluautorka studie, doktorka Susan T. Butler, pak uvádí: „Nárůst rakoviny kůže na levé straně těla může být spojována s vystavením UV záření během jízdy autem."
Dobrou zprávou však je, že obrana není nijak náročná. Jak jsme již uváděli výše, čelní sklo dokáže odrážet UVA i UVB paprsky zejména díky laminování. Pokud tedy často cestujete jedním vozem, jednoduše si nechte na boční skla aplikovat folii blokující UVA záření. Tuto službu dnes nabízí téměř všechny společnosti, které nabízí polep vozu foliemi, nebo aplikaci tmavých fólií na okna.
Tím vůbec nejjednodušším co můžete udělat je ale namazat se opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Ten vás ochrání nejen před UVA zářením pronikajícím do auta bočními a zadním oknem, ale i před UVB záření, kterému se vystavujete v momentě, kdy z auta vystoupíte.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?