Všichni už jistě dobře víme, že v autě bychom neměli nechávat zvířata, děti ani starší lidi. Správný rozsah seznamu je však podstatně delší a své místo na něm zaujímá například i parabolické zrcadlo, které sice nebývá obvyklým nákladem, ovšem škody dokáže napáchat obrovské. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil i jeden americký vědec ze San Francisca.
Marc "Zeke" Kossover je zapáleným učitelem a vědcem ze San Francisca, který se zajímá o stavbu tzv. solárních pecí. Jak už název napovídá, jedná se o zařízení schopná vytvářet obrovské teploty využitelné například k vaření vody či pokrmů, kterým stačí k funkci pouze sluneční energie.
Kossover má se stavěním těchto zařízení poměrně bohaté zkušenosti a rád zkouší nová provedení. Tím posledním se stal starý parabolický talíř satelitu k příjímání televizního signálu, na který Kossover přilepil fólii z Milaru, která velice dobře odráží světlo.
Výsledkem byla solární pec, která dokázala s pomocí slunečního záření odpařit 1.5 litru vody během cca 15 minut. Navíc byla i dost silná na to, aby se dokázala propálit plastovým obložením automobilu. Ovšem to měl vědec zjistit až zanedlouho, když vezl svou novinku do muzea San Francisco Exploratorium, kde pracuje.
Kossover si byl vědom jaké nebezpečí může solární pec ponechaná bez dozoru způsobit a tak rozhodně neměl v plánu nechat jí celý den v autě. Protože toho ale vezl ten den hodně, měl v plánu jít s věcmi z auta nadvakrát. Po první cestě se však zapovídal s jedním z kolegů a ve své roztržitosti na solární pec v autě zapomněl.
Svou chybu si uvědomil až na konci dne při odjezdu z práce. Při pohledu do zpětného zrcátka svého Subaru Outback si totiž všiml, že se mu doslova roztekly plasty obkládající zadní část jeho vozu. Jak se slunce během dne otáčelo, solární pec vypálila v Outbacku malou cestičku roztavených plastů. Parabolické zrcadlo přitom ani zdaleka nebylo dotažené k dokonalosti, jak uvedl ve svém příspěvku na The Blog of Phyz.
Celková škoda se vyšplhala na cca 100 dolarů, ovšem vědec velice dobře ví, že to mohlo skončit i podstatně hůř. Solární pece totiž dokáží koncentrovat sluneční záření i do té míry, že mohou některé věci zapálit. Nechybělo tedy mnoho a celý Outback mohl lehnout popelem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?