Není to tak dávno, co se v Česku opět zvyšovaly ceny povinného ručení a každý správný skeptik vám jistě potvrdí, že do dalšího zvyšování není daleko. Pokud si ale myslíte, že jsme jediným místem na světě, kde si pojišťovny mastí kapsy na řidičích, můžeme vás uklidnit. Pokud se totiž podíváme na tabulku pěti aut s průměrně nejdražším pojištěním v zámoří, možná nás některé modely překvapí.
Řada českých milovníků automobilů si stále myslí, že v zámoří je svět pro Petrolheady pohádkový. V některých ohledech to sice není daleko od reality, například mezi ojetinami je plno klasik, za volant lze usedat dříve a benzín vás rozhodně nezruinuje, ovšem každá mince má dvě strany.
Jednou z těch méně pozitivních jsou strmě rostoucí ceny pojištění, které se podle organizace IIHS vyšplhaly mezi lety 2010 až 2016 o 33 % a stále rostou. Ceny pojištění automobilů jsou samozřejmě rozdílné a je pochopitelné, že za extrémní výkonný supersport zaplatí člověk víc, než za obyčejný sedan. latí to ale vždy?
Magazín 24/7 posbíral data organizace IIHS a z celkem 575 automobilů prodávaných na americkém trhu sestavil pětici modelů, za které si zákazníci v průměru připlatí nejvíc. Pokud ale čekáte Buggati Veyron, McLareny a další skvosty, musíme vás zklamat. Tabulka totiž sleduje nejvyšší průměrné ceny mezi běžně prodávanými automobily.
Na pátém místě se totiž umístil Dodge Charger, vcelku běžný americký muscle-car, který například využívají i některé americké policejní sbory. Pod jeho kapotou se nachází vcelku bohatá paleta motorů, která startuje od 3.6 litrového V6 a končí u mohutné V8 o výkonu 707 koní modelu Hellcat. Právě rozmanitost motorů a extrémně výkonný Hellcat pak vyšrouboval průměrnou cenu pojištění na 1 385 dolarů ročně, tedy cca 29 400 Kč.
Na čtvrtém místě je Scion FR-S, který vám podle názvu pravděpodobně nic neřekne. Sportovní kupé už se v Americe neprodává, protože celá značka Scion vzala za své. Místo toho se vůz prodává pod stejným označením, jako ve zbytku světa - Toyoty GT86. Sportovní automobil, který si našel tisíce fanoušků po celém světě, je relativně dostupný a skvěle se řídí, ačkoliv jeho výkony nejsou nijak oslnivé. Zejména díky oblibě mezi omladinou se však jeho pojistka pohybuje okolo 1 403 dolarů ročně, tedy cca 30 400 Kč.
Třetí místo je asi největším překvapením žebříčku, neboť se jedná o vcelku obyčejný rodinný kompaktní sedan Mitsubishi Lancer. Je docela možné, že průměrné ceny jeho pojištění kazí ještě legendární modely Evolution na silnicích i v myslích pojišťováků. Každopádně za tohle vcelku nevinně vypadající auto platí majitelé v průměru 1 458 dolarů ročně, tedy cca 31 600 Kč.
Mercedes-Benz třídy S na druhém místě konečně dává dokonalý smysl. Luxusní, komfortní, výkonná a prostorná limuzína většinou stává v garážích lidí, kteří na svém životním stylu rozhodně nešetří. Není tedy divu, že pojištění tohohle skvostu vyjde na 1 540 dolarů ročně, tedy cca 33 400 Kč.
Na prvním místě skončila, podle nás opět trochu překvapivě, Tesla Model S. Proč tomu tak je není jisté, ovšem podle webu AutoBlog by na vině mohla být kombinace dvou zásadních faktorů. Tím prvním je absurdní rychlost, které jsou Tesly Model S schopny dosáhnout. Tím druhým pak průměrné náklady na opravu, které výrazně převyšují průměr. Pokud se tedy někdo rozhodně bourat v Tesle, pojišťovnu to vyjde pořádně draho. Její majitelé proto v průměru platí pojistku ve výši 1 789 dolarů ročně, tedy cca 38 800 Kč.
Překvapily vás výsledky? Nás v mnoha ohledech skutečně ano - a to jak výší částek, tak umístěním automobilů. Zvláště u Tesly by nás pak zajímalo, kde se za pár let umístí nejnovější Model 3. Ten měl být totiž jakýmsi „lidovým elektromobilem," čemuž měly nahrávat i materiály snazší na opravu než je hliník a jednodušší konstrukce. Nedávný příklad lehce poškozeného Modelu 3 však ukázal, že i servis těchto vozidel vyjde pojišťovny hodně draze.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?