Živit se jako taxikář mělo vždy svá úskalí, ovšem v posledních letech jsou řidiči taxíků pod stále větším tlakem. Velký podíl na to mají především služby typu Uber, které již dostali řadu taxikářů do bezvýchodné situace, kterou se rozhodli řešit tou poslední možností.
Taxíky jsou celosvětově rozšířeným způsobem přepravy, který se na každém místě těší jiné popularitě. Zatím co na řadě míst se jedná o vcelku běžný způsob cestování, například v Česku mají taxikáři pověst dost zakalenou. To teď ale nechme stranou a pojďme se podívat na situaci v New Yorku, kde začíná být situace alarmující.
Web Jalopnik totiž upozornil na stále rostoucí počet sebevražd taxikářů, z nichž ta poslední se odehrála 11. května v Queens. Důvodem dobrovolného odchodu ze světa měla být pro šestapadesátiletého taxikáře neschopnost splácet dluh ve výši téměř 700 000 dolarů, který mu vznikl během jeho snahy o získání taxikářské licence.
Podle všeho se jedná již o pátou sebevraždu taxikáře za pět měsíců, čehož si už začínají všímat i média jako New York Times. Ta současně upozorňují, že v době, kdy přepravě vládnou služby jako Uber, není život taxikářů vůbec jednoduchý. Ba naopak.
Vydávání taxikářských licencí mělo podle všeho zajistit, aby počet řidičů nepřesáhl určitou mez a aby všichni měli rovnou šanci. Díky aplikacím jako Uber, jejichž řidiči žádné licence nepotřebují, však celý princip vydávání licencí pozbyl smyslu.
Stejně jako v jiných částech světa, i v New Yorku se taxikáři snažili dosáhnout jednání s radnicí, která by podle jejich názoru měla ochránit jejich způsob podnikání. Od té doby ale k žádným změnám nedošlo - pouze přibývají taxikáři, kteří si dobrovolně sáhnou na život. První případ se měl odehrát již v prosince 2017 a jeden z taxikářů se měl na protest rozhodnout ukončit svůj život před radnicí.
Podle webu New York Times jsou taxikáři pod opravdu velkým tlakem. Jejich směny mají 12 až 14 hodin a přesto nejsou schopni pokrýt náklady, které jim vznikly jen při snaze stát se taxikářem. Jako příklad uvádějí Times případ páru Helen a Nicanor Ochisor - oba jsou taxikáři, střídají se za volantem svého taxíku dnem i nocí a přesto mají problém uživit se.
Starosta New Yorku Bill de Blasio už se měl pokusit o omezení služby Uber v roce 2015, ovšem se zlou se potázal. Politici však stále častěji spekulují alespoň o vytvoření nových pravidel pro společnosti provozující spolujízdu, díky kterým by se podmínky na trhu srovnali.
Veřejnost však často upozorňuje na skutečnost, že problém nejsou služby typu Uber, ale především neúměrně vysoké poplatky za získání licence. Platit 700 000 dolarů, tedy cca 15.6 mil. korun jen za možnost provozovat taxi v New Yorku, je totiž opravdu šílené.
Problém je navíc často spatřován i v samotných společnostech provozujících taxislužbu, které nejsou ochotny jít s dobou, přizpůsobit se vyvíjejícímu trhu a stále hledají způsoby, jak si ochránit své zažité tradice. Většina se proto shoduje, že řešení se ukrývá napůl cesty. Jak konkrétně by měl kompromis vypadat však stále není nikdo schopen říci.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.