Automobily kategorie SUV si v posledních letech získaly obrovskou popularitu, což je mnohdy připisováno jejich univerzálnosti, prostornosti i bezpečí. To všechno nabízí i jeden z největších zástupců této kategorie Avtoros Shaman, proti kterému působí Mercedes G63 6x6 jako vyložený střízlík.
Už nikoho nejspíš nepřekvapí, že i tohle monstrum je produktem ruského automobilového průmyslu. Další z kategorie ruských "všudychodů" ale není žádný drobek. Shaman měří na délku něco málo přes šest metrů, takže výše zmiňovaný Mercedes trumfne zhruba o metr. Pokud vám ale tohle přirovnání nestačí, představte si Smart Forfour, kolem kterého stojí další dva Smarty Fortwo. Přidejte trochu místa mezi nárazníky pro komfortní průchod a jste zhruba na délce tohohle monstra. Působivé, že?
Tím však přehled předností nekončí. Zatím co ta nejextrémnější SUV se spoléhají nanejvýš na pohon 6x6, Shaman nabízí podstatně pohon hned čtyř náprav, díky čemuž se vyškrábe témě kdekoliv. Všechny nápravy jsou současně řiditelné, což výrazně zlepšuje i manévrovatelnost s vozem. Tu v terénu se světlou výškou 450 mm zřejmě potřebovat ani nebudete, ale ve městě se jistě hodí.
Už jen letmý pohled naznačuje, že Shaman není žádný drobek, což skutečně není. Jeho váha se podle výrobce pohybuje těsně pod hranicí čtyř tun, což nemá k ostatním velkolepým SUV s pohonem více náprav tak daleko. Shaman se ovšem může pochlubit rozdělením hmotnosti na 4 nápravy. Na těch jsou navíc obuty pneumatiky s nízkým tlakem, díky čemuž by měl být Shaman schopen i lehčí koupele.
Čím se však chlubit nemůže je motor. Zatím co G63 6x6 nebo Velociraptor disponují nadupanými motory V8, Shaman se musí spolehnout na něco podstatně slabšího a méně zábavného. Řeč je o 3.0 litrovém dieselu o výkonu Iveco F1C, 3.0 TD výkonu 176 koní.
Točivý moment dosahuje 350 Nm, díky čemuž utáhne Shaman až 4800 kilogramů ve vleku. Jeho maximální zatížení v terénu je 1000 kg a na zpevněných cestách 1500 kg. Čas akcelerace z 0 na 100 km/h výrobce neudává, neboť maximální rychlost se omezuje na necelých 71 km/h. Pokud by vás zajímala spotřeba, tak v nejoptimálnějších podmínkách se bavíme o 25 litrech na 100 km. Vůz by však měl mít poměrně velkou nádrž, takže tankovat nebudete muset každý den, ale jen každý druhý den.
O schopnostech a dovednostech Shamana se na vlastní kůži přesvědčil i Matt LeBlanc, který si vyzkoušel jeho řízení a ovladatelnost během jedné z epizod Top Gearu. A co na něj říkal? Podívejte se sami.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?