Automobily kategorie SUV si v posledních letech získaly obrovskou popularitu, což je mnohdy připisováno jejich univerzálnosti, prostornosti i bezpečí. To všechno nabízí i jeden z největších zástupců této kategorie Avtoros Shaman, proti kterému působí Mercedes G63 6x6 jako vyložený střízlík.
Už nikoho nejspíš nepřekvapí, že i tohle monstrum je produktem ruského automobilového průmyslu. Další z kategorie ruských "všudychodů" ale není žádný drobek. Shaman měří na délku něco málo přes šest metrů, takže výše zmiňovaný Mercedes trumfne zhruba o metr. Pokud vám ale tohle přirovnání nestačí, představte si Smart Forfour, kolem kterého stojí další dva Smarty Fortwo. Přidejte trochu místa mezi nárazníky pro komfortní průchod a jste zhruba na délce tohohle monstra. Působivé, že?
Tím však přehled předností nekončí. Zatím co ta nejextrémnější SUV se spoléhají nanejvýš na pohon 6x6, Shaman nabízí podstatně pohon hned čtyř náprav, díky čemuž se vyškrábe témě kdekoliv. Všechny nápravy jsou současně řiditelné, což výrazně zlepšuje i manévrovatelnost s vozem. Tu v terénu se světlou výškou 450 mm zřejmě potřebovat ani nebudete, ale ve městě se jistě hodí.
Už jen letmý pohled naznačuje, že Shaman není žádný drobek, což skutečně není. Jeho váha se podle výrobce pohybuje těsně pod hranicí čtyř tun, což nemá k ostatním velkolepým SUV s pohonem více náprav tak daleko. Shaman se ovšem může pochlubit rozdělením hmotnosti na 4 nápravy. Na těch jsou navíc obuty pneumatiky s nízkým tlakem, díky čemuž by měl být Shaman schopen i lehčí koupele.
Čím se však chlubit nemůže je motor. Zatím co G63 6x6 nebo Velociraptor disponují nadupanými motory V8, Shaman se musí spolehnout na něco podstatně slabšího a méně zábavného. Řeč je o 3.0 litrovém dieselu o výkonu Iveco F1C, 3.0 TD výkonu 176 koní.
Točivý moment dosahuje 350 Nm, díky čemuž utáhne Shaman až 4800 kilogramů ve vleku. Jeho maximální zatížení v terénu je 1000 kg a na zpevněných cestách 1500 kg. Čas akcelerace z 0 na 100 km/h výrobce neudává, neboť maximální rychlost se omezuje na necelých 71 km/h. Pokud by vás zajímala spotřeba, tak v nejoptimálnějších podmínkách se bavíme o 25 litrech na 100 km. Vůz by však měl mít poměrně velkou nádrž, takže tankovat nebudete muset každý den, ale jen každý druhý den.
O schopnostech a dovednostech Shamana se na vlastní kůži přesvědčil i Matt LeBlanc, který si vyzkoušel jeho řízení a ovladatelnost během jedné z epizod Top Gearu. A co na něj říkal? Podívejte se sami.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.