Automobily kategorie SUV si v posledních letech získaly obrovskou popularitu, což je mnohdy připisováno jejich univerzálnosti, prostornosti i bezpečí. To všechno nabízí i jeden z největších zástupců této kategorie Avtoros Shaman, proti kterému působí Mercedes G63 6x6 jako vyložený střízlík.
Už nikoho nejspíš nepřekvapí, že i tohle monstrum je produktem ruského automobilového průmyslu. Další z kategorie ruských "všudychodů" ale není žádný drobek. Shaman měří na délku něco málo přes šest metrů, takže výše zmiňovaný Mercedes trumfne zhruba o metr. Pokud vám ale tohle přirovnání nestačí, představte si Smart Forfour, kolem kterého stojí další dva Smarty Fortwo. Přidejte trochu místa mezi nárazníky pro komfortní průchod a jste zhruba na délce tohohle monstra. Působivé, že?
Tím však přehled předností nekončí. Zatím co ta nejextrémnější SUV se spoléhají nanejvýš na pohon 6x6, Shaman nabízí podstatně pohon hned čtyř náprav, díky čemuž se vyškrábe témě kdekoliv. Všechny nápravy jsou současně řiditelné, což výrazně zlepšuje i manévrovatelnost s vozem. Tu v terénu se světlou výškou 450 mm zřejmě potřebovat ani nebudete, ale ve městě se jistě hodí.
Už jen letmý pohled naznačuje, že Shaman není žádný drobek, což skutečně není. Jeho váha se podle výrobce pohybuje těsně pod hranicí čtyř tun, což nemá k ostatním velkolepým SUV s pohonem více náprav tak daleko. Shaman se ovšem může pochlubit rozdělením hmotnosti na 4 nápravy. Na těch jsou navíc obuty pneumatiky s nízkým tlakem, díky čemuž by měl být Shaman schopen i lehčí koupele.
Čím se však chlubit nemůže je motor. Zatím co G63 6x6 nebo Velociraptor disponují nadupanými motory V8, Shaman se musí spolehnout na něco podstatně slabšího a méně zábavného. Řeč je o 3.0 litrovém dieselu o výkonu Iveco F1C, 3.0 TD výkonu 176 koní.
Točivý moment dosahuje 350 Nm, díky čemuž utáhne Shaman až 4800 kilogramů ve vleku. Jeho maximální zatížení v terénu je 1000 kg a na zpevněných cestách 1500 kg. Čas akcelerace z 0 na 100 km/h výrobce neudává, neboť maximální rychlost se omezuje na necelých 71 km/h. Pokud by vás zajímala spotřeba, tak v nejoptimálnějších podmínkách se bavíme o 25 litrech na 100 km. Vůz by však měl mít poměrně velkou nádrž, takže tankovat nebudete muset každý den, ale jen každý druhý den.
O schopnostech a dovednostech Shamana se na vlastní kůži přesvědčil i Matt LeBlanc, který si vyzkoušel jeho řízení a ovladatelnost během jedné z epizod Top Gearu. A co na něj říkal? Podívejte se sami.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.