Dvě třetiny lidí ví, co znamená a jak funguje hybridní auto. Více než třetina dotázaných by u svého příštího vozu již zvolila hybridní pohon. Přes 80 procent lidí si přeje, aby stát víc dohlížel na to, jaká auta v Česku jezdí. Vyplynulo to z lednového průzkumu agentury NMS.
Čtvrtina respondentů si ale přitom hybridní auto zaměňuje s čistě elektrickým vozem. Sedm procent respondentů si myslí, že hybridní auto jezdí na souši i po vodě.
Znalost hybridních technologií pomalu ale jistě stoupá i v Česku. Přes 70 procent lidí například ví, že hybridní pohon je založen na kombinaci elektromotoru s benzínovým motorem a že se hybridy samy dobíjejí při brzdění a není je tím pádem nutné už nijak dál dobíjet. Jasno v definici hybridního auta mají více muži než ženy.
54 procent všech respondentů se domnívá, že nejnižší servisní náklady má auto s benzínovým pohonem. Třetina oslovených za auto s nejnižšími náklady na servis považuje hybrid. K benzínovému pohonu se přiklání dvě třetiny mužů a téměř polovina žen. S rostoucí velikostí obce se mírně zvyšují preference hybridního pohonu a klesá obliba benzínu. Průzkumu se zúčastnilo tisíc respondentů z celé České republiky.
Stát by měl víc hlídat emise a podporovat alternativní pohony
Většina lidí se v průzkumu vyslovila pro větší dohled státu a úřadů nad kvalitou aut na českých silnicích. Podle 43 procent dotázaných by měly úřady usilovat o snížení počtu aut s vyšším objemem emisí. Nákup a provoz vozů s alternativním pohonem by podle nich měly podpořit omezení pro technicky a emisně nevyhovující vozy.
Pro úplný zákaz aut nesplňujících emisní normy by byla téměř třetina žen, necelá pětina mužů by takovým vozům zakázala vjezd do měst.
„Alternativní pohony mají v celé řadě zemí silnou podporu státu a společnosti. Města jako Paříž, Madrid nebo Athény se do roku 2025 zavázaly úplně zakázat vjezd dieselů a nedávné rozhodnutí spolkového soudu v Lipsku ukazuje, že v Německu tato situace nastane pravděpodobně ještě dříve. Změny k lepšímu přicházejí i v ČR díky tomu, že ministerstvo životního prostředí zařadilo hybridní pohon jednoznačně mezi podporované alternativy. Řidiči v Česku si už dnes mohou pořídit hybridní vůz za stejnou cenu, či dokonce levněji než benzínové auto,“ říká ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška.
Dle 71 procent dotázaných budou dieselová auta v budoucnu nahrazena ekologičtějšími vozy. Z nich více než polovina je názoru, že to bude trvat desetiletí.
Test: Hybridní flotila ve firmě ušetří desetitisíce
Podle nedávného testu automobilky Toyota může firma, která si nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem ušetřit více než 100 tisíc korun ve srovnání se stejným počtem běžných dieselových vozů. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Za pět let by úspora činila 190 tisíc korun.
Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů emisí na kilometr, průměrný diesel 113 gramů.
Šest z deseti britských firem chce skoncovat s dieselem
Trh s firemními vozy v zahraničí začíná přehodnocovat dieselovou technologii. Podle výsledků průzkumu britské RAC Business, zabývající se fleetovými službami, 62 procent oslovených firem do 500 zaměstnanců zvažuje, že ze svého vozového parku stáhne automobily poháněné naftou.
Odborníci zdůrazňují, že za tímto skokem je zejména rostoucí prodej benzínových, hybridních a elektrických vozů. Pokud jde o vozy s alternativním pohonem, vzbuzují vyšší důvěru hybridy než elektromobily.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.