Automobilky kategorie SUV v posledních letech doslova ovládly trh. Nabízejí se ve všech velikostech, výkonné, úsporné, laciné, bez střechy a samozřejmě také enormně luxusní a za těžko představitelné částky. Leckoho možná překvapí, že nejmenovaný král mezi luxusními SUV, nedávno představený Rolls-Royce Cullinan, se řadí až někam na šesté místo. Dražší vozy už jsou přitom bezkonkurenčně vyprodány.
Rolls-Royce Cullinan: 325 000 dolarů, cca 7 mil. Kč
Automobilka Rolls-Royce, tradiční výrobce nejluxusnějších automobilů světa, se trhu SUV dlouhé roky bránila. Lidé z ekonomického si ale nakonec spočítali, že tenhle odpor je zbytečný a hlavně prodělečný. Před několika dny jsme se tak dočkali modelu Cullinan, který přináší do nabídky tradičního britského výrobce hned několik novinek.
Standardem však zůstávají luxusní materiály, excelentní zpracování, bohatá výbava, dostatek prostoru a motor o objemu 6.75 litru. Vidlicový bi-turbo dvanáctiválec nabízí 571 koní a 850 kW. Samozřejmostí je komfortní podvozek i pohon všech kol.
Mercedes-Maybach G650 Landaulet: 527 400 dolarů, cca 11.4 mil. Kč
Mercedes třídy G se dočkal ještě před příchodem nové generace mnoha modifikacích. Jedna z nich proběhla i pod taktovkou Maybachu a jejím výsledkem je G650 Landaulet. Mnozí ho také označují za sen každého diktátora.
Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, nic se neděje. Tohle auto totiž nebude snadné potkat v provozu - vyrobeno totiž bylo pouhých 99 kusů z nichž každý našel majitele téměř okamžitě. Jeho cena je sice vysoká, ovšem za to dostává posádka nebe nad hlavou, zadní sedadla z Mercedesu třídy S a řadu komfortních drobností, jako například vyhřívané / chlazené držáky pití. Příjemné překvapení je také pod kapotou: 6.0 litrový biturbo motor V12 o výkonu převyšujícím 630 koní.
Mercedes-Benz G63 AMG 6x6: 544 378 dolarů, cca 11.8 mil. Kč
Třída G v úpravě Maybachu možná zůstala před veřejností poněkud upozaděna, ovšem G63 AMG 6x6 je naopak jedním z nejslavnějších extrémně luxusních SUV světa, za což vděčí svému průkopnickému a značně divokému vzhledu a pohonu šesti kol.
Se svou váhou 3 850 kilogramů se jistě jedná i o jedno z nejtěších SUV světa, ovšem díky 5.5 litrovému biturbo motoru V8 laděnému v AMG má výkonu i točivého momentu na rozdávání. Jeho automatická 7-stupňová převodovka navíc posílá výkon na všechna kola, takže v terénu je tohle monstrum k nezastavení.
Karlmann King: 2 mil. dolarů, cca 43.7 mil Kč
A máme tady pořádného cenového skokana. KArlmann King však není v žádném ohledu obyčejným SUV. Tenhle mohutný stroj, který zřejmě někomu utekl z futuristického komiksu, je skutečným monstrem. Jak výkonem, tak váhou nebo luxusem.
Základem se stal Ford F-550, respektive jeho šasi. K tomu konstruktéři přidali 6.8 litrový motor V10 a spoustu luxusního vybavení, kte kterému patří třeba prostor pro čtyři až sedm pasažérů, výsuvná televize, vysunovací stolky, kávovar, atd. Vyloučená není ani možnost nechat si celý vůz opancéřovat a být tak i s veškerým svým luxusem v bezpečí. Všechny tyhle drobnosti však zvýšily váhu až na 5.9 tuny, takže maximální rychlost představuje jen 140 km/h.
Dartz Prombron Black Russian - cena neznámá
Báli jste se, že bychom v seznamu obludně velkých a přehnaně luxusních monster mohli vynechat produkty pocházející z Ruska? Tak teď se můžete uklidnit. Cena tohohle kousku je sice neznámá, ovšem většina produktů společnosti Dartz se odráží od částky milionu a míří stále výš.
Navzdory neznámé ceně však poměrně dobře známe parametry tohohle stroje. Navzdory ruskému původu se pod kapotou ukrývá 8.1 litrový diesel společnosti GM, který produkuje přes 450 koní a 850 Nm. V podbězích jsou 22-palcová neprůstřelná kola, okna vyplňuje neprůstřelné sklo, karoserei je taktéž neprůstřelná a podvozek by měl odolat i nějakému tomu výbuchu. Ostatně co jiného byste čekali u ruského monstra?
Bentley Dominator - cena neznámá
V roce 1994 vznikl v automobilce Bentley tajemný vůz, který pravděpodobně začal psát historii luxusních SUV. Ačkoliv jeho vývoj musel přijít na několik milionů dolarů, nikdy se neobjevil v dealerstvích, na autosalonech nebo mezi koncepty.
Dominator, jak se průkopník segmentu luxusních SUV jmenoval, totiž vznikl na zakázku pouze pro brunejského Sultána. Na platformě šasi Range Roveru vzniklo celkem šest exemplářů, jejichž přesnou cenu neznáme. Rozhodně však nešlo o drobné, neboť Dominator měl stát za odvrácením krachu, který tou dobou značku ohrožoval.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.