Automobilky kategorie SUV v posledních letech doslova ovládly trh. Nabízejí se ve všech velikostech, výkonné, úsporné, laciné, bez střechy a samozřejmě také enormně luxusní a za těžko představitelné částky. Leckoho možná překvapí, že nejmenovaný král mezi luxusními SUV, nedávno představený Rolls-Royce Cullinan, se řadí až někam na šesté místo. Dražší vozy už jsou přitom bezkonkurenčně vyprodány.
Rolls-Royce Cullinan: 325 000 dolarů, cca 7 mil. Kč
Automobilka Rolls-Royce, tradiční výrobce nejluxusnějších automobilů světa, se trhu SUV dlouhé roky bránila. Lidé z ekonomického si ale nakonec spočítali, že tenhle odpor je zbytečný a hlavně prodělečný. Před několika dny jsme se tak dočkali modelu Cullinan, který přináší do nabídky tradičního britského výrobce hned několik novinek.
Standardem však zůstávají luxusní materiály, excelentní zpracování, bohatá výbava, dostatek prostoru a motor o objemu 6.75 litru. Vidlicový bi-turbo dvanáctiválec nabízí 571 koní a 850 kW. Samozřejmostí je komfortní podvozek i pohon všech kol.
Mercedes-Maybach G650 Landaulet: 527 400 dolarů, cca 11.4 mil. Kč
Mercedes třídy G se dočkal ještě před příchodem nové generace mnoha modifikacích. Jedna z nich proběhla i pod taktovkou Maybachu a jejím výsledkem je G650 Landaulet. Mnozí ho také označují za sen každého diktátora.
Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, nic se neděje. Tohle auto totiž nebude snadné potkat v provozu - vyrobeno totiž bylo pouhých 99 kusů z nichž každý našel majitele téměř okamžitě. Jeho cena je sice vysoká, ovšem za to dostává posádka nebe nad hlavou, zadní sedadla z Mercedesu třídy S a řadu komfortních drobností, jako například vyhřívané / chlazené držáky pití. Příjemné překvapení je také pod kapotou: 6.0 litrový biturbo motor V12 o výkonu převyšujícím 630 koní.
Mercedes-Benz G63 AMG 6x6: 544 378 dolarů, cca 11.8 mil. Kč
Třída G v úpravě Maybachu možná zůstala před veřejností poněkud upozaděna, ovšem G63 AMG 6x6 je naopak jedním z nejslavnějších extrémně luxusních SUV světa, za což vděčí svému průkopnickému a značně divokému vzhledu a pohonu šesti kol.
Se svou váhou 3 850 kilogramů se jistě jedná i o jedno z nejtěších SUV světa, ovšem díky 5.5 litrovému biturbo motoru V8 laděnému v AMG má výkonu i točivého momentu na rozdávání. Jeho automatická 7-stupňová převodovka navíc posílá výkon na všechna kola, takže v terénu je tohle monstrum k nezastavení.
Karlmann King: 2 mil. dolarů, cca 43.7 mil Kč
A máme tady pořádného cenového skokana. KArlmann King však není v žádném ohledu obyčejným SUV. Tenhle mohutný stroj, který zřejmě někomu utekl z futuristického komiksu, je skutečným monstrem. Jak výkonem, tak váhou nebo luxusem.
Základem se stal Ford F-550, respektive jeho šasi. K tomu konstruktéři přidali 6.8 litrový motor V10 a spoustu luxusního vybavení, kte kterému patří třeba prostor pro čtyři až sedm pasažérů, výsuvná televize, vysunovací stolky, kávovar, atd. Vyloučená není ani možnost nechat si celý vůz opancéřovat a být tak i s veškerým svým luxusem v bezpečí. Všechny tyhle drobnosti však zvýšily váhu až na 5.9 tuny, takže maximální rychlost představuje jen 140 km/h.
Dartz Prombron Black Russian - cena neznámá
Báli jste se, že bychom v seznamu obludně velkých a přehnaně luxusních monster mohli vynechat produkty pocházející z Ruska? Tak teď se můžete uklidnit. Cena tohohle kousku je sice neznámá, ovšem většina produktů společnosti Dartz se odráží od částky milionu a míří stále výš.
Navzdory neznámé ceně však poměrně dobře známe parametry tohohle stroje. Navzdory ruskému původu se pod kapotou ukrývá 8.1 litrový diesel společnosti GM, který produkuje přes 450 koní a 850 Nm. V podbězích jsou 22-palcová neprůstřelná kola, okna vyplňuje neprůstřelné sklo, karoserei je taktéž neprůstřelná a podvozek by měl odolat i nějakému tomu výbuchu. Ostatně co jiného byste čekali u ruského monstra?
Bentley Dominator - cena neznámá
V roce 1994 vznikl v automobilce Bentley tajemný vůz, který pravděpodobně začal psát historii luxusních SUV. Ačkoliv jeho vývoj musel přijít na několik milionů dolarů, nikdy se neobjevil v dealerstvích, na autosalonech nebo mezi koncepty.
Dominator, jak se průkopník segmentu luxusních SUV jmenoval, totiž vznikl na zakázku pouze pro brunejského Sultána. Na platformě šasi Range Roveru vzniklo celkem šest exemplářů, jejichž přesnou cenu neznáme. Rozhodně však nešlo o drobné, neboť Dominator měl stát za odvrácením krachu, který tou dobou značku ohrožoval.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.