Pokud se člověk svobodně rozhodně zainvestovat několik milionů korun do nového sportovního automobilu, dá se očekávat, že získá právo manipulovat s ním podle vlastního uvážení. Některé automobilky však s tímto předpokladem nesouhlasí a majitele nových exkluzivních vozidel nutí podepisovat smlouvy, kterými se zavazují, že svůj vůz po určitou dobu neprodají.
Z pohledu běžného člověka, který za život vystřídá jen několik automobilů (z nichž většinu pořídí jako ojeté), se jedná o vcelku nepochopitelné omezení. Z pohledu automobilek, zabývajících se mimo jiné i malosériovou výrobou unikátních vozidel, se však jedná o stále běžnější a plně pochopitelný krok.
Stejný postup například zavedla i automobilka Ford pro svou novou generaci modelu GT, který vznikne jen v limitovaném počtu a zakoupit si ho budou moci jen vybraní zákazníci. Ti se současně musí zavázat, že svůj automobil po následující dva roky nikomu nepřeprodají (minimálně ne se ziskem).
Co se stane v opačném případě jsme mohli vidět u známého wrestlera a herce Johna Ceny, který se stal jedním z mála šťastných vlastníků Fordu GT. Ten se však v jeho garáži příliš dlouho neohřál a Cena se za chvíli ocitl pod palbou právníků Fordu, kteří celý případ dohnali až k soudu.
Pokud byste si ale mysleli, že ostatní majitelé unikátního GT si z tohoto případu vezmou ponaučení, musíme vás zklamat. Na blížící se aukci společnosti Mecum se totiž objeví jeden z 250 Fordů GT vyrobených v roce 2017.
Vůz se sériovým číslem 48 má stříbrnou karoserii zdobenou černými závodními pruhy a interiér v barvě Dark Energy. Pod kapotou se ukrývá standardní 3.4 litrový biturbo motor V6 s nájezdem pouhých 11.2 km, který posílá skrze sedmistupňovou automatickou dvou-spojkovou převodovku na zadní kola 647 koní. Vůz v hodnotě od 450 000 dolarů (9.7 mil korun) navíc ozvláštňují kovaná kola s titanovými šrouby a karbon-keramické brzdy.
Matt Leaver, tiskový mluvčí automobilky Ford, sdělil magazínu Motor Authority následující: „Jsme se situací seznámeni a sledujeme ji, k případu samotného zákazníka se však Ford nebude vyjadřovat. Můžeme však potvrdit, že každý majitel Fordu GT musel podepsat smlouvu, kterou se zavazuje automobil neprodávat minimálně dva roky."
Z toho vyplývá, že pokud automobilka situaci sleduje, majitel vozu pravděpodobně nedostal povolení k prodeji. Ostatně jedinou výjimku zatím představovalo GT, které bylo vydražené na charitativní účely. Prodávat vůz automobilce za zády by však mohlo skončit další soudní tahanicí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?