Velorex je skutečným světovým unikátem, který budí rozruch kdekoliv se objeví. Potkat se s ním na ulici je sice v posledních letech stále vzácnější, ovšem potkat se s ním na náročné off-roadové trati? Donedávna nám to přišlo nemožné, ale evidentně jsme se nemohli více mýlit.
Velorex, který zlidověl pod názvy jako hadrák, hadraplán nebo prchající stan, byl původně vyvíjen jako tříkolové vozítko s trubkovou konstrukcí a koženkovou karoserií, které bylo po znárodnění malosériové výroby bratrů Stránských vyráběno jako vozítko pro invalidy.
Během let se Velorex dočkal řady úprav, mezi kterými můžeme vyzdvihnout například modely s laminátovou karoserií označované Hoba. Samotná „automobilka" se také pokoušela o další vývoj, takže došlo i na čtyřkolové modely s laminátovou karoserií, ovšem ty se nikdy nedočkaly takové popularity.
Z klasického hadraplánu se však stala kultovní záležitost, kolem které se shlukují davy nadšenců. Díky značně prořídlým stavům a sběratelské hodnotě se tak ceny zachovalých kousků pohybují v hodnotách nových aut a dokonce i pro vrak hodný rozsáhlé renovace budete muset sáhnout hluboko do kapsy.
Vidět tohle poměrně cenné vozítko na náročném technicko-terénním polygonu Libros v Ostravě nám tak přijde jako naprostá rarita. Video, které se objevilo na YouTube kanálu SEJFER, navíc ukazuje, že Velorex se v náročném terénu rozhodně neztratil a absenci jednoho kola obrátil dokonce ve svojí výhodu.
Pro ucelený obraz bychom měli dodat, že tahle trať pravidelně trápí spíše off-roadové speciály a nezastavitelné Tatrovky. Velorexu přitom k dokonalosti chybí snad už jen terénní obutí a možná trocha výkonu navíc.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.