Z automobilky Lancia zbývá už jen stín její slavné minulosti, ovšem znalci motorsportu či historie motorismu by hned začali sypat z rukávu úspěchy, kterých Lancia před lety dosáhla. Modely jako Aurelia, Delta Integrale nebo Stratos se navíc staly téměř nesmrtelnými. Model Thema sice slávy nedosáhl, ovšem ve své době uměl také překvapit.
Lancia Thema byla průměrným rodinným sedanem, který sdílel platformu podvozku s vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 nebo Saab 9000. Lancia se však mohla pochlubit stylovou karoserií, kterou v případě modelu kombi vytvaroval dokonce sám mistr Pininfarina.
Výroba probíhala poměrně dlouho, od roku 1984 do roku 1994. Pod kapotou se většinou nacházely řadové čtyřválce, vidlicové šestiválce a také pár dieselových motorů. Výjimku ale tvořil model Thema 8.32, který se vymykal všem měřítkům své doby. Pod kapotou totiž ukrýval 2.9 litrový motor V8 s čtyřmi ventily na válec, který si vypůjčil z Ferrari 308 a Mondial. Motor byl ale lehce přepracován pro použití v rodinném sedanu.
Osmiválec s 32 ventily produkoval téměř 215 koní (158 kW) a 285 Nm točivého momentu. To nemusí znít jako velké stádo, ovšem pro doplnění kontextu je potřeba zmínit, že tehdejší Porsche 911 (generace 964) produkovala výkon 250 koní a 310 Nm točivého výkonu.
Thema 8.32 tak dokázala vystartovat z 0 na 100 km/h během 6.8 sekundy a maximální rychlost dosahovala 240 km/h. S tím se Lancia sice nemohla vyrovnat tehdejší generaci BMW M5, ovšem slabší model M535i snadno porazila v akceleraci i maximální rychlosti.
Mezi lety 1986 až 1988 se vyrobilo pouze 2 370 modelů 8.32 první série, přičemž vůz na fotografiích je jedním z nich. Nachází se v Římě a jeho současný majitel se ho chce zbavit. Cena sice vychází na 24001 Euro, tedy cca 612 400 Kč, ovšem kde jinde byste se chtěli dostat k motoru Ferrari v italském designu za méně peněz?
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.