Z automobilky Lancia zbývá už jen stín její slavné minulosti, ovšem znalci motorsportu či historie motorismu by hned začali sypat z rukávu úspěchy, kterých Lancia před lety dosáhla. Modely jako Aurelia, Delta Integrale nebo Stratos se navíc staly téměř nesmrtelnými. Model Thema sice slávy nedosáhl, ovšem ve své době uměl také překvapit.
Lancia Thema byla průměrným rodinným sedanem, který sdílel platformu podvozku s vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 nebo Saab 9000. Lancia se však mohla pochlubit stylovou karoserií, kterou v případě modelu kombi vytvaroval dokonce sám mistr Pininfarina.
Výroba probíhala poměrně dlouho, od roku 1984 do roku 1994. Pod kapotou se většinou nacházely řadové čtyřválce, vidlicové šestiválce a také pár dieselových motorů. Výjimku ale tvořil model Thema 8.32, který se vymykal všem měřítkům své doby. Pod kapotou totiž ukrýval 2.9 litrový motor V8 s čtyřmi ventily na válec, který si vypůjčil z Ferrari 308 a Mondial. Motor byl ale lehce přepracován pro použití v rodinném sedanu.
Osmiválec s 32 ventily produkoval téměř 215 koní (158 kW) a 285 Nm točivého momentu. To nemusí znít jako velké stádo, ovšem pro doplnění kontextu je potřeba zmínit, že tehdejší Porsche 911 (generace 964) produkovala výkon 250 koní a 310 Nm točivého výkonu.
Thema 8.32 tak dokázala vystartovat z 0 na 100 km/h během 6.8 sekundy a maximální rychlost dosahovala 240 km/h. S tím se Lancia sice nemohla vyrovnat tehdejší generaci BMW M5, ovšem slabší model M535i snadno porazila v akceleraci i maximální rychlosti.
Mezi lety 1986 až 1988 se vyrobilo pouze 2 370 modelů 8.32 první série, přičemž vůz na fotografiích je jedním z nich. Nachází se v Římě a jeho současný majitel se ho chce zbavit. Cena sice vychází na 24001 Euro, tedy cca 612 400 Kč, ovšem kde jinde byste se chtěli dostat k motoru Ferrari v italském designu za méně peněz?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).