Nudný sedan prohánějící soudobá Porsche? Lancia Thema měla eso pod kapotou

Raritní Lancia Thema 8.32 s motorem V8 z Ferrari
Raritní Lancia Thema 8.32 s motorem V8 z Ferrari, foto: jamesedition.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. května 2018 16:15
Sdílej:

Z automobilky Lancia zbývá už jen stín její slavné minulosti, ovšem znalci motorsportu či historie motorismu by hned začali sypat z rukávu úspěchy, kterých Lancia před lety dosáhla. Modely jako Aurelia, Delta Integrale nebo Stratos se navíc staly téměř nesmrtelnými. Model Thema sice slávy nedosáhl, ovšem ve své době uměl také překvapit.

Lancia Thema byla průměrným rodinným sedanem, který sdílel platformu podvozku s vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 nebo Saab 9000. Lancia se však mohla pochlubit stylovou karoserií, kterou v případě modelu kombi vytvaroval dokonce sám mistr Pininfarina.

Výroba probíhala poměrně dlouho, od roku 1984 do roku 1994. Pod kapotou se většinou nacházely řadové čtyřválce, vidlicové šestiválce a také pár dieselových motorů. Výjimku ale tvořil model Thema 8.32, který se vymykal všem měřítkům své doby. Pod kapotou totiž ukrýval 2.9 litrový motor V8 s čtyřmi ventily na válec, který si vypůjčil z Ferrari 308 a Mondial. Motor byl ale lehce přepracován pro použití v rodinném sedanu.

Osmiválec s 32 ventily produkoval téměř 215 koní (158 kW) a 285 Nm točivého momentu. To nemusí znít jako velké stádo, ovšem pro doplnění kontextu je potřeba zmínit, že tehdejší Porsche 911 (generace 964) produkovala výkon 250 koní a 310 Nm točivého výkonu.

Thema 8.32 tak dokázala vystartovat z 0 na 100 km/h během 6.8 sekundy a maximální rychlost dosahovala 240 km/h. S tím se Lancia sice nemohla vyrovnat tehdejší generaci BMW M5, ovšem slabší model M535i snadno porazila v akceleraci i maximální rychlosti.

Mezi lety 1986 až 1988 se vyrobilo pouze 2 370 modelů 8.32 první série, přičemž vůz na fotografiích je jedním z nich. Nachází se v Římě a jeho současný majitel se ho chce zbavit. Cena sice vychází na 24001 Euro, tedy cca 612 400 Kč, ovšem kde jinde byste se chtěli dostat k motoru Ferrari v italském designu za méně peněz?

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.