Hvězdy Formule 1 usedly do vozů Lada, jak na ně zapůsobila prastará Niva?

Hvězdy závodní stáje Red Bull si vyzkoušeli závody v Ladě Niva
Hvězdy závodní stáje Red Bull si vyzkoušeli závody v Ladě Niva, foto: Red Bull Racing
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. dubna 2018 15:22
Sdílej:

Daniel Ricciardo a Max Verstappen, dvě hvězdní závodníci stáje Red Bull, se vydali do národního parku Gobustan. Ten nabízí řadu úchvatných přírodních scenérií, stovky bahenních sopek a hlavně plno prašných cestiček, kde se dá skvěle závodit s tolik milovanou Ladou Niva, která se dnes vyrábí pod označením 4x4.

Gobustánské skalní památky nejsou pro štáb Red Bull žádnou novinkou, už v minulém roce se zde totiž natáčelo video, na kterém si místní terén vychutnával světoznámý cyklista a cyklokrosař Kenny Belaey. Tentokrát však došlo oddělení motorsportu a tak se do oblasti Gobustánu vypravili hvězdní závodníci Daniel Ricciardo a Max Verstappen.

Oba však vyměnili své výkonné stroje za veterána jménem Lada Niva. Ta je totiž pro zdejší oblast typickým automobilem, neboť Azerbajdžán byl součástí Sovětského svazu od roku 1920 až do 30. srpna roku 1991.

Pro oba jezdce to musel být pořádný šok, neboť zatím co oni většinu času tráví ve strojích vybavených závodní technikou budoucnosti, Lada Niva se od roku 1977, kdy poprvé vyjela na silnice, změnila jen naprosto minimálně. Zrovna v tomto případě to však není zas taková potíž.

Se svou technikou se totiž Lada Niva, dnes označovaná Lada 4x4, dá považovat za to nejpokročilejší auto, jaký dokázal Sovětský svaz během studené války vyrobit. Se svou samonosnou karoserií a nezávislým předním zavěšením se jednalo o jedno z vůbec prvních SUV na trhu, které inspirovalo řadu dalších výrobců.

Samotný národní park "Gobustánské skalní památky" se nachází zhruba pouhých 64 kilometrů od hlavního města Baku a nabízí řadu úchvatných přírodních památek i pozůstatků lidské činnosti. Ve zdejších jeskyních a jeskynních komplexech se například nalézají staré rytiny, skalní malby nebo různá pohřebiště.

Z přírodních památek stojí za pozornost hlavně bahenní vulkány, které patří k těm vůbec největším na světě. Navíc se jich v oblasti parku nachází cca 300, přičemž na celém světě je jich dohromady cca 700. Tohle místo je tedy skutečně výjimečné a rozhodně se zde dá i dobře zabavit.

„Užili jsme si skvělou zábavu," řekl o svých zážitcích Max. „Je fascinující, že tohle místo se nachází takový kousek od moře. Navíc jsme si užili i nějaké to závodění s místními ve stejném voze. Místní sice skvěle znali terén, ale my jsme k jejich smůle byli o něco rychlejší."

Ze zážitku byl evidentně nadšený i Ricardo „Lada jela fantasticky. Ale bylo tam pár méně příjemných momentů." Tomu se ale nelze moc divit, jen málo kdo si dokáže představit že by měl jet závod v Ladě Niva na místě spolujezdce, zatím co za volantem sedí Max Verstappen.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.