Jak ochránit auto před kroupami? Možností moc není, spolehlivě funguje jen jedna

Kroupy dokáží napáchat na karoserii automobilu obrovské škody
Kroupy dokáží napáchat na karoserii automobilu obrovské škody, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. dubna 2018 16:52
Sdílej:

Opět se blíží období letních bouřek, se kterými rok co rok přichází škody napáchané vichřicemi, přívalovými povodněmi a v neposlední řadě i kroupami. Právě kroupy pak velice často ničí automobily, jejichž majitelé nemohou parkovat v garáži. Dá se ale v takovém případě dělat alespoň něco pro ochranu vozu? Příliš mnoho možností bohužel neexistuje.

Krupobití je pravidelným strašákem snad všech řidičů a pojišťoven. Pokud totiž neparkujete svůj automobil v garáži, vystavujete se riziku vážného poškození, jehož oprava se může vyšplhat až děsivě vysoko. Jak se tedy dá takovým katastrofickým scénářům předejít?

Jednou z tradičních rad je přikrýt auto dekami. Tuto praktiku využívali zřejmě už naši dědové, kteří na svoje milované škodovky a žigulíky házeli silné deky, které následky krupobití dokázaly zmírnit. Tato metoda tedy funguje, ovšem má své limity. Tím prvním je nutnost udržet deky na místě, neboť bouřky s krupobitím často doprovází i silný vítr. Navíc málo kdy stačí jen jedna deka, neboť překrýt celý automobil není úplně snadné. V neposlední řadě je pak potřeba zdůraznit, že ani deka není všemocná. Vlivem větru totiž mohou kroupy narážet do karoserie i z boku a pod různými úhly.

Další možností je využít speciálních ochranných plachet, kterých je na trhu poměrně velké množství. Kromě rozdílných rozměrů a mnohdy i materiálů by však všechny měly nabízet totéž: zesílenou svrchní část a speciální kotevní systém, díky kterému neulítnou. Zesílená část, která je de facto vybavena dekou zmírňující nárazy, obvykle překrývá kapotu, čelní sklo, střechu, zadní sklo a víko zavazadlového prostoru. V dolní části se pak nachází elastický lem a kotevní systém, který by měl udržet plachtu na místě i ve velkém vichru. Cena plachet se obvykle odvíjí podle výrobce a rozměrů, nicméně zakrytí Octavie vyjde na částku okolo 2 000 Kč.

Majitelé domů s vlastním pozemkem mohou popřemýšlet o stavbě dřevěného přístřešku, jejichž ceny nejsou v posledních letech nijak přemrštěné. Pokud ale bydlíte ve městě a nemáte čas hledat deky nebo kupovat plachty, pak si můžete zkusit vytipovat v okolí místa jako mosty či viadukty, kam vůz schovat. Na parkování pod stromem raději zapomeňte, hasiči mají obvykle na práci lepší věci, než odřezávat spadlé větve z vašeho auta. Navíc vyřizování s pojišťovnou by se mohlo zvrtnout v nepříjemný maraton hledání majitele stromu a vymáhání škody. 

A tím se vlastně blížíme k předposlednímu poslednímu bodu, kterým je pojištění. To sice poškození vozu nezabrání, nicméně pojišťovna by měla mít povinnost vám vzniklou škodu nahradit. Pojištění proti kroupám bývá často součástí havarijního připojištění, nebo se dá připlatit ke klasickému povinnému ručení. Podmínky, výše pojistného, spoluúčast i krytí se liší podle pojišťovny, takže rozhodně doporučujeme zavalit vašeho pojišťováka dotazy a nezapomeňte si přečíst všechny podmínky, včetně těch miniaturních vlevo dole. Při výběru pojišťovny navíc nehleďte jen na cenu, ale i na zkušenosti ostatních a celkový přístup.

Tím jediným zcela spolehlivým způsobem, jak vůz ochránit před kroupami, je dostat ho pod střechu. Ve městě je to samozřejmě složitější a míst v krytých parkovištích či parkovacích domech je nedostatek. Navíc to nebývá zrovna levné. V případě dlouhodobého pronájmu však získáváte jistotu, že se vašemu vozu opravdu nic nestane. Pokud ale ve vaší lokalitě není po zastřešeném stání ani památky, můžete zkusit důvěřovat předpovědím a s dostatečným předstihem využít některou z garáží obchodních center. Některá navíc nabízí prvních pár hodin zdarma, takže při troše štěstí a správném načasování vás to nebude nic stát. Na druhou stranu je vždy příjemnější zaplatit pár stovek za parkování, než tisíce za opravy.

Navíc je potřeba zdůraznit, že opravy následků krupobití nemusí být vždy stoprocentní. Pokud se na opravách šetří, nebo se nepoužijí kvalitní díly, mohou se objevit jak problémy se stavem karoserie, tak se zatékáním, vrzáním či profukováním do vozu. V neposlední řadě je pak potřeba zdůraznit snižující se hodnotu vozu, která rapidně klesá zejména při nutnosti díly lakovat. Přístrojem na zjištění tloušťky laku už je totiž dnes vybaven téměř každý autobazar.

V případě, že vás krupobití zastihne během jízdy, nezbývá než se modlit a doufat, že narazíte na most nebo viadukt, pod kterým bude možné zastavit. V případě padání větších krup, ku kterých hrozí opravdu vysoké riziko poškození nebo zranění, se nebojte sundat z nohu z plynu, případně sjet ze silnice k odpočívadlu, čerpací stanici nebo na okresku. Riskovat se v těchto případech nevyplácí.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.