Se zaváděním technologie autonomních vozidel do praxe se po světě objevuje stále více otázek, které jsou spojeny s jejich spolehlivostí, bezpečností a dopadem na okolní provoz. Management automobilky Ford nás však zaskočil otázkou, kterou bychom rozhodně nečekali: jak ovlivní autonomní auta ceny rozvážené pizzy?
Když se řekne autonomní vozidla, většinu z nás začnou napadat otázky typu: „Jsou bezpečná? Jak budou reagovat na řidiče za volanty okolních automobilů? Kolik životů dokáží zachránit? Jak na ně zareagují pojišťovny? Opravdu dokáží omezit dopravní zácpy?" a tak bychom mohli pokračovat ještě pěknou chvíli. Automobilka Ford nás však překvapila hodně netradiční otázkou.
Na úvod bychom připomenoutříci, že někdy v únoru se automobilka Ford pochlubila spoluprací se známou společností Domino's Pizza, se kterou zkouší rozvoz pizzy po Michiganu prostřednictvím upravených autonomních vozidel Fordu Fusion, ve kterém nejspíš poznáváte evropské Mondeo.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, nicméně Jim Farley, viceprezident Fordu, k ní měl podle britského motoristického webu AutoCar řadu dalších informací. „Jen se zamyslete nad lidmi v bytovkách. Pokud v autě nebude řidič, kterým jim donese pizzu až ke dveřím, jakou slevu zákazníkům nabídnout za to, že si musí dojít pro pizzu k autonomnímu autu po svých?"
Napadlo by vás něco podobného? Nás rozhodně ne, nicméně v zahraničí to začali vehementně řešit. Autonomní vozidlo totiž nemůže až přímo k vašim dveřím, jak bývá u doručovatelů pizzy v zahraničí zvykem. Místo toho si musíte k automobilu dojít, zadat do tabletu poslední čtyři čísla telefonu ze kterého jste si objednávali a až poté pizzu dostanete.
A něco takového je samozřejmě nepříjemné, zvláště pokud bydlíte ve vyšším patře budovy bez výtahu, nebo když venku prší a je zima. V zahraničí tuto situaci přirovnávají k objednávce pizzy, kterou si vyzvednete osobně. A to je samozřejmě levnější, než v případě rozvozu. Jakou slevu by tedy společnosti měly zákazníkům nabídnout?
Ovšem to není jediný problém. Autonomní vozidla totiž budou s největší pravděpodobností naplánována ke striktnímu dodržování dopravních předpisů, takže na nějaké zastavení "na blikačkách" budeme moci zapomenout. Jak jinak ovšem tyto vozy vyřeší parkování?
A to jsme se zatím bavili jen o aspektech technologií autonomní jízdy. Pokud totiž vozy budou schopny jezdit zcela autonomně, společnosti budou šetřit i na jejich obsluze, což by mělo zákazníkům opět ušetřit pár korun. Ovšem s kým vyřídíte reklamaci v případě špatně doručené nebo vychladlé pizzy?
Že to zní jako špatný žert? Prozatím určitě, nicméně do budoucna se podobné problémy opravdu začnou řešit. A ty spojené s rozvozem pizzy budou ty nejmenší. Časem totiž vyvstanou podobné problémy v mnohem ožehavějších oblastech, ovšem na tu dobu si ještě budeme muset pár let počkat. Třeba do té doby někdo vymyslí, jaká bude ta sleva na pizzu.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?