Se zaváděním technologie autonomních vozidel do praxe se po světě objevuje stále více otázek, které jsou spojeny s jejich spolehlivostí, bezpečností a dopadem na okolní provoz. Management automobilky Ford nás však zaskočil otázkou, kterou bychom rozhodně nečekali: jak ovlivní autonomní auta ceny rozvážené pizzy?
Když se řekne autonomní vozidla, většinu z nás začnou napadat otázky typu: „Jsou bezpečná? Jak budou reagovat na řidiče za volanty okolních automobilů? Kolik životů dokáží zachránit? Jak na ně zareagují pojišťovny? Opravdu dokáží omezit dopravní zácpy?" a tak bychom mohli pokračovat ještě pěknou chvíli. Automobilka Ford nás však překvapila hodně netradiční otázkou.
Na úvod bychom připomenoutříci, že někdy v únoru se automobilka Ford pochlubila spoluprací se známou společností Domino's Pizza, se kterou zkouší rozvoz pizzy po Michiganu prostřednictvím upravených autonomních vozidel Fordu Fusion, ve kterém nejspíš poznáváte evropské Mondeo.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, nicméně Jim Farley, viceprezident Fordu, k ní měl podle britského motoristického webu AutoCar řadu dalších informací. „Jen se zamyslete nad lidmi v bytovkách. Pokud v autě nebude řidič, kterým jim donese pizzu až ke dveřím, jakou slevu zákazníkům nabídnout za to, že si musí dojít pro pizzu k autonomnímu autu po svých?"
Napadlo by vás něco podobného? Nás rozhodně ne, nicméně v zahraničí to začali vehementně řešit. Autonomní vozidlo totiž nemůže až přímo k vašim dveřím, jak bývá u doručovatelů pizzy v zahraničí zvykem. Místo toho si musíte k automobilu dojít, zadat do tabletu poslední čtyři čísla telefonu ze kterého jste si objednávali a až poté pizzu dostanete.
A něco takového je samozřejmě nepříjemné, zvláště pokud bydlíte ve vyšším patře budovy bez výtahu, nebo když venku prší a je zima. V zahraničí tuto situaci přirovnávají k objednávce pizzy, kterou si vyzvednete osobně. A to je samozřejmě levnější, než v případě rozvozu. Jakou slevu by tedy společnosti měly zákazníkům nabídnout?
Ovšem to není jediný problém. Autonomní vozidla totiž budou s největší pravděpodobností naplánována ke striktnímu dodržování dopravních předpisů, takže na nějaké zastavení "na blikačkách" budeme moci zapomenout. Jak jinak ovšem tyto vozy vyřeší parkování?
A to jsme se zatím bavili jen o aspektech technologií autonomní jízdy. Pokud totiž vozy budou schopny jezdit zcela autonomně, společnosti budou šetřit i na jejich obsluze, což by mělo zákazníkům opět ušetřit pár korun. Ovšem s kým vyřídíte reklamaci v případě špatně doručené nebo vychladlé pizzy?
Že to zní jako špatný žert? Prozatím určitě, nicméně do budoucna se podobné problémy opravdu začnou řešit. A ty spojené s rozvozem pizzy budou ty nejmenší. Časem totiž vyvstanou podobné problémy v mnohem ožehavějších oblastech, ovšem na tu dobu si ještě budeme muset pár let počkat. Třeba do té doby někdo vymyslí, jaká bude ta sleva na pizzu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.