Se zaváděním technologie autonomních vozidel do praxe se po světě objevuje stále více otázek, které jsou spojeny s jejich spolehlivostí, bezpečností a dopadem na okolní provoz. Management automobilky Ford nás však zaskočil otázkou, kterou bychom rozhodně nečekali: jak ovlivní autonomní auta ceny rozvážené pizzy?
Když se řekne autonomní vozidla, většinu z nás začnou napadat otázky typu: „Jsou bezpečná? Jak budou reagovat na řidiče za volanty okolních automobilů? Kolik životů dokáží zachránit? Jak na ně zareagují pojišťovny? Opravdu dokáží omezit dopravní zácpy?" a tak bychom mohli pokračovat ještě pěknou chvíli. Automobilka Ford nás však překvapila hodně netradiční otázkou.
Na úvod bychom připomenoutříci, že někdy v únoru se automobilka Ford pochlubila spoluprací se známou společností Domino's Pizza, se kterou zkouší rozvoz pizzy po Michiganu prostřednictvím upravených autonomních vozidel Fordu Fusion, ve kterém nejspíš poznáváte evropské Mondeo.
Na první pohled to může znít jako bezvýznamná zpráva, nicméně Jim Farley, viceprezident Fordu, k ní měl podle britského motoristického webu AutoCar řadu dalších informací. „Jen se zamyslete nad lidmi v bytovkách. Pokud v autě nebude řidič, kterým jim donese pizzu až ke dveřím, jakou slevu zákazníkům nabídnout za to, že si musí dojít pro pizzu k autonomnímu autu po svých?"
Napadlo by vás něco podobného? Nás rozhodně ne, nicméně v zahraničí to začali vehementně řešit. Autonomní vozidlo totiž nemůže až přímo k vašim dveřím, jak bývá u doručovatelů pizzy v zahraničí zvykem. Místo toho si musíte k automobilu dojít, zadat do tabletu poslední čtyři čísla telefonu ze kterého jste si objednávali a až poté pizzu dostanete.
A něco takového je samozřejmě nepříjemné, zvláště pokud bydlíte ve vyšším patře budovy bez výtahu, nebo když venku prší a je zima. V zahraničí tuto situaci přirovnávají k objednávce pizzy, kterou si vyzvednete osobně. A to je samozřejmě levnější, než v případě rozvozu. Jakou slevu by tedy společnosti měly zákazníkům nabídnout?
Ovšem to není jediný problém. Autonomní vozidla totiž budou s největší pravděpodobností naplánována ke striktnímu dodržování dopravních předpisů, takže na nějaké zastavení "na blikačkách" budeme moci zapomenout. Jak jinak ovšem tyto vozy vyřeší parkování?
A to jsme se zatím bavili jen o aspektech technologií autonomní jízdy. Pokud totiž vozy budou schopny jezdit zcela autonomně, společnosti budou šetřit i na jejich obsluze, což by mělo zákazníkům opět ušetřit pár korun. Ovšem s kým vyřídíte reklamaci v případě špatně doručené nebo vychladlé pizzy?
Že to zní jako špatný žert? Prozatím určitě, nicméně do budoucna se podobné problémy opravdu začnou řešit. A ty spojené s rozvozem pizzy budou ty nejmenší. Časem totiž vyvstanou podobné problémy v mnohem ožehavějších oblastech, ovšem na tu dobu si ještě budeme muset pár let počkat. Třeba do té doby někdo vymyslí, jaká bude ta sleva na pizzu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.