Budování dálnice a jejich nájezdů či sjezdů je většinou úkolem státu, který má k těmto úkonům vyhrazené pracovníky a najímá si specializované společnosti. V americkém státě New York se však jeden podnikavec, kterému se vláda snaží sebrat živobytí, rozhodl přivést si zákazníky z dálnice svépomocí. Kousek od jeho obchodu totiž vzniká něco, co by se brzy mohlo stát novým sjezdem z dálnice.
Celý spor má poměrně hluboké kořeny, které se datují dokonce o několik století zpět, kdy osadníci z Evropy začali vytlačovat původní obyvatele Ameriky z jejich území a následně jim vytvářeli různé rezervace. Ty se měly stát de-facto jakousi autonomní oblastní, ve které mají platit vlastní pravidla i zákony. Navíc jsou některé rezervace zbaveny určitých povinností, nicméně řada z těchto rezervací se stále potýká s problémy v jednání s federální vládou a jejími institucemi.
A v podobné situaci se ocitl i Eric White, který je původem Seneka - tedy příslušník jednoho z kmene původních obyvatel Severní Ameriky, který nyní sídlí v Kanadě (poblíž města Brantford) a v USA - převážně v rezervaci u Buffala v New Yorku a Oklahomě.
White se dostal do střetu s vládou poté, co byl obviněn u úniku na daních z prodeje cigaret ve svém obchodě, který leží kousek od dálnice New York State Thruway. Ta prochází téměř celým státem New York a v tomto konkrétním úseku prochází i územím náležícím Senekům. Senekové jsou však obchodem s cigaretami známí a neměli by z jejich výroby a prodeje odvádět daně.
Podle soudu má White uhradit pokutu za prodej nezdaněných cigaret ve výši 2.4 milionu dolarů, což je cca 49 milionů korun. My americké daňová zákony neznáme, nicméně z článku uveřejněného na webu Jalopnik je jasné, že náklad nezdaněných cigaret měl být zadržen mimo území rezervace. Wite se ovšem brání, že se jednalo pouze o převoz cigaret z jiné rezervace do jeho obchodu.
White ve své obhajobě navíc uvedl ještě několik pádných argumentů, včetně ilegálního postupu policie při prohledávání nákladu a porušení dodatku ústavy. Soud však jeho obhajobu v 50-stránkovém rozsudku odmítl a trvá na úhradě pokuty.
White se tak zřejmě rozhodl, že jako protest proti postupu úřadů si vybuduje speciální sjezd z dálnice, po kterém budou moci lidé sjet přímo k jeho obchodu, kde kromě cigaret bez daně prodává i pohonné hmoty zbavené daně. Těžko říct, zda si chce White jen vydělat na splacení pokuty, nebo chce zákonodárcům naznačit, že pokud oni chtějí hrát podle svých pravidel, on udělá totéž.
Televizní stanice WGRZ, která případ monitoruje, zatím pořídila snímky buldozeru, který vyrovnává navezenou zeminu a pomalu se přibližuje k okraji dálnice. Zda se bude opravdu jednat o nájezd ze státní dálnice do prodejny na území rezervace, kde platí jiná pravidla, je zatím nejisté. Vše tomu ale nahrává
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?