Pneumatiky plněné betonem? Ruský nápad je skutečný Rock'n Roll, jen moc nefunguje

Pneumatiky plněné betonem se v praxi příliš neosvědčily
Pneumatiky plněné betonem se v praxi příliš neosvědčily, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. dubna 2018 14:14
Sdílej:

Většina z nás plní pneumatiky vzduchem, někteří využívají plnění dusíkem. V Rusku však přišli s pořádně šíleným nápadem - naplnit pneumatiky betonem. Jako testovací stroj pak posloužila léty prověřená Lada, která i přes pár potíží nakonec tenhle pokus přežila.

Nemusí se to zdát, ale pneumatiky neustále procházejí vývojem, díky kterému jsou naše silnice stále bezpečnější. Většina výrobců však neustále počítá s tím, že pneumatiky zůstanou plněné vzduchem. Ruský Youtuber však dostal šílený nápad - co takhle zkusit pneumatiky naplnit betonem?

Co ruského YouTubera k tomuhle nápadu vedlo bohužel netušíme, nicméně jediným pozitivním důsledkem tohoto kroku, který nás napadá, by mohla být mechanická odolnost. Na druhou stranu - nárůst hmotnosti musí být výrazný, což musí nevyhnutelně ovlivnit jízdní vlastnosti.

Nepředbíhejme však a pojďme se na na celou situaci podívat. Nejdříve bylo potřeba nazout pneumatiky na ráfky a následně do nich vyříznout díru, kterou se beton dovnitř nalil. Po naplnění následovalo zrání betonu a poté mohly jít pneumatiky na testovací vůz, kterým nebylo nic jiného než Lada.

Ještě před nazutím však došlo na převážení, které ukázalo, že kola váží téměř 50 kilogramů! Váhu standardních pneumatik Lady bohužel neznáme, ovšem pochybujeme, že by překročily váhu 15 -20 kilogramů. Ostatně váha pneumatik také poměrně výrazně zkomplikovala celý proces obouvání automobilu.

Jakmile byla všechna kola namontována, mohlo se jít na zkušební jízdu. Hlavní aktér se o kvalitě příliš nerozpovídal, nicméně z videa jsou patrné různé rázy a vibrace pneumatik, což klidnému svezení zrovna nenahrává. Ovladatelnost však neměla být úplně špatná, až na brzdění. Když se totiž řidič pokusil prudce zabrzdit, auto pokračovalo stejnou rychlostí dál.

A není se čemu divit, betonové pneumatiky totiž zvyšují neodpruženou hmotnost, což ničí podvozek jako takový, a navíc díky své váze nabírají mnohem větší setrvačnost, takže brzdy se musejí poprat s mnohanásobně většími silami, než s jakými pracují běžně.

Celý experiment však skončil možná poněkud předčasně. Beton na zadních zadních pneumatikách, tedy poháněných, se totiž začal drolit a vypadávat skrze plnící otvor. Beton pravděpodobně nebyl dostatečně ztuhlý a dobře mu rozhodně neudělal ani rázy při zatáčení se zavařeným diferenciálem.

Ruský YouTuber si však vyzkoušel hned dvě věci, kterými se může pochlubit jen málokdo. Vyzkoušel si totiž řídit ve stylu Flintstoneových a navíc měl na autě skutečně "Rolling Stones"

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.