Pneumatiky plněné betonem? Ruský nápad je skutečný Rock'n Roll, jen moc nefunguje

Pneumatiky plněné betonem se v praxi příliš neosvědčily
Pneumatiky plněné betonem se v praxi příliš neosvědčily, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. dubna 2018 14:14
Sdílej:

Většina z nás plní pneumatiky vzduchem, někteří využívají plnění dusíkem. V Rusku však přišli s pořádně šíleným nápadem - naplnit pneumatiky betonem. Jako testovací stroj pak posloužila léty prověřená Lada, která i přes pár potíží nakonec tenhle pokus přežila.

Nemusí se to zdát, ale pneumatiky neustále procházejí vývojem, díky kterému jsou naše silnice stále bezpečnější. Většina výrobců však neustále počítá s tím, že pneumatiky zůstanou plněné vzduchem. Ruský Youtuber však dostal šílený nápad - co takhle zkusit pneumatiky naplnit betonem?

Co ruského YouTubera k tomuhle nápadu vedlo bohužel netušíme, nicméně jediným pozitivním důsledkem tohoto kroku, který nás napadá, by mohla být mechanická odolnost. Na druhou stranu - nárůst hmotnosti musí být výrazný, což musí nevyhnutelně ovlivnit jízdní vlastnosti.

Nepředbíhejme však a pojďme se na na celou situaci podívat. Nejdříve bylo potřeba nazout pneumatiky na ráfky a následně do nich vyříznout díru, kterou se beton dovnitř nalil. Po naplnění následovalo zrání betonu a poté mohly jít pneumatiky na testovací vůz, kterým nebylo nic jiného než Lada.

Ještě před nazutím však došlo na převážení, které ukázalo, že kola váží téměř 50 kilogramů! Váhu standardních pneumatik Lady bohužel neznáme, ovšem pochybujeme, že by překročily váhu 15 -20 kilogramů. Ostatně váha pneumatik také poměrně výrazně zkomplikovala celý proces obouvání automobilu.

Jakmile byla všechna kola namontována, mohlo se jít na zkušební jízdu. Hlavní aktér se o kvalitě příliš nerozpovídal, nicméně z videa jsou patrné různé rázy a vibrace pneumatik, což klidnému svezení zrovna nenahrává. Ovladatelnost však neměla být úplně špatná, až na brzdění. Když se totiž řidič pokusil prudce zabrzdit, auto pokračovalo stejnou rychlostí dál.

A není se čemu divit, betonové pneumatiky totiž zvyšují neodpruženou hmotnost, což ničí podvozek jako takový, a navíc díky své váze nabírají mnohem větší setrvačnost, takže brzdy se musejí poprat s mnohanásobně většími silami, než s jakými pracují běžně.

Celý experiment však skončil možná poněkud předčasně. Beton na zadních zadních pneumatikách, tedy poháněných, se totiž začal drolit a vypadávat skrze plnící otvor. Beton pravděpodobně nebyl dostatečně ztuhlý a dobře mu rozhodně neudělal ani rázy při zatáčení se zavařeným diferenciálem.

Ruský YouTuber si však vyzkoušel hned dvě věci, kterými se může pochlubit jen málokdo. Vyzkoušel si totiž řídit ve stylu Flintstoneových a navíc měl na autě skutečně "Rolling Stones"

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?