Automobilku Bentley si většina z nás spojuje spíše s komfortem, luxusem a vytříbenými materiály, ovšem Bentley se chce z této škatulky evidentně vymanit a rádo by si přisadilo i v historii motorsportu. A k tomuhle účelu si vybralo poněkud překvapivý stroj: obrovské, luxusní a prémiové SUV Bentley Bentayga.
Vůz na snímcích vypadá na první pohled jako klasické Bentley Bentayga, nicméně bližší pohled odhalí závodní sedačky Sparco a v pozadí vykukuje i bezpečnostní rám. S tímhle strojem se totiž závodní jezdec Rhys Millen pokusí vytvořit nový časový rekord během slavného závodu do vrchu Pikes Peak.
Při volbě jezdce nemohlo Bentley zvolit lépe. Jméno Millen totiž na vrcholu Pikes Peak rezonuje již celá desetiletí, neboť Rob Millen, otec Rhyse, zde za volantem vozů Toyota vytvořil hned pět rekordů. Rhys rodinnou tradici následuje a do historie Pikes Peak se zapsal zatím dvakrát. V roce 2012 za volantem Hyundai a v roce 2015 za volantem elektrického prototypu. A tento rok se o to pokusí za volantem Bentley.
Jak už první pohled napovídá, tohle Bentley Bentayga bude s největší pravděpodobností zcela v základu. Pod kapotou tedy očekáváme stejný 6.0 litrový motor twin-turbo W12, který v produkčních modelech generuje výkon 608 koní a 900 Nm točivého momentu. Vůz dostane zřejmě i stejný elektronicky ovládaný podvozek a na kolech jsou nazuty produkční pneumatiky Pirelli. Je tedy jasné, že vůz bude závodit v tzv. Production Class, tedy skupině produkčních vozů.
Aby se však vůz mohl závodů zúčastnit, bylo potřeba provést pár bezpečnostních úprav. Vůz tedy dostal závodní sedačky s vícebodovými pásy, bezpečnostní rám a hasící systém. Kromě toho se ještě oddělení Bentley Motorsport rozhodlo nadělit vozu výfukový systém Akrapovic a karbonový aerodynamický kit. Kromě těchto drobností, a poněkud výrazného žluto-zeleného laku, je však vůz v základu.
„Příležitost závodit s Bentley na závodech do vrchu Pikes Peak jsem si prostě nemohl nechat ujít," prohlásil Rhys. „Minulý měsíc jsem navštívil továrnu automobilky v Crewe (Anglie) a byl jsme ohromen dovednostmi, které se uplatňují během výroby těchto vozů. Měl jsem také první možnost svézt se upraveným závodním speciálem, jehož výkon mě naprosto ohromil. Už se nemohu dočkat příprav na závod a doufám, že během závodu samotného získám s Bentley nový rekordní čas v segmentu SUV."
Aby Rhys Millen skutečně zlomil traťový rekord v segmentu produkčních SUV, bude muset dosáhnout průměrné rychlosti více jak 96.5 km/h a cílovou pásku bude muset překonat v čase nižším než 12:35.61. Ten v roce 2014 stanovil Paul Dallenbach, který seděl za volantem Range Roveru Sport. Tou dobou se však ještě nevyráběl speciál SVR, který by se nyní mohl závodu také zúčastnit.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?