Modely, které patří do segmentu full-size SUV, mají své fanoušky nejen mezi americkými řidiči. Uživatelé těchto aut si samozřejmě pochvalují prostornost kabiny, jíž může konkurovat pouze segment vanů, ovšem zde se počítá i ložný prostor a možnost táhnout velké lodě. Tady je výběr nejzajímavějších velkých SUV.
Lexus LX 570
Největší SUV v nabídce Lexusu se objevilo na trhu v roce 1996. V té době byl vůz po konstrukční stránce dvojče modelu Land Cruiser. V současné době se prodává od základu nově projektovaná třetí generace, která nemá v rodině Toyoty žádný vzor. Aktuální model debutoval v roce 2007 a v letech 2010, 2012 a 2015 prošel dalšími facelifty. Jeho ceny na americkém trhu začínají v přepočtu na 1,7 milionu Kč.
Vůz pohání motor V8 o objemu 5,7 litru a výkonu 383 koní. Pohon čtyř kol zajišťuje automatická, elektronicky řízená osmistupňová rychlostní skříň. Pohonná jednotka je vybavena diferenciálem typu Torsen s omezením prokluzu s uzávěrkou.
Na seznamu vybavení tohoto luxusního SUV je mimo jiné centrálně umístěná multimediální 12palcová obrazovka. Systém se aktivuje hlasem a pomáhá nalézt zajímavá místa na trase, ale i aktuální informace o hustotě provozu, počasí a cenách pohonných hmot. Na města se navíc můžete podívat v 3D zobrazení. Řidič také může využít barevný Head-Up displej.
Fungování audiosystému má na starosti technologie, kterou vypracovala firma Mark Levinson. Jedná se o soustavu 19 reproduktorů v uspořádání 7.1 o výkonu 450 wattů, kterou odborníci z Mark Levinson vyladili tak, aby co nejlépe vyhovovala akustice vozidla. Doplňuje jej zábavní systém se dvěma monitory, ke kterému lze připojit externí zařízení, jako například herní konzoli, případně využít vestavěný DVD/CD přehrávač.
Cadillac Escalade
Jedná se o jeden z nejcharakterističtějších velkých SUV, které se pro americký trh vyrábějí. Automobil se objevil v roce 1998 jako reakce na modely japonských a německých výrobců. Od roku 2014 se v autosalonech prezentuje již čtvrtá generace tohoto modelu.
V ceníku je uveden pouze jeden motor. Jednotka V8 má objem 6,2 litru a výkon 420 koní. V závislosti na verzi modelu se pohon přenáší na dvě nebo čtyři kola, a to pomocí desetistupňové automatické převodovky. Za bezpečnost zodpovídá systém Magnetic Ride Control, jenž monitoruje cestu tisíckrát za sekundu a automaticky přizpůsobuje práci pohonu stavu vozovky a počasí.
Interiér vozu pojme až osm osob. Dvě přední řady sedadel jsou vyhřívané, přední křesla navíc i chlazená. Na seznamu je také systém Bose s 16 reproduktory, přičemž kvalitu zvuku ještě vylepšují speciální akustické sklo v přední části auta a trojnásobně utěsněné dveře, ale i aktivní redukce hluku – podle výrobce se jedná o nejtišší interiér Escalade vůbec.
Mezi nejzajímavějšími systémy, které vůz nabízí, najdeme i automatický parkovací asistent, obraz z couvací kamery zobrazený na zpětném zrcátku, které při couvání plní roli displeje, a také multimediální systém s dotykovou obrazovkou.
Seznam bezpečnostních systémů je rovněž dlouhý. Je mezi nimi i asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, asistent varování před kolizí a Surround Vision, který umožňuje pozorovat okolí z ptačí perspektivy.
Ceny tohoto Cadillaca v USA začínají na cca 1,5 milionu korun
Toyota Sequoia
Zapomenout nesmíme ani na jednu z největších osobních Toyot na trhu. Americká motoristická média zdůrazňují, že se Sequoia ve srovnání s jinými velkými SUV vyznačuje nízkou startovní cenou. Ceny tohoto modelu totiž pohybují v přepočtu okolo milionu korun. Model je na trhu od roku 2010 a nabízejí jej autosalony v Severní Americe a na Blízkém východě. V současné době se jedná o druhou generaci vozu.
Pod maskou SUV se skrývá motor V8 o objemu 5,7 litru, jenž vyvíjí výkon 381 koní. Náhon na dvě nebo čtyři kola přenáší šestistupňová, elektronicky řízená automatická převodovka, která umožňuje rovněž sekvenční výběr převodů. Pohon byl navíc vybaven režimem TOW/HAUL, jenž usnadňuje tažení těžkých nákladů obtížným terénem, a adaptační zavěšení s možností ruční úpravy výšky zadní nápravy podle zátěže. Nutno dodat, že pohonná soustava tohoto modelu dostala certifikát „Ultra Low Emission Vehicle II”, který v některých zemích umožňuje získat zvýhodnění vzhledem k velmi nízké emisi zplodin.
Automobil lze vybavit vytápěnými a větranými sedadly, v interiéru se najde místo pro osm cestujících. Auto má klimatizaci, kterou je možné řídit pomocí rozšířeného hlavního panelu také ze zadního sedadla. Návrháři nezapomněli ani na potřeby uživatelů mobilních telefonů a tabletů: automobil je vybaven řadou elektrických 12V zásuvek, přičemž multimediální systém poskytuje také zásuvku se střídavým proudem.
Na seznamu výbavy pak najdeme systémy Toyota Safety Sense, tedy systém, který předchází srážce s jiným vozem nebo chodcem, obsahující automatické nouzové brždění, systém varování před neúmyslnou změnou jízdního pruhu, aktivní tempomat a automatická dálková světla, která se sama přepínají na potkávací, aby neoslepila jiné řidiče.
Multimediální systém nabízí integrovanou navigaci a přístup k řadě užitečných aplikací, které usnadňují připojení se k sociálním sítím a informačním portálům, ba dokonce umožňují sledovat údaje o počasí v reálném čase. Cestování v zadních řadách mimo to zpříjemní Blu-ray přehrávač s devítipalcovým displejem.
Chevrolet Tahoe
Model Tahoe je na trhu od roku 1995. V současné době sjíždí z výrobní linky již čtvrtá generace tohoto vozu, která si svůj debut odbyla v roce 2015. Ceny auta na americkém trhu startují na 1,3 milionu Kč.
V nabídce najdeme dva motory V8. Jednotka o objemu 5,3 litru poskytuje výkon dosahující 355 koní, zatímco 6,2 litrový motor má výkon 420 koňských sil. Hnací síla se přenáší pomocí šestistupňové automatické převodovky, která umožňuje i ruční řazení rychlostí a režim tažení těžkých nákladů. Automobil je mimo to vybaven uzávěrkou zadního diferenciálu.
Tahoe se může pochlubit couvací kamerou, jejíž obraz se přenáší na centrální obrazovku, a dále čidly usnadňujícími parkování a monitorování okolí v okamžicích, kdy se auto zařazuje do provozu. Další položkou na seznamu výbavy je i monitorování bočních zón a alarm upozorňující na nezamýšlenou změnu jízdního pruhu, a také systém automatického brzdění, který funguje do rychlosti 50 mil za hodinu. Inženýři Chevroletu vybavili toto SUV vibrujícím sedadlem řidiče – systém se spustí, pokud některé z čidel odhalí, že hrozí nebezpečí kolize.
V osmimístné kabině najdeme mimo jiné centrální displej, jehož úhlopříčka má osm palců, umožňující kompletní konfiguraci zobrazovaných informací. Řidič může navíc využít i Head-Up displej. Spolujezdci cestující na zadních sedadlech mají k dispozici zábavní systém vybavený Blue-ray přehrávačem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.