Před 30 lety byla na trh uvedena první generace modelu California. Tím začal jedinečný úspěšný příběh. Volkswagen Užitkové vozy nyní oslavuje kulaté narozeniny ikony mezi kempovacími vozy na veletrhu Techno Classica v Essenu (21. až 25. března). Motto: „DOMOV NA CESTÁCH“. Jednou z nejvýznamnějších událostí veletrhu je prezentace první generace modelu T3 California z roku 1988.
California je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, vyjádřením aktivního přístupu k životu, touhy po svobodě. Dosud bylo prodáno 157 500 vozů California čtyř generací. Současný model spojuje s první generací T3 jeden důležitý detail: výklopná střecha. Stan o výšce téměř dva metry. Cestovatelé v modelu California již nepotřebují nic dalšího k tomu, aby mohli kdekoliv na světě prohlásit: „Domov je tam, kde zaparkujeme naše vozidlo.“
Ohlédnutí – historie modelu California
Příběh modelu California začal v roce 1988 speciální kempovací verzí na základě modelové řady T3. Koncem léta 1988 byl na výstavě Caravan Salon v Essenu představen první model California. V tomto roce doprovázela světoběžníky z rádia Whitney Houston se svým hitem „One Moment in Time“ a Tom Cruise exceloval společně s Dustinem Hoffmanem ve filmu „Rain Man“. V Německu byl kancléřem Helmut Kohl a v USA prezidentem Ronald Reagan.
Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená „Marsala“. Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. Kempovací vůz stál 39 900 DM. Atraktivní cena, důmyslné prvky výbavy a nezničitelná technika Transporteru učinily z modelu California přes noc bestseller. V prvním roce bylo prodáno 5 000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22 000 řidičů.
Generační obměna z T3 na T4 v srpnu 1990 byla spojena s technickou revolucí. Po čtyřech desetiletích pohonu zadních kol plochými čtyřválci obrátili odborníci na užitkové vozy Volkswagen všechno vzhůru nohama: motor umístili dopředu, kde poháněl kola přední nápravy. Tím se změnilo všechno - design, podvozek, motory i nabídka prostoru. Zejména vzadu bylo nyní mnohem více místa. A to bylo něco, co dokázal model California T4, představený v roce 1990, využít dokonaleji než jakékoli jiné kempovací vozidlo té doby. Reklamní slogan v době uvedení na trh zněl: „Hotel California. Tiché místo, komfortní vybavení, panoramatický výhled.“ v narážce na skladbu od skupiny Eagles a hotel ve městě West Hollywood, o němž se v této písni zpívá. Stejně jako „Hotel California“ byl i model California T4 hitem. Do roku 2003 bylo prodáno 39 000 vozů.
Kultovní postavení – California T6, brána do budoucnosti
S generací T5 následovala nová dimenze komfortu v segmentu kompaktních kempovacích vozů. I tento model California však zůstal věrný inovativnímu prostorovému konceptu první generace. Do roku 2015 se pro model California T5, který se již dávno stal nejúspěšnějším kempovacím vozem ve své třídě, rozhodlo 55 000 motoristů. Ještě v roce 2015 následovala California T6. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Také tato generace modelu California se stala bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15 155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.
Pro vozy California platí, že se z nich nikdy nestaly běžné ojeté vozy. Místo toho dozrály v klasické automobily své doby. V Německu jsou první vozy California T3 již oficiálně považovány za „klasické vozy“ s příponou „H“ na registrační značce. I následující generace mají dobré vyhlídky na zařazení do síně slávy klasických vozidel, protože již dnes mají všechny vozy California – ať z roku 1988, nebo z roku 2018 – kultovní postavení. A to je nadčasové.
Pokud návštěvníkům při pohledu do kuchyňky vozu California T3 vystaveného na veletrhu Techno Classica náhodou vyhládne, jsou v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy v hale 7.0 v dobrých rukách, protože se v ní podávají legendární currywursty z nabídky Originálních dílů Volkswagen©. V Essenu je vystaven rovněž Transporter „Becks Bulli“ z roku 1963, v němž si mohou návštěvníci veletrhu dopřát vhodný nápoj k zapití „Originálního dílu Volkswagen©“.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?