Před 30 lety byla na trh uvedena první generace modelu California. Tím začal jedinečný úspěšný příběh. Volkswagen Užitkové vozy nyní oslavuje kulaté narozeniny ikony mezi kempovacími vozy na veletrhu Techno Classica v Essenu (21. až 25. března). Motto: „DOMOV NA CESTÁCH“. Jednou z nejvýznamnějších událostí veletrhu je prezentace první generace modelu T3 California z roku 1988.
California je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, vyjádřením aktivního přístupu k životu, touhy po svobodě. Dosud bylo prodáno 157 500 vozů California čtyř generací. Současný model spojuje s první generací T3 jeden důležitý detail: výklopná střecha. Stan o výšce téměř dva metry. Cestovatelé v modelu California již nepotřebují nic dalšího k tomu, aby mohli kdekoliv na světě prohlásit: „Domov je tam, kde zaparkujeme naše vozidlo.“
Ohlédnutí – historie modelu California
Příběh modelu California začal v roce 1988 speciální kempovací verzí na základě modelové řady T3. Koncem léta 1988 byl na výstavě Caravan Salon v Essenu představen první model California. V tomto roce doprovázela světoběžníky z rádia Whitney Houston se svým hitem „One Moment in Time“ a Tom Cruise exceloval společně s Dustinem Hoffmanem ve filmu „Rain Man“. V Německu byl kancléřem Helmut Kohl a v USA prezidentem Ronald Reagan.
Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená „Marsala“. Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. Kempovací vůz stál 39 900 DM. Atraktivní cena, důmyslné prvky výbavy a nezničitelná technika Transporteru učinily z modelu California přes noc bestseller. V prvním roce bylo prodáno 5 000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22 000 řidičů.
Generační obměna z T3 na T4 v srpnu 1990 byla spojena s technickou revolucí. Po čtyřech desetiletích pohonu zadních kol plochými čtyřválci obrátili odborníci na užitkové vozy Volkswagen všechno vzhůru nohama: motor umístili dopředu, kde poháněl kola přední nápravy. Tím se změnilo všechno - design, podvozek, motory i nabídka prostoru. Zejména vzadu bylo nyní mnohem více místa. A to bylo něco, co dokázal model California T4, představený v roce 1990, využít dokonaleji než jakékoli jiné kempovací vozidlo té doby. Reklamní slogan v době uvedení na trh zněl: „Hotel California. Tiché místo, komfortní vybavení, panoramatický výhled.“ v narážce na skladbu od skupiny Eagles a hotel ve městě West Hollywood, o němž se v této písni zpívá. Stejně jako „Hotel California“ byl i model California T4 hitem. Do roku 2003 bylo prodáno 39 000 vozů.
Kultovní postavení – California T6, brána do budoucnosti
S generací T5 následovala nová dimenze komfortu v segmentu kompaktních kempovacích vozů. I tento model California však zůstal věrný inovativnímu prostorovému konceptu první generace. Do roku 2015 se pro model California T5, který se již dávno stal nejúspěšnějším kempovacím vozem ve své třídě, rozhodlo 55 000 motoristů. Ještě v roce 2015 následovala California T6. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Také tato generace modelu California se stala bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15 155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.
Pro vozy California platí, že se z nich nikdy nestaly běžné ojeté vozy. Místo toho dozrály v klasické automobily své doby. V Německu jsou první vozy California T3 již oficiálně považovány za „klasické vozy“ s příponou „H“ na registrační značce. I následující generace mají dobré vyhlídky na zařazení do síně slávy klasických vozidel, protože již dnes mají všechny vozy California – ať z roku 1988, nebo z roku 2018 – kultovní postavení. A to je nadčasové.
Pokud návštěvníkům při pohledu do kuchyňky vozu California T3 vystaveného na veletrhu Techno Classica náhodou vyhládne, jsou v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy v hale 7.0 v dobrých rukách, protože se v ní podávají legendární currywursty z nabídky Originálních dílů Volkswagen©. V Essenu je vystaven rovněž Transporter „Becks Bulli“ z roku 1963, v němž si mohou návštěvníci veletrhu dopřát vhodný nápoj k zapití „Originálního dílu Volkswagen©“.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.