Před 30 lety byla na trh uvedena první generace modelu California. Tím začal jedinečný úspěšný příběh. Volkswagen Užitkové vozy nyní oslavuje kulaté narozeniny ikony mezi kempovacími vozy na veletrhu Techno Classica v Essenu (21. až 25. března). Motto: „DOMOV NA CESTÁCH“. Jednou z nejvýznamnějších událostí veletrhu je prezentace první generace modelu T3 California z roku 1988.
California je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, vyjádřením aktivního přístupu k životu, touhy po svobodě. Dosud bylo prodáno 157 500 vozů California čtyř generací. Současný model spojuje s první generací T3 jeden důležitý detail: výklopná střecha. Stan o výšce téměř dva metry. Cestovatelé v modelu California již nepotřebují nic dalšího k tomu, aby mohli kdekoliv na světě prohlásit: „Domov je tam, kde zaparkujeme naše vozidlo.“
Ohlédnutí – historie modelu California
Příběh modelu California začal v roce 1988 speciální kempovací verzí na základě modelové řady T3. Koncem léta 1988 byl na výstavě Caravan Salon v Essenu představen první model California. V tomto roce doprovázela světoběžníky z rádia Whitney Houston se svým hitem „One Moment in Time“ a Tom Cruise exceloval společně s Dustinem Hoffmanem ve filmu „Rain Man“. V Německu byl kancléřem Helmut Kohl a v USA prezidentem Ronald Reagan.
Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená „Marsala“. Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. Kempovací vůz stál 39 900 DM. Atraktivní cena, důmyslné prvky výbavy a nezničitelná technika Transporteru učinily z modelu California přes noc bestseller. V prvním roce bylo prodáno 5 000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22 000 řidičů.
Generační obměna z T3 na T4 v srpnu 1990 byla spojena s technickou revolucí. Po čtyřech desetiletích pohonu zadních kol plochými čtyřválci obrátili odborníci na užitkové vozy Volkswagen všechno vzhůru nohama: motor umístili dopředu, kde poháněl kola přední nápravy. Tím se změnilo všechno - design, podvozek, motory i nabídka prostoru. Zejména vzadu bylo nyní mnohem více místa. A to bylo něco, co dokázal model California T4, představený v roce 1990, využít dokonaleji než jakékoli jiné kempovací vozidlo té doby. Reklamní slogan v době uvedení na trh zněl: „Hotel California. Tiché místo, komfortní vybavení, panoramatický výhled.“ v narážce na skladbu od skupiny Eagles a hotel ve městě West Hollywood, o němž se v této písni zpívá. Stejně jako „Hotel California“ byl i model California T4 hitem. Do roku 2003 bylo prodáno 39 000 vozů.
Kultovní postavení – California T6, brána do budoucnosti
S generací T5 následovala nová dimenze komfortu v segmentu kompaktních kempovacích vozů. I tento model California však zůstal věrný inovativnímu prostorovému konceptu první generace. Do roku 2015 se pro model California T5, který se již dávno stal nejúspěšnějším kempovacím vozem ve své třídě, rozhodlo 55 000 motoristů. Ještě v roce 2015 následovala California T6. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Také tato generace modelu California se stala bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15 155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.
Pro vozy California platí, že se z nich nikdy nestaly běžné ojeté vozy. Místo toho dozrály v klasické automobily své doby. V Německu jsou první vozy California T3 již oficiálně považovány za „klasické vozy“ s příponou „H“ na registrační značce. I následující generace mají dobré vyhlídky na zařazení do síně slávy klasických vozidel, protože již dnes mají všechny vozy California – ať z roku 1988, nebo z roku 2018 – kultovní postavení. A to je nadčasové.
Pokud návštěvníkům při pohledu do kuchyňky vozu California T3 vystaveného na veletrhu Techno Classica náhodou vyhládne, jsou v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy v hale 7.0 v dobrých rukách, protože se v ní podávají legendární currywursty z nabídky Originálních dílů Volkswagen©. V Essenu je vystaven rovněž Transporter „Becks Bulli“ z roku 1963, v němž si mohou návštěvníci veletrhu dopřát vhodný nápoj k zapití „Originálního dílu Volkswagen©“.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.