Před 30 lety byla na trh uvedena první generace modelu California. Tím začal jedinečný úspěšný příběh. Volkswagen Užitkové vozy nyní oslavuje kulaté narozeniny ikony mezi kempovacími vozy na veletrhu Techno Classica v Essenu (21. až 25. března). Motto: „DOMOV NA CESTÁCH“. Jednou z nejvýznamnějších událostí veletrhu je prezentace první generace modelu T3 California z roku 1988.
California je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, vyjádřením aktivního přístupu k životu, touhy po svobodě. Dosud bylo prodáno 157 500 vozů California čtyř generací. Současný model spojuje s první generací T3 jeden důležitý detail: výklopná střecha. Stan o výšce téměř dva metry. Cestovatelé v modelu California již nepotřebují nic dalšího k tomu, aby mohli kdekoliv na světě prohlásit: „Domov je tam, kde zaparkujeme naše vozidlo.“
Ohlédnutí – historie modelu California
Příběh modelu California začal v roce 1988 speciální kempovací verzí na základě modelové řady T3. Koncem léta 1988 byl na výstavě Caravan Salon v Essenu představen první model California. V tomto roce doprovázela světoběžníky z rádia Whitney Houston se svým hitem „One Moment in Time“ a Tom Cruise exceloval společně s Dustinem Hoffmanem ve filmu „Rain Man“. V Německu byl kancléřem Helmut Kohl a v USA prezidentem Ronald Reagan.
Zákazníci si mohli objednávat první vozy California v jedné ze dvou barev: pastelově bílá nebo červená „Marsala“. Designéři interiéru projevili vytříbený vkus přehledně uspořádanou kuchyňkou v bílo-šedé barevné kombinaci. Kempovací vůz stál 39 900 DM. Atraktivní cena, důmyslné prvky výbavy a nezničitelná technika Transporteru učinily z modelu California přes noc bestseller. V prvním roce bylo prodáno 5 000 vozů. California se posléze vyvinula ze speciální edice ve vlastní modelovou řadu, byla stále oblíbenější a za pouhé tři roky si získala přízeň 22 000 řidičů.
Generační obměna z T3 na T4 v srpnu 1990 byla spojena s technickou revolucí. Po čtyřech desetiletích pohonu zadních kol plochými čtyřválci obrátili odborníci na užitkové vozy Volkswagen všechno vzhůru nohama: motor umístili dopředu, kde poháněl kola přední nápravy. Tím se změnilo všechno - design, podvozek, motory i nabídka prostoru. Zejména vzadu bylo nyní mnohem více místa. A to bylo něco, co dokázal model California T4, představený v roce 1990, využít dokonaleji než jakékoli jiné kempovací vozidlo té doby. Reklamní slogan v době uvedení na trh zněl: „Hotel California. Tiché místo, komfortní vybavení, panoramatický výhled.“ v narážce na skladbu od skupiny Eagles a hotel ve městě West Hollywood, o němž se v této písni zpívá. Stejně jako „Hotel California“ byl i model California T4 hitem. Do roku 2003 bylo prodáno 39 000 vozů.
Kultovní postavení – California T6, brána do budoucnosti
S generací T5 následovala nová dimenze komfortu v segmentu kompaktních kempovacích vozů. I tento model California však zůstal věrný inovativnímu prostorovému konceptu první generace. Do roku 2015 se pro model California T5, který se již dávno stal nejúspěšnějším kempovacím vozem ve své třídě, rozhodlo 55 000 motoristů. Ještě v roce 2015 následovala California T6. Tato generace otevřela četnými asistenčními systémy a maximální konektivitou brány do budoucnosti kempovacích vozů. Také tato generace modelu California se stala bestsellerem a v roce 2017 překonala s 15 155 vozy rekord této modelové řady v počtu registrací nových vozů v jednom roce.
Pro vozy California platí, že se z nich nikdy nestaly běžné ojeté vozy. Místo toho dozrály v klasické automobily své doby. V Německu jsou první vozy California T3 již oficiálně považovány za „klasické vozy“ s příponou „H“ na registrační značce. I následující generace mají dobré vyhlídky na zařazení do síně slávy klasických vozidel, protože již dnes mají všechny vozy California – ať z roku 1988, nebo z roku 2018 – kultovní postavení. A to je nadčasové.
Pokud návštěvníkům při pohledu do kuchyňky vozu California T3 vystaveného na veletrhu Techno Classica náhodou vyhládne, jsou v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy v hale 7.0 v dobrých rukách, protože se v ní podávají legendární currywursty z nabídky Originálních dílů Volkswagen©. V Essenu je vystaven rovněž Transporter „Becks Bulli“ z roku 1963, v němž si mohou návštěvníci veletrhu dopřát vhodný nápoj k zapití „Originálního dílu Volkswagen©“.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?