Výrobě automobilů s dřevěnou konstrukcí se dnes věnuje snad už jen britský Morgan a pár nadšenců rozesetých po celém světě. Jedním z nich je však i v Kalifornii sídlící Peter Portugal, jehož "Delfín" se dá označit za skutečné umělecké dílo. Ostatně starý Nissan z konce sedmdesátých let by pod jeho karoserií hledal jen málokdo.
The Dolphin, jak se tenhle stylový dřevěný roadster jmenuje, rozhodně není žádnou novinkou. Automobilový konstruktér Peter Morgan ho postavil již začátkem devadesátých let, ovšem od té doby si Delfín prošel mnohým. Teď ale evidentně nastal čas, aby vůbec poprvé změnil majitele.
Pojďme ale začít od začátku. Delfín, jehož design byl inspirován francouzskými roadstery ze třicátých let, jako byl například Delahayes zkonstruovaný karosárnou Figoni & Falaschi, ukrývá pod svou dřevěnou karoserií šasi z Datsunu (Nissan) 280ZX. Zajímavostí přitom je, že nová konstrukce je až o 360 kg lehčí, než původní Nissan.
Peter Portugal byl však během stavby skutečně náročný, takže ani ono šasi nezůstalo standardní a jeho přední náprava pochází z britského MGB. Samotné dřevo, ze kterého je vyrobena část konstrukce i karoserie, pak pochází z 250 let starého stromu, který spadl během bouře v roce 1981. Vzhledem k propracovanosti celého vozu pak jistě nikoho nepřekvapí, že vznikal celých 5 let.
V roce 2002 ale přišla rána - a to doslovná. Nepozorný řidič totiž přehlédl značku Stop a do stylového roadsteru tvrdě narazil. Nehoda vůz tvrdě poznamenala, ovšem možná ještě víc zdrtila samotného autora vozu. Tomu trvalo celých 10 let, než se do opravy pustil. Během roku pak ale dokázal opravit poškozenou platformu, dřevěný rám i dřevěnou karoserii. Na svých webových stránkách ale od té doby lidi žádá, aby během řízení netelefonovali.
Po svém znovuzrození byl Dolphin prezentován na řadě výstav a odvezl si řadu ocenění - a to jak z výstav automobilových, tak z výstav prezentujících práci se dřevem. Dolphin je přitom plně funkčním vozem, který na výstavy vždy cestuje po vlastní ose.
Jak už jsme výše psali, od první chvíle byl Dolphin v držení svého autora, ovšem teď evidentně přišel čas, aby majitele změnil. Podle Portugala byl vůz na jedné z výstav v minulém roce oceněn na 282 000 dolarů (8,8 mil. Kč). Prodejní cena automobilu však byla stanovena na 249 000 dolarů, tedy cca 5,1 mil. Kč. Stále to není málo, ovšem za podobnou raritu nám podobná cena přijde vcelku adekvátní.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!