Co vznikne, když zkřížíte Nissan se stromem? Delfín. A opravdu to není vtip

The Dolphin
The Dolphin, foto: Peter Portugal
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. března 2018 09:36 | akt. 14. března 2018 10:39
Sdílej:

Výrobě automobilů s dřevěnou konstrukcí se dnes věnuje snad už jen britský Morgan a pár nadšenců rozesetých po celém světě. Jedním z nich je však i v Kalifornii sídlící Peter Portugal, jehož "Delfín" se dá označit za skutečné umělecké dílo. Ostatně starý Nissan z konce sedmdesátých let by pod jeho karoserií hledal jen málokdo.

The Dolphin, jak se tenhle stylový dřevěný roadster jmenuje, rozhodně není žádnou novinkou. Automobilový konstruktér Peter Morgan ho postavil již začátkem devadesátých let, ovšem od té doby si Delfín prošel mnohým. Teď ale evidentně nastal čas, aby vůbec poprvé změnil majitele.

Pojďme ale začít od začátku. Delfín, jehož design byl inspirován francouzskými roadstery ze třicátých let, jako byl například Delahayes zkonstruovaný karosárnou Figoni & Falaschi, ukrývá pod svou dřevěnou karoserií šasi z Datsunu (Nissan) 280ZX. Zajímavostí přitom je, že nová konstrukce je až o 360 kg lehčí, než původní Nissan.

Peter Portugal byl však během stavby skutečně náročný, takže ani ono šasi nezůstalo standardní a jeho přední náprava pochází z britského MGB. Samotné dřevo, ze kterého je vyrobena část konstrukce i karoserie, pak pochází z 250 let starého stromu, který spadl během bouře v roce 1981. Vzhledem k propracovanosti celého vozu pak jistě nikoho nepřekvapí, že vznikal celých 5 let.

V roce 2002 ale přišla rána - a to doslovná. Nepozorný řidič totiž přehlédl značku Stop a do stylového roadsteru tvrdě narazil. Nehoda vůz tvrdě poznamenala, ovšem možná ještě víc zdrtila samotného autora vozu. Tomu trvalo celých 10 let, než se do opravy pustil. Během roku pak ale dokázal opravit poškozenou platformu, dřevěný rám i dřevěnou karoserii. Na svých webových stránkách ale od té doby lidi žádá, aby během řízení netelefonovali.

Po svém znovuzrození byl Dolphin prezentován na řadě výstav a odvezl si řadu ocenění - a to jak z výstav automobilových, tak z výstav prezentujících práci se dřevem. Dolphin je přitom plně funkčním vozem, který na výstavy vždy cestuje po vlastní ose.

Jak už jsme výše psali, od první chvíle byl Dolphin v držení svého autora, ovšem teď evidentně přišel čas, aby majitele změnil. Podle Portugala byl vůz na jedné z výstav v minulém roce oceněn na 282 000 dolarů (8,8 mil. Kč). Prodejní cena automobilu však byla stanovena na 249 000 dolarů, tedy cca 5,1 mil. Kč. Stále to není málo, ovšem za podobnou raritu nám podobná cena přijde vcelku adekvátní.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.