Výrobě automobilů s dřevěnou konstrukcí se dnes věnuje snad už jen britský Morgan a pár nadšenců rozesetých po celém světě. Jedním z nich je však i v Kalifornii sídlící Peter Portugal, jehož "Delfín" se dá označit za skutečné umělecké dílo. Ostatně starý Nissan z konce sedmdesátých let by pod jeho karoserií hledal jen málokdo.
The Dolphin, jak se tenhle stylový dřevěný roadster jmenuje, rozhodně není žádnou novinkou. Automobilový konstruktér Peter Morgan ho postavil již začátkem devadesátých let, ovšem od té doby si Delfín prošel mnohým. Teď ale evidentně nastal čas, aby vůbec poprvé změnil majitele.
Pojďme ale začít od začátku. Delfín, jehož design byl inspirován francouzskými roadstery ze třicátých let, jako byl například Delahayes zkonstruovaný karosárnou Figoni & Falaschi, ukrývá pod svou dřevěnou karoserií šasi z Datsunu (Nissan) 280ZX. Zajímavostí přitom je, že nová konstrukce je až o 360 kg lehčí, než původní Nissan.
Peter Portugal byl však během stavby skutečně náročný, takže ani ono šasi nezůstalo standardní a jeho přední náprava pochází z britského MGB. Samotné dřevo, ze kterého je vyrobena část konstrukce i karoserie, pak pochází z 250 let starého stromu, který spadl během bouře v roce 1981. Vzhledem k propracovanosti celého vozu pak jistě nikoho nepřekvapí, že vznikal celých 5 let.
V roce 2002 ale přišla rána - a to doslovná. Nepozorný řidič totiž přehlédl značku Stop a do stylového roadsteru tvrdě narazil. Nehoda vůz tvrdě poznamenala, ovšem možná ještě víc zdrtila samotného autora vozu. Tomu trvalo celých 10 let, než se do opravy pustil. Během roku pak ale dokázal opravit poškozenou platformu, dřevěný rám i dřevěnou karoserii. Na svých webových stránkách ale od té doby lidi žádá, aby během řízení netelefonovali.
Po svém znovuzrození byl Dolphin prezentován na řadě výstav a odvezl si řadu ocenění - a to jak z výstav automobilových, tak z výstav prezentujících práci se dřevem. Dolphin je přitom plně funkčním vozem, který na výstavy vždy cestuje po vlastní ose.
Jak už jsme výše psali, od první chvíle byl Dolphin v držení svého autora, ovšem teď evidentně přišel čas, aby majitele změnil. Podle Portugala byl vůz na jedné z výstav v minulém roce oceněn na 282 000 dolarů (8,8 mil. Kč). Prodejní cena automobilu však byla stanovena na 249 000 dolarů, tedy cca 5,1 mil. Kč. Stále to není málo, ovšem za podobnou raritu nám podobná cena přijde vcelku adekvátní.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.