Výrobě automobilů s dřevěnou konstrukcí se dnes věnuje snad už jen britský Morgan a pár nadšenců rozesetých po celém světě. Jedním z nich je však i v Kalifornii sídlící Peter Portugal, jehož "Delfín" se dá označit za skutečné umělecké dílo. Ostatně starý Nissan z konce sedmdesátých let by pod jeho karoserií hledal jen málokdo.
The Dolphin, jak se tenhle stylový dřevěný roadster jmenuje, rozhodně není žádnou novinkou. Automobilový konstruktér Peter Morgan ho postavil již začátkem devadesátých let, ovšem od té doby si Delfín prošel mnohým. Teď ale evidentně nastal čas, aby vůbec poprvé změnil majitele.
Pojďme ale začít od začátku. Delfín, jehož design byl inspirován francouzskými roadstery ze třicátých let, jako byl například Delahayes zkonstruovaný karosárnou Figoni & Falaschi, ukrývá pod svou dřevěnou karoserií šasi z Datsunu (Nissan) 280ZX. Zajímavostí přitom je, že nová konstrukce je až o 360 kg lehčí, než původní Nissan.
Peter Portugal byl však během stavby skutečně náročný, takže ani ono šasi nezůstalo standardní a jeho přední náprava pochází z britského MGB. Samotné dřevo, ze kterého je vyrobena část konstrukce i karoserie, pak pochází z 250 let starého stromu, který spadl během bouře v roce 1981. Vzhledem k propracovanosti celého vozu pak jistě nikoho nepřekvapí, že vznikal celých 5 let.
V roce 2002 ale přišla rána - a to doslovná. Nepozorný řidič totiž přehlédl značku Stop a do stylového roadsteru tvrdě narazil. Nehoda vůz tvrdě poznamenala, ovšem možná ještě víc zdrtila samotného autora vozu. Tomu trvalo celých 10 let, než se do opravy pustil. Během roku pak ale dokázal opravit poškozenou platformu, dřevěný rám i dřevěnou karoserii. Na svých webových stránkách ale od té doby lidi žádá, aby během řízení netelefonovali.
Po svém znovuzrození byl Dolphin prezentován na řadě výstav a odvezl si řadu ocenění - a to jak z výstav automobilových, tak z výstav prezentujících práci se dřevem. Dolphin je přitom plně funkčním vozem, který na výstavy vždy cestuje po vlastní ose.
Jak už jsme výše psali, od první chvíle byl Dolphin v držení svého autora, ovšem teď evidentně přišel čas, aby majitele změnil. Podle Portugala byl vůz na jedné z výstav v minulém roce oceněn na 282 000 dolarů (8,8 mil. Kč). Prodejní cena automobilu však byla stanovena na 249 000 dolarů, tedy cca 5,1 mil. Kč. Stále to není málo, ovšem za podobnou raritu nám podobná cena přijde vcelku adekvátní.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?