Na trhu jsou desítky různých automobilek a stovky různých modelů, ovšem pokud chce automobilka protlačit ten svůj mezi 10 nejprodávanějších na světě, vždy to chce něco navíc. Samozřejmě, základem jsou roky zkušeností a není náhodou, že většina z níže uvedených modelů začínala před desítkami let. Kromě toho to však chce i řadu dalších schopností.
Automobilky například musí neustále držet krok s dobou a během každé modernizace musí postavit novou generaci, které dokáže držet krok jak s požadavky zákazníků, tak s konkurencí. A jak je z našeho seznamu vidět, některé automobilky jsou v tom skutečně dobré.
Většina z těchto automobilů se prodává dodnes a většina se jich těší naprosto vynikající reputaci. I v této tabulce se však najde černá ovce, které k dobrému postavení v historii pomohla snad jen skutečnost, že zákazníci prostě neměli moc na výběr.
10. Volkswagen Passat
Volkswagen Passat se poprvé představil v roce 1973, ovšem ještě několik let poté se ho Volkswagen snažil prodávat pod různými jmény, jako například Dasher nebo Quantum. Ať už se ale jmenoval jakkoliv, vždy se jednalo o prodejní úspěch. Větší a luxusnější než model Jetta, navíc s kvalitní konstrukcí, silnými motory a vždy odvážným designem. Není proto divu, že se podařilo prodat více jak 15 milionů kusů.
9. Ford Model T
Model T je automobilem, který se zapsal do mnoha učebnic. Díky zavedení pásové výroby se ve Fordu podařilo vyrobit mezi lety 1908 až 1927 přes 15 milionů kusů tohoto automobilu, ovšem vzhledem k nepříliš kvalitně vedeným záznamům mohlo být toto číslo mnohem vyšší.Navíc to byl právě Model T, díky kterému se stal Detroit na několik desetiletí centrem všeho dění světa motorů a automobilů.
8. Honda Accord
Před uvedením na trh si model Accord prošel dlouhým vývojem a mnoha změnami, ovšem jakmile se v roce 1976 objevil, stal se symbolem kvalitně zpracovaného, spolehlivého a hlavně dostupného vozu. Od konce osmdesátých let se pak stal doslova fenoménem, který udivoval svět dynamikou i dostupností. Celkem vyrobeno přes 17 milionů kusů.
7. Ford Escort
Většina z nás si ho dnes pamatuje jako rychle reznoucí sousedův vůz, ovšem když se tahle evropská klasika v roce 1968 poprvé objevila, měla skvěle našlápnuto k úspěchu. Ať už se budeme bavit o cenách, úspornosti nebo schopnostech na závodních tratích, Escort si zkrátka dokázal vybudovat reputaci. Později ho však nahradil model Focus. Celkem vyrobeno přes 18 milionů kusů.
6. Honda Civic
Stejně jako řada dalších vozů v tomto seznamu, i Civic si vybudoval skvělou reputaci díky své pověstné japonské spolehlivosti, agilitě i finanční dostupnosti. Díky své variabilitě a snadnému ovládání se navíc stal oblíbeným i mezi úpravci a různými amatérskými závodníky. Celkem vyrobeno přes 18 milionů kusů.
5. VAZ 2101
VAZ 2101, Lada 1200, Lada Riva, Žigulík - kopii italského Fiatu 124 můžeme říkat různými jmény, ovšem své místo v této tabulce si vysloužil z jednoduchého a nepříliš reprezentativního důvody: Pro mnoho lidí byl prostě tou jedinou variantou, jak mít auto. Ačkoliv se vyráběl až do roku 2012, jeho technika pochází z roku 1966 a poslední výrazná technická proměna se odehrála v 80. letech. Jeho výhodou však byla nízká cena a technická neprůstřelnost, díky čemuž jich stále jezdí miliony. Celkem vyrobeno přes 19 milionů kusů.
4. Volkswagen Beetle
Tohle lidové vozítko, které má základy v Tatře a poprvé světlo světa spatřilo v roce 1938, se stalo naprostou legendou a vlastně i kulturní ikonou padesátých a šedesátých let. Ať už se mu říkalo jakkoliv, brouk vždy dokázal nadchnout. Jeho pozdější generace už se ale s takovým úspěchem nesetkaly a tak se z brouka brzy stane vyhynulý druh. Celkem vyrobeno přes 23 milionů kusů.
3. Volkswagen Golf
Volkswagen Golf se dá označit za spásu Volkswagenu po odchodu Beetla do výslužby. Díky Golfu se na trhu objevil stroj, který dokázal téměř vše. Byl třídveřový, pětidveřový, kombi, kabriolet, úsporný, výkonný i závodní - stále byl však praktický a zastával většinu funkcí. Inu co víc si od auta přát? Celkem vyrobeno přes 30 milionů kusů.
2. Ford F-Series
Americké pick-upy jsou kapitolou samy o sobě, ovšem jejich největší legendou jsou Fordy série F. Ty se sice vyrábí již od roku 1948, ovšem nejprodávanějšími pick-upy se staly až v roce 1977 a statut vůbec nejlépe prodávaného amerického vozidla získaly Fordy série F až v roce 1983. Od té doby však dělá automobilka vše pro to, aby v čele zůstala. Celkem vyrobeno přes 40 milionů kusů.
1. Toyota Corolla
Corolla možná není kdoví jak zábavným či vzrušujícím automobilem, ovšem její praktičnost a spolehlivost ji může závidět ledaskdo. Poprvé se na trhu objevila již v roce 1699 a od té doby si buduje fantastickou pověst. Dnes už se podle stejného receptu jako Corolla řídí více automobilek, ovšem originál je vždy pouze jeden. Celkem vyrobeno přes 43 milionů kusů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.