Trh s praktickými rodinnými hatchbacky se nám v posledních letech výrazně rozrostl, takže na své si dnes přijdou milovníci praktičnosti, spolehlivosti, nízké spotřeby, jízdních výkonů i technologických hračiček. Jakým směrem se ale vydat, pokud sháníte lehce ojetý rodinný hatchback pro všestranné použití?
Trh s lehce ojetými vozy nabízí v posledních letech vcelku bohatý výběr. Některé roční až dvouleté automobily s minimálním nájezdem kilometrů tak můžete pořídit za ceny, kterým se občas ani nechce věřit. My rozhodně nechceme tyto vozy nějak srovnávat nebo hodnotit, přesto si myslíme, že tato pětice by vám během výběru rozhodně neměla ujít.
Audi A3 Hatchback
Začínáme z trochu dražšího kraje, ovšem v případě Audi A3 je vyšší investice poměrně snadno ospravedlnitelná. Řada světových magazínů korunovala právě A3 jako rodinný vůz roku, který nabízí dostatek prostoru, nadprůměrné ovládání, stylově navržený interiér, moderní technologie a svižné i relativně úsporné motory.
Její nevýhodou, jakožto vozu prémiové značky, je samozřejmě vyšší pořizovací cena, která navíc klesá velice pomalu. Zvláště druhý problém se pak při pozdějším prodeji může proměnit ve vaši výhodu. Pokud tedy máte vyšší rozpočet, s A3 rozhodně chybu neuděláte.
Ford Focus
Ford Focus si za léta své produkce vybudoval skvělé renomé a širokou zákaznickou základnu. Ostatně není se čemu divit, Focus je relativně dostupný co se pořízení týče a jeho nároky na údržbu a bezproblémový chod vás také nezruinují. Mimo to se navíc velice příjemně řídí a nabízí vcelku příjemné požitky.
Základní litrový motor sice není žádný žádný sprinter a rozhodně z vás neudělá postrach závodních okruhů, ovšem potřeby běžného zákazníka vcelku ochotně naplní. Jeho interiér sice není tak propracovaný jako v případě německé konkurence, ovšem alespoň stran ergonomie mu není co vyčítat.
Volkswagen Golf
Koncernový premiant, kterého snad ani není potřeba více představovat. Již několik desetiletí v sobě Golfy kombinují komfort, příjemné ovládání, kvalitní zpracování, odolnost a dostatek prostoru snad pro každého.
Díky svým kvalitám a dobré pověsti si ale Golf drží nepatrně vyšší cenu, než jeho koncernoví konkurenti. Otázkou je také hledání vhodné kombinace výbavy, neboť díky systému příplatkových výbav bude možná náročnější najít vůz vybavený jak, jak byste si přáli. Na druhou stranu je však dobré vědět, že investice vložená do vyšší výbavy se vám jistě vrátí v její funkčnosti a spolehlivosti.
Škoda Octavia
Mladoboleslavský tahoun prodejů se může pochlubit jedinečnou kombinací prostoru, výbavy i komfortu, díky čemuž si ho na celém světě zamilovaly již statisíce rodin. V některých ohledech možná není tak sofistikovaný jako bratrský Golf, nicméně vše vynahrazuje obrovským prostorem pro cestující vpředu, vzadu i jejich zavazadla.
Řidiče lačnící po komfortu pak potěší jeho velice snadné ovládání a všeobecně velice komfortní nastavení celého vozu. Hned po obrovském prostoru je pak další velkou výhodou Octavie oproti Golfu její cena. Nelze se tedy divit, že v segmentu rodinných aut se Octavia v Evropě pravidelně umisťuje na prvních místech.
Seat Leon
Ať si říká kdo chce co chce, Seat má v posledních letech skutečně šmrnc a Leon je toho důkazem. Jeho ostře řezané linie vás zkrátka upoutají a vtáhnou uvnitř, kde vás čeká další překvapení. Leon totiž není jen krásný, ale také zábavný. Jistě, nebavíme se o žádné okreskové víkendovce, ovšem na svou třídu je Leon až překvapivě komunikativní a dokáže vás vtáhnout do děje. Mimo to je také pohodlný a nabízí dostatek prostoru.
Jeho interiér sice není tak sofistikovaný jako v případě dalších koncernových sourozenců, ovšem Leon má jedno velké eso v rukávu: cenu. Pořídíte ho totiž levněji než Golf i Octavii, což z Leonu dělá přímo fantastický vůz co se poměru cena / výkon týče.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.