Každoročně se na světě koná řada prestižních automobilových aukcí, ze kterých můžeme jmenovat například Goodwood Revival, Le Mans Classic nebo Monterey Motorsports Reunion. Každá z nich je bezesporu zajímavá, ovšem zvláštní pozornost si zaslouží jen v případě, kdy se jejím pořadatelům podaří sehnat extrémně vzácný vůz.
A přesně to se podařilo pořadatelům letní výstavy a aukce automobilů Pebble Beach, kde se objeví naprostá rarita: Porsche 908 z roku 1968. Těchto závodních speciálů byla vyrobena jen pouhá hrstka a tohle je poslední funkční kus ve verzi "Short-tail", který se navíc před lety skutečně zúčastnil závodů.
Evoluce tohoto modelu zahrnovala vývoj vozů s označením 904, 906 a 907, ovšem až model 908 byl skutečnou trefou do černého. Ostatně ve světě závodních prototypů z této doby je nevídané, aby se udržely v plném závodním nasazení až do začátku osmdesátých let.
Příběh tohoto vozu je však poněkud komplikovanější. Za svou závodní kariéru se totiž zúčastnil pouze jediného závodu, kterým bylo 1000 kilometrů Spa, jež se konal v roce 1968. Kvůli nehodě však závod nedokončil a tak ho tovární závodní tým odtáhl a později odstavil. Poté se dostal ke švýcarskému sběrateli, který ho na několik desetiletí odstavil. V devadesátých letech byl však vůz objeven americkým expertem, který jej přepravil do USA a prodal sběrateli ze západního pobřeží.
Nový majitel se pustil do rozsáhlé renovace, díky které se s vozem mohl zúčastnit řady historických závodů. Jedním z nich byla i akce Porsche Rennsport Reunion, které se vůz se svým majitelem zúčastnil hned čtyřikrát. Další zajímavou akcí, kde byl vůz k vidění, byla designová výstava Porsche konaná v Muzeu Umění v Severní Karolíně. Teď ale nastal čas, aby vůz putoval k novému majiteli.
"Model 908 je bezesporu jedním z nejúspěšnějších závodních vozů vytrvalostních soutěží, jaký kdy Porsche vyrobilo," pronesl David Swig z aukční společnosti RM Sotheby, která bude aukci pořádat. Zájemci o vůz mají dle jeho slov unikátní šanci pořídit si jedinečný a plně funkční vůz, který je okamžitě připraven vydat se i na závodní trať.
Aukční společnost předpokládá, že až se koncem ledna dostane vůz do dražby, mohla by se konečná částka pohybovat okolo 2.3 milionů dolarů. Rekord to rozhodně není, nicméně už nyní se o tomto Porsche 908 dá mluvit jako o jednom z nejzajímavějších letos dražených aut.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?