Auta od 15 let? Nebezpečný způsob, jak utratit i půl milionu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. ledna 2018, 13:20 Google+

Pokud máte doma mladého petrolheada, kterému bude zanedlouho patnáct let, možná za vám brzy přijde se skvělým nápadem pořídit si auto od 15 let. Ano, něco takového je u nás skutečně možné, ovšem je na bedlivém rozhodnutí každého z nás, zda to za to skutečně stojí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Aixam Coupe GTi

Aixam Coupe GTi | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Například v USA není ničím neobvyklým, že dospívající zde dostávají řidičské průkazy již od šestnácti let. Ostatně v zámoří je to vcelku pochopitelné, neboť vzdálenosti jsou tu mnohem větší a automobil se mnohdy stává nepostradatelným. I pro mladé řidiče zde však platí řada jistých omezení, kterých se zbaví až s plnoletostí.

V České republice je také možné, aby si teenager pořídil vlastní automobil, ovšem musí nejdříve získat řidičské oprávnění AM, k jehož získání bude mezi 15 a 18 lety potřebovat souhlas zákonného zástupce. Řidičský průkaz skupiny AM je původně určen pro dvoukolová vozidla s objemem motoru do 50 cm3 a s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ovšem kromě toho se vztahuje i na elektrická dvoukolová vozidla, tříkolová motorová vozidla a dokonce i čtyřkolová motorová vozidla.

Pokaždé však platí, že motor musí mít objem do 50 cm3, výkon nesmí přesáhnout 4kW (5.4 k), maximální konstrukční rychlost musí být do 45 km/h a v případě čtyřkolového vozidla nesmí hmotnost stroje v nenaloženém stavu přesáhnout 350 kilogramů.

Z těchto omezení už tedy začíná být zřejmé, že výrobci těchto strojů musí učinit řadu kompromisů, aby všechny podmínky splňovaly. Ve výsledku pak tedy většinou dostanete vůz, který neoplývá krásou, není příliš komfortní, je hlučný a ostatní řidiče bude na silnicích nejspíše zdržovat. Ostatně jeden takový si před lety vyzkoušel náš redakční kolega a jeho dojmy si můžete přečíst zde:

Je pravdou, že na rozdíl od mopedů je řidič podobného "moped-auta" uchráněn nepřízni počasí, má možnost převést menší náklad a možná se dá mluvit i o vyšší bezpečnosti, než v případě zcela nechráněného mopedu. Podle crash-testů agentury Euro NCAP se však nedají očekávat žádné zázraky, ostatně na záznamy z testů se můžete podívat sami.

Do testu se dostaly vozy různých značek, Aixam, Microca, Bajaj, Ligier nebo Chatnet, z nichž většinu již dnes seženete i na českém trhu. Průběh testů byl přizpůsoben maximální rychlosti 50 km/h, ovšem i tak byly výsledky tragické. Nejlépe hodnocené modely dostaly nanejvýš jednu hvězdičku, při většině simulovaných kolizí by však pravděpodobně došlo k fatálním nebo velmi vážným zraněním.

Crashtesty vozů pro náctileté poukázaly na řadu bezpečnostních nedostatků (1:24) | zdroj: youtube.com

Dalším neméně důležitým aspektem je pak cena. Pokud byste si totiž mysleli, že u vozidel se stejnou maximální rychlost a podobným diskomfortem se budou výrobci a dovozci pohybovat v podobných cenách oscilujících nanejvýš okolo 100 000 za prémiové vozy, pravděpodobně vás zklameme.

Letmým pohledem na Sauto.cz jsme totiž zjistili, že nejdražší modely se pohybují nad cenou 500 000 Kč. Úsměvné jsou také označení jako GTI či Sport, některé takto označené modely sice vypadají hezky, nicméně člověk stále ví, že jejich maximální rychlost 45 km/h ani otřesný projev motoru, který je dán jeho konstrukcí, prostě nijak nezlepší.

Jedinou výjimkou tak mohou být vozy s elektrickým pohonem, jako je například Aixam e-Coupe, který slibuje dojezd až 110 km po 3.5 hodinách nabíjení. U vozů s elektrickým pohonem by nás však více než kde jinde zajímala bezpečnost a také reálný dojezd při použití multimediálního systému nebo topení.

Na druhé straně spektra to však také není žádná hitparáda. Na Sauto.cz jsme našli nejlevnější modely od částky 40000 Kč a výše, nicméně s klidným svědomím bychom do nich neposadili ani našeho úhlavního nepřítele. I když toho možná ano. Většina od pohledu nerozpadajících se vozítek se však pohybuje až v částkách od 100 000 výše.

Stojí tedy za uvážení, zda skutečně investovat nemalou sumu peněz do pseudo-auta, které není příliš bezpečné, sofistikované, rychlé ani komfortní. Za 100 000 Kč už totiž i po odečtení ceny řidičského průkazu na standardní skupinu B seženete řadu zajímavých automobilů, od malých městských hatchbacků, přes praktické kombíky až po stylová kupé či kabriolety.

Vytisknout

Diskuze: Auta od 15 let? Nebezpečný způsob, jak utratit i půl milionu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Elon Musk se svou novou hračkou: plamenometem

Zakladatel Tesly rozjel další skvělý business. Obrana před zombies už mu…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud