Pokud máte doma mladého petrolheada, kterému bude zanedlouho patnáct let, možná za vám brzy přijde se skvělým nápadem pořídit si auto od 15 let. Ano, něco takového je u nás skutečně možné, ovšem je na bedlivém rozhodnutí každého z nás, zda to za to skutečně stojí.
Například v USA není ničím neobvyklým, že dospívající zde dostávají řidičské průkazy již od šestnácti let. Ostatně v zámoří je to vcelku pochopitelné, neboť vzdálenosti jsou tu mnohem větší a automobil se mnohdy stává nepostradatelným. I pro mladé řidiče zde však platí řada jistých omezení, kterých se zbaví až s plnoletostí.
V České republice je také možné, aby si teenager pořídil vlastní automobil, ovšem musí nejdříve získat řidičské oprávnění AM, k jehož získání bude mezi 15 a 18 lety potřebovat souhlas zákonného zástupce. Řidičský průkaz skupiny AM je původně určen pro dvoukolová vozidla s objemem motoru do 50 cm3 a s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ovšem kromě toho se vztahuje i na elektrická dvoukolová vozidla, tříkolová motorová vozidla a dokonce i čtyřkolová motorová vozidla.
Pokaždé však platí, že motor musí mít objem do 50 cm3, výkon nesmí přesáhnout 4kW (5.4 k), maximální konstrukční rychlost musí být do 45 km/h a v případě čtyřkolového vozidla nesmí hmotnost stroje v nenaloženém stavu přesáhnout 350 kilogramů.
Z těchto omezení už tedy začíná být zřejmé, že výrobci těchto strojů musí učinit řadu kompromisů, aby všechny podmínky splňovaly. Ve výsledku pak tedy většinou dostanete vůz, který neoplývá krásou, není příliš komfortní, je hlučný a ostatní řidiče bude na silnicích nejspíše zdržovat. Ostatně jeden takový si před lety vyzkoušel náš redakční kolega a jeho dojmy si můžete přečíst zde:
Je pravdou, že na rozdíl od mopedů je řidič podobného "moped-auta" uchráněn nepřízni počasí, má možnost převést menší náklad a možná se dá mluvit i o vyšší bezpečnosti, než v případě zcela nechráněného mopedu. Podle crash-testů agentury Euro NCAP se však nedají očekávat žádné zázraky, ostatně na záznamy z testů se můžete podívat sami.
Do testu se dostaly vozy různých značek, Aixam, Microca, Bajaj, Ligier nebo Chatnet, z nichž většinu již dnes seženete i na českém trhu. Průběh testů byl přizpůsoben maximální rychlosti 50 km/h, ovšem i tak byly výsledky tragické. Nejlépe hodnocené modely dostaly nanejvýš jednu hvězdičku, při většině simulovaných kolizí by však pravděpodobně došlo k fatálním nebo velmi vážným zraněním.
Dalším neméně důležitým aspektem je pak cena. Pokud byste si totiž mysleli, že u vozidel se stejnou maximální rychlost a podobným diskomfortem se budou výrobci a dovozci pohybovat v podobných cenách oscilujících nanejvýš okolo 100 000 za prémiové vozy, pravděpodobně vás zklameme.
Letmým pohledem na Sauto.cz jsme totiž zjistili, že nejdražší modely se pohybují nad cenou 500 000 Kč. Úsměvné jsou také označení jako GTI či Sport, některé takto označené modely sice vypadají hezky, nicméně člověk stále ví, že jejich maximální rychlost 45 km/h ani otřesný projev motoru, který je dán jeho konstrukcí, prostě nijak nezlepší.
Jedinou výjimkou tak mohou být vozy s elektrickým pohonem, jako je například Aixam e-Coupe, který slibuje dojezd až 110 km po 3.5 hodinách nabíjení. U vozů s elektrickým pohonem by nás však více než kde jinde zajímala bezpečnost a také reálný dojezd při použití multimediálního systému nebo topení.
Na druhé straně spektra to však také není žádná hitparáda. Na Sauto.cz jsme našli nejlevnější modely od částky 40000 Kč a výše, nicméně s klidným svědomím bychom do nich neposadili ani našeho úhlavního nepřítele. I když toho možná ano. Většina od pohledu nerozpadajících se vozítek se však pohybuje až v částkách od 100 000 výše.
Stojí tedy za uvážení, zda skutečně investovat nemalou sumu peněz do pseudo-auta, které není příliš bezpečné, sofistikované, rychlé ani komfortní. Za 100 000 Kč už totiž i po odečtení ceny řidičského průkazu na standardní skupinu B seženete řadu zajímavých automobilů, od malých městských hatchbacků, přes praktické kombíky až po stylová kupé či kabriolety.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.