Pokud máte doma mladého petrolheada, kterému bude zanedlouho patnáct let, možná za vám brzy přijde se skvělým nápadem pořídit si auto od 15 let. Ano, něco takového je u nás skutečně možné, ovšem je na bedlivém rozhodnutí každého z nás, zda to za to skutečně stojí.
Například v USA není ničím neobvyklým, že dospívající zde dostávají řidičské průkazy již od šestnácti let. Ostatně v zámoří je to vcelku pochopitelné, neboť vzdálenosti jsou tu mnohem větší a automobil se mnohdy stává nepostradatelným. I pro mladé řidiče zde však platí řada jistých omezení, kterých se zbaví až s plnoletostí.
V České republice je také možné, aby si teenager pořídil vlastní automobil, ovšem musí nejdříve získat řidičské oprávnění AM, k jehož získání bude mezi 15 a 18 lety potřebovat souhlas zákonného zástupce. Řidičský průkaz skupiny AM je původně určen pro dvoukolová vozidla s objemem motoru do 50 cm3 a s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ovšem kromě toho se vztahuje i na elektrická dvoukolová vozidla, tříkolová motorová vozidla a dokonce i čtyřkolová motorová vozidla.
Pokaždé však platí, že motor musí mít objem do 50 cm3, výkon nesmí přesáhnout 4kW (5.4 k), maximální konstrukční rychlost musí být do 45 km/h a v případě čtyřkolového vozidla nesmí hmotnost stroje v nenaloženém stavu přesáhnout 350 kilogramů.
Z těchto omezení už tedy začíná být zřejmé, že výrobci těchto strojů musí učinit řadu kompromisů, aby všechny podmínky splňovaly. Ve výsledku pak tedy většinou dostanete vůz, který neoplývá krásou, není příliš komfortní, je hlučný a ostatní řidiče bude na silnicích nejspíše zdržovat. Ostatně jeden takový si před lety vyzkoušel náš redakční kolega a jeho dojmy si můžete přečíst zde:
Je pravdou, že na rozdíl od mopedů je řidič podobného "moped-auta" uchráněn nepřízni počasí, má možnost převést menší náklad a možná se dá mluvit i o vyšší bezpečnosti, než v případě zcela nechráněného mopedu. Podle crash-testů agentury Euro NCAP se však nedají očekávat žádné zázraky, ostatně na záznamy z testů se můžete podívat sami.
Do testu se dostaly vozy různých značek, Aixam, Microca, Bajaj, Ligier nebo Chatnet, z nichž většinu již dnes seženete i na českém trhu. Průběh testů byl přizpůsoben maximální rychlosti 50 km/h, ovšem i tak byly výsledky tragické. Nejlépe hodnocené modely dostaly nanejvýš jednu hvězdičku, při většině simulovaných kolizí by však pravděpodobně došlo k fatálním nebo velmi vážným zraněním.
Dalším neméně důležitým aspektem je pak cena. Pokud byste si totiž mysleli, že u vozidel se stejnou maximální rychlost a podobným diskomfortem se budou výrobci a dovozci pohybovat v podobných cenách oscilujících nanejvýš okolo 100 000 za prémiové vozy, pravděpodobně vás zklameme.
Letmým pohledem na Sauto.cz jsme totiž zjistili, že nejdražší modely se pohybují nad cenou 500 000 Kč. Úsměvné jsou také označení jako GTI či Sport, některé takto označené modely sice vypadají hezky, nicméně člověk stále ví, že jejich maximální rychlost 45 km/h ani otřesný projev motoru, který je dán jeho konstrukcí, prostě nijak nezlepší.
Jedinou výjimkou tak mohou být vozy s elektrickým pohonem, jako je například Aixam e-Coupe, který slibuje dojezd až 110 km po 3.5 hodinách nabíjení. U vozů s elektrickým pohonem by nás však více než kde jinde zajímala bezpečnost a také reálný dojezd při použití multimediálního systému nebo topení.
Na druhé straně spektra to však také není žádná hitparáda. Na Sauto.cz jsme našli nejlevnější modely od částky 40000 Kč a výše, nicméně s klidným svědomím bychom do nich neposadili ani našeho úhlavního nepřítele. I když toho možná ano. Většina od pohledu nerozpadajících se vozítek se však pohybuje až v částkách od 100 000 výše.
Stojí tedy za uvážení, zda skutečně investovat nemalou sumu peněz do pseudo-auta, které není příliš bezpečné, sofistikované, rychlé ani komfortní. Za 100 000 Kč už totiž i po odečtení ceny řidičského průkazu na standardní skupinu B seženete řadu zajímavých automobilů, od malých městských hatchbacků, přes praktické kombíky až po stylová kupé či kabriolety.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.