V Thajsku proběhla minulý týden rozsáhlá vojenská přehlídka, během které se thajská armáda pochlubila několika naleštěnými a perfektně udržovanými Volkswageny 181, jejichž výroba byla ukončeni již před 38 lety. Při pohledu na jejich naleštěné chromované poklice by však jejich skutečný věk hádal jen málokdo.
Věděli jste, že 18. ledna se v Thajsku slaví "Den Armády"? My sice ne, ovšem ovšem narazili jsme na záběry z velkolepé armádní přehlídky, která se k tomuto dni pravidelně koná. Ta sice obsahovala klasické ceremoniály, pochodová cvičení o prezentaci různé techniky, ovšem nás nejvíce zaujaly vozy, ve kterých přijeli nejvyšší státní i armádní představitelé.
Jednalo se totiž o stařičké Volkswageny 181, kterým se na americkém trhu přezdívalo "Thing" (Věc). Tyto stroje, jejichž výroba probíhala už od roku 1969, bychom nejspíše čekali někde ve skladech, případně vyčleněné pro podřadné zásobovací práce, ovšem thajská armáda jim svěřila úlohu hlavního přehlídkového vozu.
A je potřeba uznat, že za tímto účelem byly staré Volkswageny patřičně upraveny. Logo automobilky bylo nahrazeno jakýmsi státním či armádním emblémem, zadní nákladový prostor dostal kryt, plátěná střecha byla zcela odstraněna a zmizely také dveře.
Minimálně pět vozidel bylo nalakováno v zářivě zelené barvě, zatímco několik dostalo lak tmavě modrý - pravděpodobně pro zástupce námořnictva. Uvnitř pak na osazenstvo čekaly bíle čalouněné sedačky, před kterými byla umístěna pořádná madla - nejspíše právě kvůli přehlídkám, kdy posádka stojí a zdraví se s armádou.
Jak už jsme psali, Volkswagen 181 se vyráběl již od roku 181, nicméně základy jeho konstrukce bychom vypátrali již u druhoválečného armádního Kubelwagenu. Podobně jako on, i VW 181 dostal vzduchem chlazený motor a využíván byl armádami velké části Evropy, Afriky i jižní Ameriky. Dostal se však i do rukou civilistů.
V Německu se model 181 vyráběl až do roku 1972, kdy výrobu převzala mexická továrna, neboť v jižní Americe se stále jednalo o velice populární a dostupné vozidlo. V Mexiku pak výroba pokračovala až do roku 1980, takže modely používané thajskou armádou jsou přinejlepším 38 let staré.
Zajímavostí také je, že nejvyšší velitel thajské armády Prajuth Čan-Oča, který od vojenského puče v roce 2014 fakticky ovládá zemi, je jedním z mála světových vůdců, kteří stále používají vozidla se vzduchem chlazeným motorem. Tím druhým je bývalý uruguayský prezident José Alberto Mujica Cordano, jehož nejcennějším majetkem je starý VW Brouk.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?