V Thajsku proběhla minulý týden rozsáhlá vojenská přehlídka, během které se thajská armáda pochlubila několika naleštěnými a perfektně udržovanými Volkswageny 181, jejichž výroba byla ukončeni již před 38 lety. Při pohledu na jejich naleštěné chromované poklice by však jejich skutečný věk hádal jen málokdo.
Věděli jste, že 18. ledna se v Thajsku slaví "Den Armády"? My sice ne, ovšem ovšem narazili jsme na záběry z velkolepé armádní přehlídky, která se k tomuto dni pravidelně koná. Ta sice obsahovala klasické ceremoniály, pochodová cvičení o prezentaci různé techniky, ovšem nás nejvíce zaujaly vozy, ve kterých přijeli nejvyšší státní i armádní představitelé.
Jednalo se totiž o stařičké Volkswageny 181, kterým se na americkém trhu přezdívalo "Thing" (Věc). Tyto stroje, jejichž výroba probíhala už od roku 1969, bychom nejspíše čekali někde ve skladech, případně vyčleněné pro podřadné zásobovací práce, ovšem thajská armáda jim svěřila úlohu hlavního přehlídkového vozu.
A je potřeba uznat, že za tímto účelem byly staré Volkswageny patřičně upraveny. Logo automobilky bylo nahrazeno jakýmsi státním či armádním emblémem, zadní nákladový prostor dostal kryt, plátěná střecha byla zcela odstraněna a zmizely také dveře.
Minimálně pět vozidel bylo nalakováno v zářivě zelené barvě, zatímco několik dostalo lak tmavě modrý - pravděpodobně pro zástupce námořnictva. Uvnitř pak na osazenstvo čekaly bíle čalouněné sedačky, před kterými byla umístěna pořádná madla - nejspíše právě kvůli přehlídkám, kdy posádka stojí a zdraví se s armádou.
Jak už jsme psali, Volkswagen 181 se vyráběl již od roku 181, nicméně základy jeho konstrukce bychom vypátrali již u druhoválečného armádního Kubelwagenu. Podobně jako on, i VW 181 dostal vzduchem chlazený motor a využíván byl armádami velké části Evropy, Afriky i jižní Ameriky. Dostal se však i do rukou civilistů.
V Německu se model 181 vyráběl až do roku 1972, kdy výrobu převzala mexická továrna, neboť v jižní Americe se stále jednalo o velice populární a dostupné vozidlo. V Mexiku pak výroba pokračovala až do roku 1980, takže modely používané thajskou armádou jsou přinejlepším 38 let staré.
Zajímavostí také je, že nejvyšší velitel thajské armády Prajuth Čan-Oča, který od vojenského puče v roce 2014 fakticky ovládá zemi, je jedním z mála světových vůdců, kteří stále používají vozidla se vzduchem chlazeným motorem. Tím druhým je bývalý uruguayský prezident José Alberto Mujica Cordano, jehož nejcennějším majetkem je starý VW Brouk.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.