Nudí vás klasické dveře? Tyhle modely se snažily o změnu, na trhu se však většinou neprosadily

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. ledna 2018, 12:40 Google+

Každá cesta automobilem začíná stejnou rutinou, vzít za kliku, zatáhnout a otevřít dveře. Většina automobilek se spoléhá stále na tu samou techniku a design již několik desetiletí, ovšem během této doby se objevilo i několik inovátorů, kteří se snažili zavedené standardy změnit. Až na pár výjimek však neuspěli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW Z1

BMW Z1 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Pokud nepočítáme vozy s otevřenou karoserií, tedy kabriolety a roadstery, pak se bez dveří neobejde žádný automobil. Jejich funkce je tedy jasná, nicméně jejich design a konstrukce se během let více či méně měnily. Během let přibraly dveře na váze, začaly být plněny výztuhami pro zajištění vyšší bezpečnosti a některé přišly o rámy oken. Většina z nich se však stále otevírá na pantech - ať už klasicky umístěných vpředu, jak to má většina vozů, nebo výjimečně umístěných vzadu, jak to předvádí například Rolls-Royce. 

Během let se však objevila i řada inovátorů, která se snažila ke dveřím přistupovat jinak. Někteří chtěli usnadnit nastupování, jiní chtěli usnadnit nakládání nákladu a poslední skupince šlo hlavně o netradiční a extravagantní styl. V praxi se však stále setkáváme zejména s dveřmi na pantu vpředu a jen pár výjimek, jako například Lamborghini či další luxusní značky, se vydaly svou cestou.

Co jiného ale bylo ve hře v minulosti? Pojďme se podívat na pár modelů, které ke dveřím přistupovaly zkrátka jinak.

Kaiser Darrin

Pro Evropu neznámý model se objevil v na americkém trhu zhruba rok před světoznámým Chevrolettem Corvette a vyfoukl mu tak titul prvního amerického sportovního vozu s laminátovou karoserií. Nás však více zaujaly dveře tohoto vozu.

img-responsive

Kaiser Darrin | foto: wheelsage.org

Ty se totiž neotvíraly, ale elegantně zasouvaly do předního nárazníku. Tím vznikl úzký ale nijak neomezený přístup na sedadla. Upřímně, na přeplněných parkovištích některých nákupních domů bychom za to občas platili zlatem.

BMW Z1

img-responsive

BMW Z1 | foto: wheelsage.org

O pětatřicet let později přišly s posuvnými dveřmi designéři z Mnichova u elegantního roadsteru Z1, který vycházel z BMW trojkové řady. Místo zasouvání dveří do blatníků však vsadili na zasunování dveří dolů, do prahů. Z1 se však nikdy nedočkal příliš velké popularitu, což lze klást za vinu i nepříliš výkonným motorům pod kapotou. Díky dveřím se však stal nesmrtelným.

Alfa Romeo Carabo

img-responsive

Alfa Romeo Carabo | foto: wheelsage.org

Dnes se jim říká "Lambo Stye Doors" / LSD, v minulosti se jimi nejvíce proslavilo Lamborghini Countach.S konceptem vzhůru vyklápěných dveří však jako první přišla jiná italská automobilka. V roce 1968 byly prezentovány na konceptu Alfa Romeo "Carabo", za kterým stál designér sám Giuseppe "Nuccio" Bertone. O techniku dveří se pak postaral Marcello Gandini. 

Holden Hurricane

Pár let po konceptu Carabo přišel se svým unikátním řešením i australský Holden, který prezentoval koncept Hurricane s posuvným kokpitem ve stylu stíhaček, pouze s tím rozdílem, že kokpit se vyklápěl a posunoval směrem dopředu.

img-responsive

Holden Hurricane | foto: wheelsage.org

O pár let později byl stejný koncept aplikován na kit "Nova", díky kterému jste si mohli přestavět svůj VW Beetle do něčeho sportovnějšího. Díky pohonu plochým čtyřválcem o pár koních však vzhled působil mnohem lépe, než jízdní vlastnosti.

Mercedes 300SL

Automobil, který už snad ani není potřeba představovat. Praotec všech vozů s dveřmi ve stylu tzv. raccčích křídel vzbudil rozruch prakticky vším, od vzhledu, přes konstrukci až po celkovou modernost.

img-responsive

Mercedes-Benz 300 SL | foto: Mercedes-Benz

Nasedat do něj prý bylo stále jako lézt do vany, nicméně tenhle styl dveří se zkrátka zaryl do našich myslí a jako jeden z mála se uchytil - i když jen v menších sériích. Dnes tak můžeme dveře ve stylu Gullwing vidět ještě u vozů jako Delorean, Bricklin, Bristol, Gumpert nebo Pagani.

Panthermobile

Na závěr jsme si nechali perličku z filmových pláten, která nám však nesměla chybět. Pnathermobile bylo na zakázku postavené auto, které se objevovalo v úvodním spotu seriálu "Pink Panther Show" během šedesátých let.

Panthermobile (0:40) | zdroj: youtube.com

Řidič byl seděl vpředu, v otevřené kabině, zatímco posádka ležela vzadu, kde byl prostor vystlaný polštáři, kterému nechyběl bar ani růžový telefon. Zkrátka divoká šedesátá léta. Malou nevýhodou je však celková výška, takže pokud neměříte půl metru, při vystupování si důstojnost určitě nezachováte.

Vytisknout

Diskuze: Nudí vás klasické dveře? Tyhle modely se snažily o změnu, na trhu se však většinou neprosadily

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

První snímky nového Ferrari 488, které zřejmě ponese označení GTO

Ferrari unikly snímky nového 488 GTO. Extrémní model převzal techniku závodního…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud