Nudí vás klasické dveře? Tyhle modely se snažily o změnu, na trhu se však většinou neprosadily

BMW Z1
BMW Z1, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. ledna 2018 12:40
Sdílej:

Každá cesta automobilem začíná stejnou rutinou, vzít za kliku, zatáhnout a otevřít dveře. Většina automobilek se spoléhá stále na tu samou techniku a design již několik desetiletí, ovšem během této doby se objevilo i několik inovátorů, kteří se snažili zavedené standardy změnit. Až na pár výjimek však neuspěli.

Pokud nepočítáme vozy s otevřenou karoserií, tedy kabriolety a roadstery, pak se bez dveří neobejde žádný automobil. Jejich funkce je tedy jasná, nicméně jejich design a konstrukce se během let více či méně měnily. Během let přibraly dveře na váze, začaly být plněny výztuhami pro zajištění vyšší bezpečnosti a některé přišly o rámy oken. Většina z nich se však stále otevírá na pantech - ať už klasicky umístěných vpředu, jak to má většina vozů, nebo výjimečně umístěných vzadu, jak to předvádí například Rolls-Royce. 

Během let se však objevila i řada inovátorů, která se snažila ke dveřím přistupovat jinak. Někteří chtěli usnadnit nastupování, jiní chtěli usnadnit nakládání nákladu a poslední skupince šlo hlavně o netradiční a extravagantní styl. V praxi se však stále setkáváme zejména s dveřmi na pantu vpředu a jen pár výjimek, jako například Lamborghini či další luxusní značky, se vydaly svou cestou.

Co jiného ale bylo ve hře v minulosti? Pojďme se podívat na pár modelů, které ke dveřím přistupovaly zkrátka jinak.

Kaiser Darrin

Pro Evropu neznámý model se objevil v na americkém trhu zhruba rok před světoznámým Chevrolettem Corvette a vyfoukl mu tak titul prvního amerického sportovního vozu s laminátovou karoserií. Nás však více zaujaly dveře tohoto vozu.

Ty se totiž neotvíraly, ale elegantně zasouvaly do předního nárazníku. Tím vznikl úzký ale nijak neomezený přístup na sedadla. Upřímně, na přeplněných parkovištích některých nákupních domů bychom za to občas platili zlatem.

BMW Z1

O pětatřicet let později přišly s posuvnými dveřmi designéři z Mnichova u elegantního roadsteru Z1, který vycházel z BMW trojkové řady. Místo zasouvání dveří do blatníků však vsadili na zasunování dveří dolů, do prahů. Z1 se však nikdy nedočkal příliš velké popularitu, což lze klást za vinu i nepříliš výkonným motorům pod kapotou. Díky dveřím se však stal nesmrtelným.

Alfa Romeo Carabo

Dnes se jim říká "Lambo Stye Doors" / LSD, v minulosti se jimi nejvíce proslavilo Lamborghini Countach.S konceptem vzhůru vyklápěných dveří však jako první přišla jiná italská automobilka. V roce 1968 byly prezentovány na konceptu Alfa Romeo "Carabo", za kterým stál designér sám Giuseppe "Nuccio" Bertone. O techniku dveří se pak postaral Marcello Gandini. 

Holden Hurricane

Pár let po konceptu Carabo přišel se svým unikátním řešením i australský Holden, který prezentoval koncept Hurricane s posuvným kokpitem ve stylu stíhaček, pouze s tím rozdílem, že kokpit se vyklápěl a posunoval směrem dopředu.

O pár let později byl stejný koncept aplikován na kit "Nova", díky kterému jste si mohli přestavět svůj VW Beetle do něčeho sportovnějšího. Díky pohonu plochým čtyřválcem o pár koních však vzhled působil mnohem lépe, než jízdní vlastnosti.

Mercedes 300SL

Automobil, který už snad ani není potřeba představovat. Praotec všech vozů s dveřmi ve stylu tzv. raccčích křídel vzbudil rozruch prakticky vším, od vzhledu, přes konstrukci až po celkovou modernost.

Nasedat do něj prý bylo stále jako lézt do vany, nicméně tenhle styl dveří se zkrátka zaryl do našich myslí a jako jeden z mála se uchytil - i když jen v menších sériích. Dnes tak můžeme dveře ve stylu Gullwing vidět ještě u vozů jako Delorean, Bricklin, Bristol, Gumpert nebo Pagani.

Panthermobile

Na závěr jsme si nechali perličku z filmových pláten, která nám však nesměla chybět. Pnathermobile bylo na zakázku postavené auto, které se objevovalo v úvodním spotu seriálu "Pink Panther Show" během šedesátých let.

Řidič byl seděl vpředu, v otevřené kabině, zatímco posádka ležela vzadu, kde byl prostor vystlaný polštáři, kterému nechyběl bar ani růžový telefon. Zkrátka divoká šedesátá léta. Malou nevýhodou je však celková výška, takže pokud neměříte půl metru, při vystupování si důstojnost určitě nezachováte.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.