Pokud byste chtěli vytvořit seznam nejúspěšnějších značek co se týče závpdů Rally, rozhodně byste nemohli vynechat Lancii. Italská automobilka během své historie vytvořila řadu neuvěřitelných strojů, které překonávaly dobu svým designem i jízdními vlastnostmi. Lancia 037 Stradale je pak dokonalým případem.
Aby mohla Lancia nasadit model 037 Stradale v závodech skupiny B, musela vyrobit určité množství homologačních kusů, které byly nabízeny na klasickém trhu. V případě modelu 037 vzniklo přesně 207 Lancií a tato konkrétní byla prodána až do Japonska.
Každá Lancia 037 Stradale se mohla pochlubit lehkou ale pevnou karoserií vyrobenou z laminátu vyztuženého Kevlarem, pod kterým se ukrýval pocitvý trubkový rám. Další specifikem pak bylo nezávislé zavěšení na přední i zadní nápravě, přičemž zadní náprava dostala dvojité tlumiče.
Každá vyrobená Lanca Stradale vyjížděla z továrny v červené barvě, nicméně tento konkrétní kousek se může pochlubit až neuvěřitelně dobře vypadajícím lakem, za který vděčí rozsáhlé a zřejmě i nákladné renovaci. Tou ostatně prošel i interiér, kde bylo vše podřízeno původní specifikaci. Sedačky tak například dostaly nové čalounění v přesně stejné barvě a z poměrně raritní manšestrové tkaniny.
Srdcem celého vozu je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který je umístěn uprostřed šasi. Jeho výkone je pak na kola přenášen prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.
Aukční společnost Bonhams, která nabídce vůz během akce ve Scottsdale, označuje tuto Lancii jako jedno z nejlépe zrenovovaných 037 Stradale na trhu. Nejspíš i proto se odhadovaná cena vyšplhala do rozmezí 350 000 až 450 000 dolarů, tedy cca 7.2 až 9.3 milionu korun. My bychom se však nedivili ani kdyby se cena vyšplhala nad 10 milionů korun.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?