Čeští hasiči a záchranáři stále bojují s problémem, o kterém se mluví již několik let. Zatímco v okolních zemích je vytváření záchranné uličky bráno jako samozřejmost, na českých silnicích musí hasiči dlouhé minuty čekat, než ji řidiči utvoří. Ihned po jejich průjezdu se však ulička opět uzavírá a pro další záchranáře vyvstává problém nanovo.
Během minulého týdne se na českých silnicích a dálnicích odehrálo několik nehod, které znovu poukázaly na palčivý problém českých řidičů: neschopnost utvořit záchrannou uličku. O významu celého problému nakonec hovoří i video jihomoravských hasičů, které před pár dny zveřejnil "Týdeník Policie".
Na videu z palubních kamer hasičských vozidel je bohužel vidět, že řidiči nejen že nevytváří záchranou uličku automatiky, ale ani si nenechávají kolem svých vozidel dostatečný prostor na její pozdější vytvoření, což platí zejména pro řidiče kamionů. Hasiči se tak musí prodírat mezi vozidly doslova krokem a cisterny míjí ostatní vozidla mnohdy jen o milimetry.
V České republice přitom platí povinnost vytvářet záchrannou uličku již více než 10 let a za nedodržení této povinnosti může řidičům hrozit i pokuta několik tisíc korun. V našich sousedních státech platí tato povinnost také a řidiči jsou si toho dobře vědomi. Například v Rakousku i Německu se totiž pokuta za neutvoření / blokování záchranné uličky může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun.
Jak tedy při vytváření záchranné uličky postupovat? Je to poměrně snadné
Záchrannou uličku začněte utvářet již v momentě, kdy se blížíte ke koloně stojících vozidel. Nečekejte na první vozidlo s majáky. Na dvouproudé silnici uhýbejte ke straně tak, aby uprostřed vznikl třímetrový pruh. Nebojte se využít odstavný pruh nebo najet blízko ke svodidlům. Se zvýšenou opatrností je možné vjet i do křižovatky na červenou, pokud je to k průjezdu záchranářských vozidel třeba. Na tříproudé silnici se vytváří záchranná ulička blíže k pravému pruhu, takže řidiči ze dvou levých pruhů se řadí vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo. POZOR! V zahraničí se vytváří záchranný pruh blíže k levému pruhu, tedy vozidla z levého pruhu vlevo, vozidla ze dvou pravých pruhů vpravo. Po projetí záchranných vozidel se nevracejte zpět do pruhů. Je totiž možné, že pojedou další záchranářské vozy. Během vytváření záchranné uličky si nechte kolem vozidla dostatečný prostor.Záchranáři se navíc bohužel poměrně často setkávají se situací, kdy se řidiči snaží záchrannou uličkou sami projet, případně se zde otáčejí a vrací se k nejbližšímu sjezdu z dálnice. To je samozřejmě velice nebezpečné a může to vést k zdržení záchranářů i vážným nehodám.
Až tedy budete příště přijíždět ke stojící koloně vozidel, pokuste si vzpomenout a vytvořit záchrannou uličku. Nejspíš tak inspirujete i řidiče okolo sebe a záchranářům usnadníte práci. Ostatně sami nikdy nevíme, kdy právě my budeme dlouhé minuty čekat, než se k nám pomoc dostane.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.