Hasiči a záchranáři zbytečně ztrácejí čas. Co jim brání v zásahu na dálnici?

Jihomoravští hasiči zveřejnili záběry ze svých palubních kamer, kvůli absenci záchranné uličky jeli na místo zásahu krokem
Jihomoravští hasiči zveřejnili záběry ze svých palubních kamer, kvůli absenci záchranné uličky jeli na místo zásahu krokem, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. ledna 2018 10:34 | akt. 18. ledna 2018 10:47
Sdílej:

Čeští hasiči a záchranáři stále bojují s problémem, o kterém se mluví již několik let. Zatímco v okolních zemích je vytváření záchranné uličky bráno jako samozřejmost, na českých silnicích musí hasiči dlouhé minuty čekat, než ji řidiči utvoří. Ihned po jejich průjezdu se však ulička opět uzavírá a pro další záchranáře vyvstává problém nanovo.

Během minulého týdne se na českých silnicích a dálnicích odehrálo několik nehod, které znovu poukázaly na palčivý problém českých řidičů: neschopnost utvořit záchrannou uličku. O významu celého problému nakonec hovoří i video jihomoravských hasičů, které před pár dny zveřejnil "Týdeník Policie".

Na videu z palubních kamer hasičských vozidel je bohužel vidět, že řidiči nejen že nevytváří záchranou uličku automatiky, ale ani si nenechávají kolem svých vozidel dostatečný prostor na její pozdější vytvoření, což platí zejména pro řidiče kamionů. Hasiči se tak musí prodírat mezi vozidly doslova krokem a cisterny míjí ostatní vozidla mnohdy jen o milimetry.

V České republice přitom platí povinnost vytvářet záchrannou uličku již více než 10 let a za nedodržení této povinnosti může řidičům hrozit i pokuta několik tisíc korun. V našich sousedních státech platí tato povinnost také a řidiči jsou si toho dobře vědomi. Například v Rakousku i Německu se totiž pokuta za neutvoření / blokování záchranné uličky může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun.

Jak tedy při vytváření záchranné uličky postupovat? Je to poměrně snadné

Záchrannou uličku začněte utvářet již v momentě, kdy se blížíte ke koloně stojících vozidel. Nečekejte na první vozidlo s majáky. Na dvouproudé silnici uhýbejte ke straně tak, aby uprostřed vznikl třímetrový pruh. Nebojte se využít odstavný pruh nebo najet blízko ke svodidlům. Se zvýšenou opatrností je možné vjet i do křižovatky na červenou, pokud je to k průjezdu záchranářských vozidel třeba. Na tříproudé silnici se vytváří záchranná ulička blíže k pravému pruhu, takže řidiči ze dvou levých pruhů se řadí vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo. POZOR! V zahraničí se vytváří záchranný pruh blíže k levému pruhu, tedy vozidla z levého pruhu vlevo, vozidla ze dvou pravých pruhů vpravo. Po projetí záchranných vozidel se nevracejte zpět do pruhů. Je totiž možné, že pojedou další záchranářské vozy. Během vytváření záchranné uličky si nechte kolem vozidla dostatečný prostor.

Záchranáři se navíc bohužel poměrně často setkávají se situací, kdy se řidiči snaží záchrannou uličkou sami projet, případně se zde otáčejí a vrací se k nejbližšímu sjezdu z dálnice. To je samozřejmě velice nebezpečné a může to vést k zdržení záchranářů i vážným nehodám.

Až tedy budete příště přijíždět ke stojící koloně vozidel, pokuste si vzpomenout a vytvořit záchrannou uličku. Nejspíš tak inspirujete i řidiče okolo sebe a záchranářům usnadníte práci. Ostatně sami nikdy nevíme, kdy právě my budeme dlouhé minuty čekat, než se k nám pomoc dostane.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.