Čeští hasiči a záchranáři stále bojují s problémem, o kterém se mluví již několik let. Zatímco v okolních zemích je vytváření záchranné uličky bráno jako samozřejmost, na českých silnicích musí hasiči dlouhé minuty čekat, než ji řidiči utvoří. Ihned po jejich průjezdu se však ulička opět uzavírá a pro další záchranáře vyvstává problém nanovo.
Během minulého týdne se na českých silnicích a dálnicích odehrálo několik nehod, které znovu poukázaly na palčivý problém českých řidičů: neschopnost utvořit záchrannou uličku. O významu celého problému nakonec hovoří i video jihomoravských hasičů, které před pár dny zveřejnil "Týdeník Policie".
Na videu z palubních kamer hasičských vozidel je bohužel vidět, že řidiči nejen že nevytváří záchranou uličku automatiky, ale ani si nenechávají kolem svých vozidel dostatečný prostor na její pozdější vytvoření, což platí zejména pro řidiče kamionů. Hasiči se tak musí prodírat mezi vozidly doslova krokem a cisterny míjí ostatní vozidla mnohdy jen o milimetry.
V České republice přitom platí povinnost vytvářet záchrannou uličku již více než 10 let a za nedodržení této povinnosti může řidičům hrozit i pokuta několik tisíc korun. V našich sousedních státech platí tato povinnost také a řidiči jsou si toho dobře vědomi. Například v Rakousku i Německu se totiž pokuta za neutvoření / blokování záchranné uličky může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun.
Jak tedy při vytváření záchranné uličky postupovat? Je to poměrně snadné
Záchrannou uličku začněte utvářet již v momentě, kdy se blížíte ke koloně stojících vozidel. Nečekejte na první vozidlo s majáky. Na dvouproudé silnici uhýbejte ke straně tak, aby uprostřed vznikl třímetrový pruh. Nebojte se využít odstavný pruh nebo najet blízko ke svodidlům. Se zvýšenou opatrností je možné vjet i do křižovatky na červenou, pokud je to k průjezdu záchranářských vozidel třeba. Na tříproudé silnici se vytváří záchranná ulička blíže k pravému pruhu, takže řidiči ze dvou levých pruhů se řadí vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo. POZOR! V zahraničí se vytváří záchranný pruh blíže k levému pruhu, tedy vozidla z levého pruhu vlevo, vozidla ze dvou pravých pruhů vpravo. Po projetí záchranných vozidel se nevracejte zpět do pruhů. Je totiž možné, že pojedou další záchranářské vozy. Během vytváření záchranné uličky si nechte kolem vozidla dostatečný prostor.Záchranáři se navíc bohužel poměrně často setkávají se situací, kdy se řidiči snaží záchrannou uličkou sami projet, případně se zde otáčejí a vrací se k nejbližšímu sjezdu z dálnice. To je samozřejmě velice nebezpečné a může to vést k zdržení záchranářů i vážným nehodám.
Až tedy budete příště přijíždět ke stojící koloně vozidel, pokuste si vzpomenout a vytvořit záchrannou uličku. Nejspíš tak inspirujete i řidiče okolo sebe a záchranářům usnadníte práci. Ostatně sami nikdy nevíme, kdy právě my budeme dlouhé minuty čekat, než se k nám pomoc dostane.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.