Čeští hasiči a záchranáři stále bojují s problémem, o kterém se mluví již několik let. Zatímco v okolních zemích je vytváření záchranné uličky bráno jako samozřejmost, na českých silnicích musí hasiči dlouhé minuty čekat, než ji řidiči utvoří. Ihned po jejich průjezdu se však ulička opět uzavírá a pro další záchranáře vyvstává problém nanovo.
Během minulého týdne se na českých silnicích a dálnicích odehrálo několik nehod, které znovu poukázaly na palčivý problém českých řidičů: neschopnost utvořit záchrannou uličku. O významu celého problému nakonec hovoří i video jihomoravských hasičů, které před pár dny zveřejnil "Týdeník Policie".
Na videu z palubních kamer hasičských vozidel je bohužel vidět, že řidiči nejen že nevytváří záchranou uličku automatiky, ale ani si nenechávají kolem svých vozidel dostatečný prostor na její pozdější vytvoření, což platí zejména pro řidiče kamionů. Hasiči se tak musí prodírat mezi vozidly doslova krokem a cisterny míjí ostatní vozidla mnohdy jen o milimetry.
V České republice přitom platí povinnost vytvářet záchrannou uličku již více než 10 let a za nedodržení této povinnosti může řidičům hrozit i pokuta několik tisíc korun. V našich sousedních státech platí tato povinnost také a řidiči jsou si toho dobře vědomi. Například v Rakousku i Německu se totiž pokuta za neutvoření / blokování záchranné uličky může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun.
Jak tedy při vytváření záchranné uličky postupovat? Je to poměrně snadné
Záchrannou uličku začněte utvářet již v momentě, kdy se blížíte ke koloně stojících vozidel. Nečekejte na první vozidlo s majáky. Na dvouproudé silnici uhýbejte ke straně tak, aby uprostřed vznikl třímetrový pruh. Nebojte se využít odstavný pruh nebo najet blízko ke svodidlům. Se zvýšenou opatrností je možné vjet i do křižovatky na červenou, pokud je to k průjezdu záchranářských vozidel třeba. Na tříproudé silnici se vytváří záchranná ulička blíže k pravému pruhu, takže řidiči ze dvou levých pruhů se řadí vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo. POZOR! V zahraničí se vytváří záchranný pruh blíže k levému pruhu, tedy vozidla z levého pruhu vlevo, vozidla ze dvou pravých pruhů vpravo. Po projetí záchranných vozidel se nevracejte zpět do pruhů. Je totiž možné, že pojedou další záchranářské vozy. Během vytváření záchranné uličky si nechte kolem vozidla dostatečný prostor.Záchranáři se navíc bohužel poměrně často setkávají se situací, kdy se řidiči snaží záchrannou uličkou sami projet, případně se zde otáčejí a vrací se k nejbližšímu sjezdu z dálnice. To je samozřejmě velice nebezpečné a může to vést k zdržení záchranářů i vážným nehodám.
Až tedy budete příště přijíždět ke stojící koloně vozidel, pokuste si vzpomenout a vytvořit záchrannou uličku. Nejspíš tak inspirujete i řidiče okolo sebe a záchranářům usnadníte práci. Ostatně sami nikdy nevíme, kdy právě my budeme dlouhé minuty čekat, než se k nám pomoc dostane.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.