Hasiči a záchranáři zbytečně ztrácejí čas. Co jim brání v zásahu na dálnici?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 18. ledna 2018, 10:34 Aktualizováno 18.1.2018, 10:47 Google+

Čeští hasiči a záchranáři stále bojují s problémem, o kterém se mluví již několik let. Zatímco v okolních zemích je vytváření záchranné uličky bráno jako samozřejmost, na českých silnicích musí hasiči dlouhé minuty čekat, než ji řidiči utvoří. Ihned po jejich průjezdu se však ulička opět uzavírá a pro další záchranáře vyvstává problém nanovo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jihomoravští hasiči zveřejnili záběry ze svých palubních kamer, kvůli absenci záchranné uličky jeli na místo zásahu krokem

Jihomoravští hasiči zveřejnili záběry ze svých palubních kamer, kvůli absenci záchranné uličky jeli na místo zásahu krokem | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Během minulého týdne se na českých silnicích a dálnicích odehrálo několik nehod, které znovu poukázaly na palčivý problém českých řidičů: neschopnost utvořit záchrannou uličku. O významu celého problému nakonec hovoří i video jihomoravských hasičů, které před pár dny zveřejnil "Týdeník Policie".

Na videu z palubních kamer hasičských vozidel je bohužel vidět, že řidiči nejen že nevytváří záchranou uličku automatiky, ale ani si nenechávají kolem svých vozidel dostatečný prostor na její pozdější vytvoření, což platí zejména pro řidiče kamionů. Hasiči se tak musí prodírat mezi vozidly doslova krokem a cisterny míjí ostatní vozidla mnohdy jen o milimetry.

V České republice přitom platí povinnost vytvářet záchrannou uličku již více než 10 let a za nedodržení této povinnosti může řidičům hrozit i pokuta několik tisíc korun. V našich sousedních státech platí tato povinnost také a řidiči jsou si toho dobře vědomi. Například v Rakousku i Německu se totiž pokuta za neutvoření / blokování záchranné uličky může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun.

Záběry jihomoravských hasičů ze zablokované dálnice D1. Po záchranné uličce ani stopy (2:49) | zdroj: youtube.com

Jak tedy při vytváření záchranné uličky postupovat? Je to poměrně snadné

  • Záchrannou uličku začněte utvářet již v momentě, kdy se blížíte ke koloně stojících vozidel. Nečekejte na první vozidlo s majáky.
  • Na dvouproudé silnici uhýbejte ke straně tak, aby uprostřed vznikl třímetrový pruh. Nebojte se využít odstavný pruh nebo najet blízko ke svodidlům. Se zvýšenou opatrností je možné vjet i do křižovatky na červenou, pokud je to k průjezdu záchranářských vozidel třeba.
  • Na tříproudé silnici se vytváří záchranná ulička blíže k pravému pruhu, takže řidiči ze dvou levých pruhů se řadí vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo.
img-responsive

Správné řazení v pruzích | foto: Pozary.cz

  • POZOR! V zahraničí se vytváří záchranný pruh blíže k levému pruhu, tedy vozidla z levého pruhu vlevo, vozidla ze dvou pravých pruhů vpravo.
  • Po projetí záchranných vozidel se nevracejte zpět do pruhů. Je totiž možné, že pojedou další záchranářské vozy.
  • Během vytváření záchranné uličky si nechte kolem vozidla dostatečný prostor.

Záchranáři se navíc bohužel poměrně často setkávají se situací, kdy se řidiči snaží záchrannou uličkou sami projet, případně se zde otáčejí a vrací se k nejbližšímu sjezdu z dálnice. To je samozřejmě velice nebezpečné a může to vést k zdržení záchranářů i vážným nehodám.

Až tedy budete příště přijíždět ke stojící koloně vozidel, pokuste si vzpomenout a vytvořit záchrannou uličku. Nejspíš tak inspirujete i řidiče okolo sebe a záchranářům usnadníte práci. Ostatně sami nikdy nevíme, kdy právě my budeme dlouhé minuty čekat, než se k nám pomoc dostane.

Vytisknout

Diskuze: Hasiči a záchranáři zbytečně ztrácejí čas. Co jim brání v zásahu na dálnici?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Jamie Foxx se svým novým SUV Rezvani Tank

Hvězda Hollywoodu si pořídila monstrum mezi SUV, jeho Tank se sotva vejde na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud