Sníh na kapotě a především střeše automobilů se může být ohrožením pro ostatní účastníky dopravy. Jízda za takovým vozidlem se totiž změní za cestování ve sněhové vánici, což může způsobit dopravní nehodu.
O dost víc nebezpečnější jsou ale odletující kusy ledu ze střech aut, a to především těch nákladních. Právě tito řidiči nejspíše vůbec nevědí, jaké předpisy v tomto ohledu platí.
Česká republika
Od 20. února 2016 je platné ustanovení novely zákona o provozu na veřejných komunikacích, které jasně zakazuje jízdu se zamrzlými okny. Tedy s nedostatečně očištěnými skly automobilu. Stejně tak jízdu s tak zvanou „čepicí“ například na střeše. Pokuta za takový prohřešek je v blokovém řízení 2 000 Kč a ve správním 2 500 Kč. Asi všichni chápou, že jet jen s průzorem v zamrzlém čelním okně je stejně nebezpečné, jako s odlétajícím sněhem a ledem na karoserii.
Nicméně je otázkou, jak plnění tohoto ustanovení dodržovat v případě kamionů, protože nejsou postaveny odpovídající rampy například na odpočívadlech, kde by řidiči mohli bez nebezpečí práce ve výšce až 4 metry, odstrnit sníh a led. Obecný příslib ministerstva dopravy, že se s výstavbou ramp počítá, se ani v letošní zimě nenaplnil.
Německo
Za „varovnou“ lze označit pokutu ve výši 25 Eur (675 Kč), kterou může policista na místě uložit řidiči, který vyjede se sněhem na karoserii. Jiné už je to, pokud policista uzná jízdu se sněhovou nadílkou za ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Pak se částka zvyšuje na 80 Eur (2 160 Kč). Samozřejmě s tím souvisí nejen pokuta, ale povinnost odstranit sníh a led z vozidla. Policista vám totiž do té doby zakáže další jízdu.
Rakousko
Alpská země si je vědoma toho, jak vysoké nebezpečí jízda se zasněženým automobilem představuje, takže se nerozpakuje pokutovat řidiče velmi vysokou částkou. Nejvyšší možná pokuta, v případě ohrožení ostatních nebo zavinění nehody, dosahuje až 5 000 Eur (v přepočtu 135 tisíc Kč).
Navíc rakouská policie za vozidlo schopné jízdy po veřejných komunikacích považuje jen to, které má nejen očištěna všechna okna, kapotu a střechu, ale i registrační značku, což ne každý považuje za důležité.
Slovensko
Povinnost vyjíždět jen s očištěným od sněhu a ledu vozidlem platí také na Slovensku. Tamní předpisy říkají, že vozidlo musí být před jízdou zbaveno veškerého sněhu a ledu. V opačném případě totiž hrozí řidiči sankce ve výši 60 Eur (1 620 Kč) a nutnost na místě odstranit led a sníh z vašeho vozu.
Švýcarsko
Logicky i tahle horská evropská země vyžaduje povinnost řidiče, aby měl očištěno své vozidlo v zimě. Navíc, tamní policie považuje za automobil schopný provozu na komunikaci jen ten, který kromě běžného očištění od sněhu a ledu má i v zimě čistá i zpětná zrcátka a přední světlomety! V případě, že se něco nebude polistovi zdát, pokuta může dosahovat až 200 švýcarských franků, což je lehce přes pět tisíc Kč.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?