Revoluční tank Tatra? Československo bylo vyspělé

AutoRoad.cz, 25. prosince 2017, 15:29 Google+

Československá armáda patřila v předválečné době mezi jednu z nejkvalitnějších na starém kontinentu. Kromě dobře vycvičených a odhodlaných vojáků disponovala i schopnou bojovou technikou. K té se mohl zařadit i Tatrovácký "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem", jeho vývoj však zastavila válka.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 26.12. 23:23) Napište svůj názor
Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem

Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem | foto: DeviantArt

Sdílejte článek

Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem si vzal za úkol vyřešit nejpalčivější problémy tehdejších tanků. Tím hlavním byl omezený výhled řidiče, který se musel často spoléhat jen na povely velitele tanku. Ten se pak nemohl plně věnovat vyhledávání cílů a účinnost tanku v boji klesala.

Dalším problémem bylo umístění motoru. Ten se totiž nacházel ve stejné korbě jako posádka, v případě zásahu pak docházelo k častým požárům právě v prostoru posádky tanku. Ačkoliv existovala možnost instalovat pancéřované protipožární přepážky, ty tanku přidávaly na hmotnosti a ubíraly na rychlosti i manévrovatelnosti, což si málokterý tank mohl dovolit.

Jedním z častých problémů bylo i nabíjení děla. Munice do něj totiž bývala nejčastěji uložena v korbě tanku. V případě natočení věže ale mohla být hůř dosažitelná. Nabíjení se tak zpomalovalo a kadence střelby klesala.

Tatra proto přišla s velice zajímavým a zcela novátorským přístupem. Základem tanku se staly dva spojené podvozky z experimentálního tanku T-78. Jeden podvozek obsahoval motor, převodovku a palivovou nádrž. Na druhé části podvozku se nacházel dutý sloup, na jehož vršku byla umístěna "budka" řidiče. Kolem tohoto sloupu se zároveň otáčela věž s posádkou: velitel a střelec, protitankovým dělem ráže 47 mm, kulometem Vz. 35 a zásobou munice.

Řidič měl sedět uvnitř pancéřované budky na vrcholku věže, což mu mělo poskytnout ideální výhled do všech stran. Kromě řízení, které mělo být řešeno jako v klasickém tanku, měl mít řidič k dispozici i kulomet vz. 35.

Čelní pancéřování věže a budky mělo mít sílu 50 mm, boční pancéřování 45 mm a strop s podlahou 16 mm. Váha tanku se měla pohybovat okolo 15 tun. O jeho pohon se měl starat hvězdicový jedenáctiválec o objemu 18030 cm3 s výkonem 205,9 kW (280 koní), který byl použit již u tanku T-78. Ovšem během zkoušek prototypů T-78 se projevily četné nedostatky tohoto motoru.

Celý pokrokový projekt vznikl již během roku 1936 pod názvem "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem". 6. srpna 1936 si společnost podala přihlášku na patentový úřad, který jí v roce 1938 přijal.  Ke stavbě prototypu už ale nedošlo.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Revoluční tank Tatra? Československo bylo vyspělé

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 26.12.2017 23:23 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

MG6

MG se vrací ke kořenům, nový model je především o sportovní jízdě

Jetta VS7

Jetta, levný Volkswagen, ukázala naživo všechny modely, dali byste jim šanci?

Ilustrační foto

Ceny aut opět porostou. Na co potřebují automobilky více peněz?

Sabra GT Coupe 1964

Sabra Sport GT: První sporťák z Izraele měl stylu na rozdávání, jaký byl však jeho osud?

GMV-2

Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Landwind X7

Land Rover vyhrál soud s čínskou kopií. Jde ale opravdu o výhru západu?

reklama
reklama

Doporučujeme

Řízení auta

Jak správně sedět za volantem? Většina lidí to dělá špatně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  2. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  3. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  4. Motorka křížená s Lamborghini? Tahle výstřední hračka ukrývá V8 a 445 koní

  5. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

  6. Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud